Κυριακή 6 Μαΐου 2018

«Καθαρός διάδρομος» η κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής


Από το πρόσφατο Γιούρογκρουπ
Από το πρόσφατο Γιούρογκρουπ
Με καθαρό το ταξικό πρόσημο, προσαρμοσμένο στη διασφάλιση των θετικών ρυθμών ανάπτυξης της καπιταλιστικής οικονομίας και της προσέλκυσης μιας κρίσιμης μάζας κερδοφόρων επενδύσεων, η κυβέρνηση και οι «θεσμοί» του κουαρτέτου περνούν στην τελική ευθεία για το κλείσιμο της 4ης «αξιολόγησης» με τα 88 νέα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα που περιλαμβάνονται σε αυτή. Επόμενο βήμα σε αυτήν τη διεργασία είναι η διαμόρφωση του εποπτικού πλαισίου της αντιλαϊκής πολιτικής για την περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018 και βέβαια η «διευθέτηση» του κρατικού χρέους, ζήτημα το οποίο επίσης συνδυάζεται με την περαιτέρω κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής.
 Στις 14 Μάη συνεδριάζει η Ομάδα Εργασίας του Γιούρογκρουπ. Αμέσως στη συνέχεια επανέρχονται στην Αθήνα τα υψηλόβαθμα κλιμάκια της Ευρωζώνης και του ΔΝΤ, ενώ με ενδιάμεσο σταθμό τη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 24 του μήνα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το «πακετάρισμα» της συμφωνίας αναμένεται στο Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη.


Ματωμένα «πλεονάσματα» σε ορίζοντα 10ετιών
 
Την ίδια ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τις «Εαρινές Προβλέψεις 2018» κατέβασε τον πήχη της ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία στο 1,9% για τη φετινή χρονιά (από 2,5% στις «Χειμερινές Προβλέψεις») και στο 2,3% για το 2019 (από 2,5%).

Μάλιστα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι «καθοδικοί κίνδυνοι» (αναφορικά με τους προβλεπόμενους ρυθμούς ανάκαμψης) είναι πιο έντονοι και συνδέονται με το ζήτημα της χρηματοδότησης των επενδύσεων καθώς και με τις γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή.

Ο ΟΟΣΑ, από την πλευρά του, «βλέπει» ρυθμό ανάκαμψης 2% για το 2018, ενώ με προϋπόθεση την εφαρμογή και των νέων αντιλαϊκών μέτρων, εκτιμά ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για τα πρωτογενή πλεονάσματα (3,5% του ΑΕΠ) μέχρι το 2022.

Οπως χαρακτηριστικά τονίζει, το κρατικό χρέος θα καταστεί «βιώσιμο» μόνο με το σενάριο της εντατικής εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων, δηλαδή μέσω της περαιτέρω κλιμάκωσης της βάρβαρης αντεργατικής πολιτικής. Σε αυτήν την περίπτωση, η ανάκαμψη του ΑΕΠ θα διαμορφωθεί σε ελαφρά υψηλότερα επίπεδα τα επόμενα χρόνια, συγκεκριμένα στο 2,3% το 2030, στο 1,8% το 2040, στο 1,3% το 2050 και στο 1,2% το 2060.

Στο σενάριο εφαρμογής μόνο των αντιλαϊκών μέτρων που ήδη έχουν συμφωνηθεί με τους «θεσμούς», ο ρυθμός ανάκαμψης θα επιβραδυνθεί στο 1,8% το 2030 και σε επίπεδα κάτω του 1% στη συνέχεια, στην περίπτωση που δεν επεκταθεί το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων.

Αντεργατικές ανατροπές για τη μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα
 
Την περαιτέρω κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων στο όνομα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων προβλέπει η έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία, που επέδωσε την περασμένη Δευτέρα ο γγ του ιμπεριαλιστικού οργανισμού, Α. Γκουρία, στον πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα.

Την ίδια ώρα, σε μια παράλληλη διεργασία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε έκθεση που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα για την «επάρκεια των συντάξεων στην ΕΕ», σε ό,τι αφορά την Ελλάδα υπογραμμίζει την «επιτακτική ανάγκη να υλοποιηθεί πλήρως η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού του 2016 και να εγγυάται ένα αξιοπρεπές επίπεδο παροχών υπό τους περιορισμούς που δημιουργεί το επίπεδο της οικονομικής ανάπτυξης, μαζί με το επίπεδο των πρωτογενών πλεονασμάτων του προϋπολογισμού».

Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι οι εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΟΟΣΑ έρχονται να συμπληρώσουν η μία την άλλη, σε ζητήματα όπως το εκ νέου «άνοιγμα» του Ασφαλιστικού με περαιτέρω αύξηση των ηλικιακών ορίων, την περαιτέρω ευελιξία στην «αγορά εργασίας», τη διάλυση των κοινωνικών επιδομάτων και την απογείωση της φοροληστείας απέναντι στη λαϊκή οικογένεια. Ολα αυτά, όπως ρητά και κατηγορηματικά ξεκαθαρίζει και η έκθεση του ΟΟΣΑ, αποτελούν το «ελατήριο» της ανάκαμψης προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η «συνταγή» της ανάκαμψης που «προτείνεται» από τον ΟΟΣΑ, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

-- Αύξηση της «πραγματικής ηλικίας» συνταξιοδότησης κατά 4 έτη μέχρι το 2030.

-- Ενίσχυση της φοροληστείας. Πέρα από την ήδη συμφωνημένη μείωση του αφορολόγητου ορίου, ο ΟΟΣΑ δείχνει ακόμα πιο... μπροστά στην κατεύθυνση κατακρεούργησης των όποιων ελαφρύνσεων σε κατηγορίες λαϊκών στρωμάτων, όπως του ΕΝΦΙΑ για φτωχά λαϊκά νοικοκυριά, την έκπτωση φόρου σε ανάπηρους πάνω από 67%, τις «απαλλαγές» των επιδομάτων ανεργίας κ.ά. Αντίστοιχες κατευθύνσεις δίνονται και για τους έμμεσους φόρους.

-- Ευέλικτη «αγορά εργασίας». Προτείνεται ο «διάλογος» των λεγόμενων κοινωνικών εταίρων και των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε κλαδικό επίπεδο, χωρίς αυτόματη επέκταση και μάλιστα με ευελιξία ανάλογα με το είδος και το μέγεθος της επιχείρησης. Επισημαίνεται ότι είναι προτιμότερο ο υποκατώτατος μισθός να συνδέεται με την εμπειρία και όχι με την ηλικία.

-- «Εξοικονομήσεις δαπανών» στα προγράμματα κοινωνικής προστασίας με βάση τις συστάσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας. Γίνεται λόγος για «ενοποίηση των κατακερματισμένων προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας», των οικογενειακών παροχών, του επιδόματος θέρμανσης...

-- Επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο ΟΟΣΑ, επιβραβεύοντας την κυβέρνηση για τις παρεμβάσεις τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων, εστιάζει στο νέο «αναπτυξιακό νόμο» για την προσέλκυση επενδύσεων και στον εν εξελίξει σχεδιασμό για την «εθνική αναπτυξιακή στρατηγική», που «αποτελούν βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση». Σε αυτό το επίπεδο, η έμφαση δίνεται στην περαιτέρω απλοποίηση του ρυθμιστικού πλαισίου στις αγορές προϊόντων, ενώ στα κεντρικά ζητήματα συγκαταλέγεται και «η σταδιακή αλλά σταθερή μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων».

«Μιλάει» ο ΣΕΒ
 
Από τη μεριά του, ο ΣΕΒ παρεμβαίνοντας στη συζήτηση αναφορικά με το υπό διαμόρφωση «αναπτυξιακό σχέδιο» επισημαίνει πως προϋπόθεση για την ανάκαμψη είναι να «προωθηθούν οι ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που δεν περιλήφθηκαν ποτέ στα προγράμματα προσαρμογής».

Επισημαίνοντας ότι πρέπει να αποκατασταθεί το «σημαντικό επενδυτικό κενό, ύψους 100 δισ. ευρώ, που αφήνει πίσω της η μακροχρόνια κρίση και ύφεση», ο ΣΕΒ εστιάζει στα «εμπόδια» που αφορούν τη «μη μισθολογική ανταγωνιστικότητα», διεκδικώντας βέβαια τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλει η εργοδοσία.

Μεταξύ άλλων, ο ΣΕΒ βάζει στο αντιλαϊκό τραπέζι τη σταδιακή μείωση κατά 30% των φόρων στα επιχειρηματικά κέρδη και τα διανεμόμενα μερίσματα, περιλαμβανομένων των ασφαλιστικών εισφορών. Επίσης, τον «εξορθολογισμό του μείγματος» των έμμεσων και ειδικών φόρων και την εφαρμογή επενδυτικών φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων.

Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου