Η μεγαλύτερη οικονομική είδηση της χτεσινής ημέρας ήταν η ανακοίνωση των ιαπωνικών κολοσσών «Nissan» και «Ηοnda» ότι σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε συγχώνευση, κρατώντας ανοιχτή την πόρτα και για τη «Mitsubishi». Στόχος τους είναι να υπάρξει επίσημη συμφωνία συγχώνευσης μέχρι τον Ιούνη, ώστε και η εταιρεία να εισαχθεί στο χρηματιστήριο του Τόκιο μέχρι τον Αύγουστο του 2026.
Οταν η συγχώνευση ολοκληρωθεί, η νέα εταιρεία θα πουλάει περίπου 7 εκατ. οχήματα ετησίως και θα καταλάβει την τρίτη θέση στον κόσμο σε πωλήσεις, πίσω από την επίσης ιαπωνική «Τοyota» (10 εκατ. πωλήσεις) και τη γερμανική «Volkswagen» (9 εκατ. πωλήσεις), αφήνοντας πίσω τη νοτιοκορεατική «Hyundai» (7 εκατ. πωλήσεις). Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι στην παγκόσμια κατάταξη με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς (στοιχεία 19/12/2024) τα πράγματα είναι διαφορετικά: Στην πρώτη θέση βρίσκεται η αμερικανική «Tesla», με «μόλις» 1,8 εκατ. πωλήσεις παγκόσμια το 2023, αλλά με 1,4 τρισ. δολάρια κεφαλαιοποίηση αγοράς. Ακολουθούν η «Toyota» (11 εκατ. πωλήσεις - 232 δισ. κεφαλαιοποίηση), η κινεζική BYD (3 εκατ. πωλήσεις - 108 δισ. κεφαλαιοποίηση) και η επίσης κινεζική «Xiaomi» (άγνωστες πωλήσεις - 99 δισ. κεφαλαιοποίηση).
Η προώθηση της «πράσινης μετάβασης» στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο έχει τεράστιες επιπτώσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, που επιβεβαιώνονται και από τα παραπάνω στοιχεία, όπου η δυναμική τείνει υπέρ της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Για να αντεπεξέλθουν στο νέο σκηνικό και στον ανταγωνισμό που μεγαλώνει, αλλά και για να θωρακιστούν από το ενδεχόμενο μιας νέας καπιταλιστικής κρίσης, οι μεγαλύτεροι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας αναδιαρθρώνονται, εξαγοράζονται, συγχωνεύονται ή συρρικνώνονται... Οπως δήλωσαν και οι εκπρόσωποι των ιαπωνικών μονοπωλίων, σκοπός της μεταξύ τους συμφωνίας είναι η ανταπόκριση «στις δραματικές αλλαγές στο περιβάλλον των δύο εταιρειών και της αυτοκινητοβιομηχανίας». Ο διευθύνων σύμβουλος της «Honda» είπε πως μια τέτοια αλλαγή στη βιομηχανία συμβαίνει μόνο κάθε 100 χρόνια και ότι η «Nissan» και η «Honda» θα «διευκρινίσουν τη δυνατότητα επιχειρηματικής ενοποίησης περίπου μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, σύμφωνα με την εξέταση της "Mitsubishi Motors"».
Και οι δύο εταιρείες αντιμετωπίζουν πιέσεις τόσο στην εγχώρια όσο και στην παγκόσμια αγορά. Το πρώτο μισό του 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων «made in Japan» μειώθηκαν δραστικά στην Ιαπωνία κατά 39%. Ταυτόχρονα, η «Honda» καταγράφει πτώση κερδών λόγω αυξημένων δαπανών για έρευνα, ενώ η «Nissan» αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, με λειτουργικά κέρδη που μειώθηκαν κατά 90% στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους.
Μάλιστα η «Nissan» είχε ανακοινώσει τον Νοέμβριο την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας, δηλαδή περίπου του 6% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, προκειμένου να μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20% μετά την αναφορά τριμηνιαίων ζημιών ύψους 61 εκατ. δολαρίων. Τα καθαρά κέρδη της «Honda» υποχώρησαν σχεδόν 20% στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους Απρίλη - Μάρτη σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Η αντιμετώπιση παγκόσμιων ανταγωνιστών, όπως η «Tesla» και η BYD, αποτελεί κριτήριο για την επιτυχία του εγχειρήματος. Στόχος ιδιαίτερα δύσκολος, καθώς η κινεζική BYD, ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, ελέγχει πλήρως τη δική της αλυσίδα εφοδιασμού.
Με τις ίδιες προκλήσεις βρίσκεται αντιμέτωπος και ο γερμανικός κολοσσός της «Volkswagen». Τον Σεπτέμβρη είχε ανακοινώσει την πρόθεση να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της και να τερματίσει τη λεγόμενη «σύμβαση προστασίας εργαζομένων» που βρίσκεται σε ισχύ από το 1994, προκειμένου να περικόψει τα κόστη εν μέσω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας.
Οι εξελίξεις αυτές, με φόντο την ύφεση στην οποία βολοδέρνει η γερμανική οικονομία και την πολεμική προπαρασκευή σε όλη την Ευρώπη, προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις κι από τους ίδιους τους εργαζόμενους της «Volkswagen», που προχώρησαν σε απεργιακές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις, πρωτόγνωρες για την ατμομηχανή της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Και κάπου εδώ εμφανίζεται ως από μηχανής θεός για το κεφάλαιο και τα συμφέροντά του η δοκιμασμένη σε τέτοιες αποστολές σοσιαλδημοκρατία και οι εκπρόσωποί της στα γερμανικά συνδικάτα. Στην προκειμένη περίπτωση, η ηγεσία του IG Metal, του μεγαλύτερου συνδικάτου της Γερμανίας, χαιρέτισε ως «χριστουγεννιάτικο θαύμα» (!) τη συμφωνία που ανακοινώθηκε μεταξύ VW και συνδικάτων και προβλέπει «κοινωνικά υπεύθυνες» περικοπές 35.000 εργαζομένων, προκειμένου να παραμείνουν ανοιχτά τα εργοστάσια και να μειωθεί η παραγωγικότητά τους κατά 700.000 οχήματα. Επίσης, ένα εργοστάσιο θα πουληθεί και ένα θα μετατραπεί. Το προσωπικό της VW δεν θα λάβει αυξήσεις βάσει Συλλογικής Σύμβασης τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ενώ ορισμένα μπόνους θα καταργηθούν ή θα μειωθούν.
Η «Volkswagen» ανακοίνωσε ότι η συμφωνία «θα επιτρέψει την εξοικονόμηση 15 δισ. ευρώ ετησίως μεσοπρόθεσμα», αποτιμώντας σ' αυτό το δυσθεώρητο ύψος τα οφέλη από συμβιβασμό που υπέγραψαν τα συνδικάτα.
Με την καθοριστική συμβολή τους, η γερμανική εταιρεία κατάφερε να μετακυλίσει στις πλάτες των εργαζομένων τις συνέπειες του ανταγωνισμού στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης», δίνοντας παράλληλα ένα «μάθημα» συναίνεσης και συμβιβασμού για το πώς οι εργαζόμενοι θα πρέπει να σκύβουν το κεφάλι όταν οι εργοδότες - μέτοχοι περνάνε δύσκολα και η οικονομία φλερτάρει με την κρίση. «Μάθημα» ιδιαίτερα χρήσιμο στο κεφάλαιο, μπροστά στο ισχυρό ενδεχόμενο να δοκιμάσει τη στράτευση των εργαζομένων στην υπεράσπιση των συμφερόντων του ακόμα και με τα όπλα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου