Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2025

Οπως ακριβώς στα Τέμπη

 

Πηγή φωτο: https://otavoice.gr

«Απόλυτη ασφάλεια στις μεταφορές δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Στην Ουαλία στις 21 Οκτωβρίου του 2024 που λειτουργούσαν τα τεχνολογικά συστήματα έγινε σύγκρουση. Θέλω να πω, υπάρχει πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας». Αυτά έλεγε χτες σε συνέντευξή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αλλάζοντας ελαφρώς το τροπάρι για το έγκλημα στα Τέμπη, διατηρώντας όμως τον ανθρώπινο παράγοντα - άρα και την ατομική ευθύνη - ως τον νούμερο 1 κίνδυνο για την ασφάλεια στα τρένα. Το θέμα όμως είναι το εξής: Εφόσον σήμερα υπάρχουν τα τεχνολογικά μέσα, για να μειώνεται στο ελάχιστο η συμμετοχή του ανθρώπινου λάθους σε ένα ατύχημα, γιατί συνεχίζουν να συμβαίνουν τραγικά εγκλήματα, όπως αυτό στα Τέμπη;

Στο παράδειγμα που δίνει ο πονηρούλης υπουργός, μπερδεύει σκόπιμα τα πράγματα. Γιατί το ατύχημα στην Ουαλία δεν ήταν καθόλου από ανθρώπινο λάθος, ούτε λειτουργούσε κάποιο εξελιγμένο τεχνολογικό σύστημα στη γραμμή. Μια ματιά στα βρετανικά ΜΜΕ, αποδεικνύει πως οι γραμμές δεν είχαν καθαριστεί από τα φύλλα του φθινοπώρου που μειώνουν την πρόσφυση, ενώ δεν δούλεψαν και τα εφεδρικά, για τέτοιες περιπτώσεις, συστήματα πέδησης που διαθέτει το τρένο. Ετσι, παρά το γεγονός ότι η αλλαγή της μονής γραμμής στο δίκτυο έγινε κανονικά από τον σιδηροδρομικό υπάλληλο και παρά το ότι ο μηχανοδηγός της μιας αμαξοστοιχίας φρέναρε στην ώρα του, το τρένο γλίστρησε πάνω στις γραμμές και συγκρούστηκε με αυτό που κινούνταν προς την αντίθετη κατεύθυνση. Αποτέλεσμα, ένας νεκρός και πολλοί τραυματίες.

* * *

«Ενα αυτοματοποιημένο σύστημα που βοηθά τους τροχούς του τρένου να φρενάρουν πάνω στις γραμμές απέτυχε σε ένα από τα τρένα που συνετρίβη μετωπικά στις 21 Οκτωβρίου, αποκάλυψαν οι ερευνητές», σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC που εξηγεί:

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ «Kανονικότητα» της ΕΕ η πετσοκομμένη ασφάλεια

 

Από τη σύγκρουση τρένων στην Ολλανδία
Από τη σύγκρουση τρένων στην Ολλανδία

 

Στο παιχνίδι της συγκάλυψης για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη, και παρά τους μοιρασμένους ρόλους, κοινό πεδίο όλων των αστικών κομμάτων είναι η αφωνία για τις ευθύνες της ΕΕ, για τη στρατηγική της για τους σιδηρόδρομους, που όλοι μαζί εξάλλου στηρίζουν και προωθούν. Ισα - ίσα, μάλιστα, η εκρηκτική κατάσταση στους σιδηροδρόμους και τα τραγικά αποτελέσματά της παρουσιάζονται ως απόκλιση από την «ευρωπαϊκή κανονικότητα», ενώ είναι αποτέλεσμα της βασικής ευρωενωσιακής πολιτικής για τα κέρδη των λίγων, που σε ό,τι αφορά τις μεταφορές συμπίπτει τις τελευταίες δεκαετίες με την υλοποίηση της «απελευθέρωσης».

Τις συνέπειες αυτής της πολιτικής, με όλες τις παραλλαγές ιδιωτικοποιήσεων και κρατικοποιήσεων τα προηγούμενα χρόνια, ζουν στο πετσί τους τόσο ο ελληνικός όσο και οι άλλοι λαοί. Σε ολόκληρη την ΕΕ οι μεταφορές - εμπόρευμα γίνονται απρόσιτες για τον λαό, με συνεχείς εκπτώσεις στην ασφάλεια και με ένα δίκτυο που αναπτύσσεται μόνο εκεί που συμφέρει το κεφάλαιο.

Καταλύτες


 

Στη «μεγάλη εικόνα» των προβλέψεων που κάνει η έκθεση του ΔΝΤ για την παγκόσμια οικονομία, ξεχωρίζει η εκτίμηση ότι οι προοπτικές για την Ευρωζώνη θα συνεχίσουν να επιδεινώνονται, μεγαλώνοντας το χάσμα με την οικονομία των ΗΠΑ, που θα αναπτυχθεί φέτος ελαφρώς περισσότερο από τις αρχικές προβλέψεις. Συνολικά, πάντως, η παγκόσμια ανάπτυξη δεν προβλέπεται να ξεπεράσει το 3,3% και στην Αμερική το 2,7%.

Στους παράγοντες που επιδεινώνουν τις προβλέψεις για την Ευρωζώνη, το ΔΝΤ ξεχωρίζει τη μεγάλη πίεση που δέχεται η βιομηχανική μεταποίηση σε μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες - όπως η γερμανική - από την έλλειψη επενδύσεων, το ακριβό φυσικό αέριο (τετραπλάσια τιμή από το αμερικανικό) που επιδρά στην ανταγωνιστικότητα, και τον περιορισμό της κατανάλωσης, εξαιτίας της μεγάλης ακρίβειας σε βασικά αγαθά.

Το αυξημένο κόστος της Ενέργειας συγκαταλέγεται στις πιο άμεσες συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς μηδενίστηκαν σχεδόν οι εισροές φθηνότερου αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη και αυξήθηκαν οι εισαγωγές από άλλες, ακριβότερες πηγές, όπως είναι και το αμερικανικό LNG.