Δευτέρα, 8 Οκτωβρίου 2018

«Κανονικότητα» οι εκβιασμοί στο λαό και το μοίρασμα της φτώχειας


MotionTeam
Με επίδικο ζήτημα τη διαχείριση και την απομείωση της μάζας με τα «κόκκινα» δάνεια, σε συνδυασμό και με τους σχεδιασμούς αναφορικά με το νέο κρατικό πακέτο στήριξης των εγχώριων τραπεζικών ομίλων, εξελίσσονται οι αντιλαϊκές διεργασίες και τα παζάρια της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» της Ευρωζώνης. 
Στην ατζέντα της τρέχουσας περιόδου βρίσκεται και η τελική διαμόρφωση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019, προσχέδιο του οποίου κατατέθηκε στη Βουλή σε δυο «εναλλακτικές» εκδοχές, με «κοινό παρονομαστή» την ενίσχυση των «πρωτογενών πλεονασμάτων» με πολλαπλάσια αντιλαϊκά μέτρα, και μάλιστα με φόντο τις εκτιμήσεις για τη σχετική ανάκαμψη του παραγόμενου ΑΕΠ.

Την ίδια ώρα και με αφορμή τη ραγδαία κατρακύλα των τραπεζικών μετοχών στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, έρχονται στην επιφάνεια οι «κίνδυνοι» και οι αβεβαιότητες για την «επίφοβη» ανάκαμψη, σε μια εξέλιξη που έρχεται να οξύνει ακόμη περισσότερο τα αντιλαϊκά αντανακλαστικά. Ηδη η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών και με το (κρατικό) Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας - μεγαλομέτοχο των τραπεζών μετά τα προηγούμενα πακέτα κρατικών διασώσεων - έχει βάλει στο «τραπέζι» και το νέο πακέτο κρατικών ενισχύσεων και «εγγυήσεων», με στόχο να ξεφορτώσει τις τράπεζες από τα «βαρίδια» των «κόκκινων» δανείων για να τα μεταφέρει σε λεγόμενες «κακές τράπεζες» (bad bank), ή εταιρικά σχήματα «ειδικού σκοπού» που θα συγκροτήσουν η καθεμιά από αυτές με τη συμβολή νέων «επενδυτών» και «παιχτών».


Φορτώνουν τα «σπασμένα» στις πλάτες του λαού
 
Σε κάθε περίπτωση, η ανάπτυξη της «δευτερογενούς αγοράς» «κόκκινων» δανείων κάτω από κρατική «ομπρέλα» και προστασία για τους «επενδυτές» έρχεται να σφίξει ακόμη περισσότερο τη «θηλιά» των πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή στέγη, ενώ παράλληλα υπόσχεται νέα κέρδη για τους εμπλεκόμενους σε αυτή.

Και ενώ πλέον πέφτουν οι μάσκες της λεγόμενης «δίκαιης ανάπτυξης», από τη μια οι τράπεζες θα κατεβάζουν ολοένα και περισσότερο το «άτυπο» όριο για τη διενέργεια των πλειστηριασμών και, από την άλλη, η κυβέρνηση θα προχωρά και σε νέα μέτρα θωράκισης της κερδοφορίας των τραπεζών.

Χαρακτηριστική είναι η τροπολογία που ψηφίστηκε την Πέμπτη σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, προβλέποντας το «δικαίωμα πρόσβασης» στα φορολογικά στοιχεία των φορολογουμένων από τις κάθε είδους «διατραπεζικές εταιρείες διαχείρισης δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς». Ουσιαστικά πρόκειται για την ικανοποίηση της πάγιας αξίωσης των τραπεζιτών αναφορικά με την πρόσβαση της «Τειρεσίας» - κοινή θυγατρική εταιρεία των τραπεζών που τηρεί τα στοιχεία των δανειοληπτών με «κόκκινα» δάνεια - στα φορολογικά στοιχεία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

Τα παραπάνω «μεταφράζονται» σε μια επιχείρηση κολοσσιαίων διαστάσεων, που αφορά «κόκκινα» δάνεια πάνω από 50 δισ. ευρώ (μέχρι το 2021), με άξονες τους μαζικούς πλειστηριασμούς απέναντι στη λαϊκή στέγη, συμπεριλαμβανομένης βέβαια και της πρώτης κατοικίας, τις μεταβιβάσεις προβληματικών δανείων από τις τράπεζες σε funds και άλλα «κοράκια», καθώς και τις αναδιαρθρώσεις επιχειρηματικών δανείων, μεταξύ των άλλων και σε βάρος μικρών επαγγελματιών.

Μεγαλώνουν τα ζόρια
 
Την ίδια ώρα, εγχώριοι τραπεζικοί όμιλοι βρίσκονται αντιμέτωποι με διαχειριστικά ζόρια και με οξυμένες δυσκολίες πρόσβασης στις διεθνείς χρηματαγορές, στην προσπάθειά τους να αντλήσουν «φρέσκα» κεφάλαια, προκειμένου να τονώσουν την κεφαλαιακή επάρκειά τους και να ανταποκριθούν στο ενδεχόμενο ενός νέου κύκλου καπιταλιστικής κρίσης. Παράλληλα, η πλήρης απουσία σε αυτήν τη φάση ενδιαφέροντος από την πλευρά ξένων «επενδυτών» έρχεται να ανοίξει τη συζήτηση για τη στήριξή τους από την πλευρά του κράτους, κατά το πρότυπο δηλαδή των τριών ανακεφαλαιοποιήσεων της περιόδου 2012-2015.

Για παράδειγμα, ο όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς αντιμετωπίζει δυσκολίες στην άντληση κεφαλαίων μέσω της προωθούμενης έκδοσης ομολόγου, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αν και με «ελαστικά κριτήρια», έχει θέσει χρονικό όριο για την ενίσχυση της κεφαλαιακής βάσης μέχρι το τέλος του έτους. Το συγκεκριμένο προς αναζήτηση ομόλογο στηρίζει τα κεφάλαια της τράπεζας, ωστόσο βρίσκεται ψηλά στη λίστα με την ταξινόμηση τυχόν «κουρεμάτων» σε περίπτωση κραδασμών και βέβαια θεωρείται υψηλού ρίσκου από τους «επενδυτές», που με τη σειρά τους θα το αποδέχονταν μόνο με την πληρωμή μεγάλων επιτοκίων.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται το ενδεχόμενο αύξησης της κρατικής συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της τράπεζας μέσω «μετατρέψιμων ομόλογων σε μετοχές» που διαθέτει από προηγούμενα πακέτα κρατικών ενισχύσεων, ενώ ήδη το κρατικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, από τη συνολική συμμετοχή του στα μετοχικά κεφάλαια των τραπεζών, έχει «γράψει» χασούρα πολλών δισ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, ο ESM ξέκοψε την Παρασκευή τη συζήτηση περί νέας χρηματοδότησης των ελληνικών ομίλων, είτε μέσω των αδιάθετων υπολοίπων του 3ου μνημονίου είτε με άλλον τρόπο. Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, «παρακολουθεί στενά τις τελευταίες εξελίξεις στον ελληνικό χρηματοπιστωτικό τομέα, ως μέρος των υποχρεώσεών του ως ο μεγαλύτερος πιστωτής της Ελλάδας», ωστόσο «δημοσιεύματα ότι ο ESM είναι μέρος προπαρασκευαστικών εργασιών για ένα πιθανό σχέδιο παρέμβασης υπέρ των ελληνικών τραπεζών είναι λάθος».

Σύμφωνα με άλλα «σενάρια», η κυβέρνηση εξετάζει και το ενδεχόμενο της «αξιοποίησης» ενός τμήματος από λεγόμενο «κεφαλαιακό απόθεμα» («μαξιλάρι ασφαλείας»), που με τη σειρά του λειτουργεί ως «βαλβίδα ασφαλείας» για τη διαχείριση του κρατικού χρέους.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θ. Φέσσας, σχολιάζοντας τις εξελίξεις στις τράπεζες, τόνισε: «Δυστυχώς η οικονομία είναι καθηλωμένη σε χαμηλή πτήση και οι βάσεις για την ανάπτυξηδεν είναι ακόμη στέρεες».
  Μάλιστα, απέστειλε σαφές μήνυμα «να μην ξηλωθούν όσα έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, να λείψουν οι προεκλογικές παροχές και να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να ολοκληρώσουμε τις μεταρρυθμίσεις που δεν έγιναν και που είναι πολλές»...

Σε κάθε περίπτωση, τα «σπασμένα», για μια ακόμη φορά, ετοιμάζονται να τα φορτώσουν στις πλάτες του λαού.

Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη
 
Σε δύο αντιλαϊκές εκδοχές και ταυτόχρονα με ενιαία γραμμή και κατεύθυνση την απογείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, κατατέθηκε τη Δευτέρα στη Βουλή το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019, όπου ενσωματώνονται η γκάμα των αντιλαϊκών μέτρων και των τριών μνημονίων και βέβαια η προσθήκη νέων. Σε κάθε περίπτωση, οι προβλεπόμενοι ρυθμοί ανάκαμψης του παραγόμενου ΑΕΠ και των νέων επενδύσεων συμβαδίζουν με την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, τόσο στο σκέλος της περαιτέρω κατακρεούργησης των κάθε είδους κοινωνικών δαπανών και των προνοιακών επιδομάτων που έχουν απομείνει για τη λαϊκή οικογένεια, όσο και στο σκέλος της φοροληστείας.

Στην κυρίαρχη εκδοχή του προϋπολογισμού δεσπόζει η εφαρμογή του μέτρου για την περαιτέρω περικοπή των συντάξεων, με κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» στις συντάξεις από το 2019. Ως «εναλλακτική» εμφανίζεται η εκδοχή της «απόσυρσης» του συγκεκριμένου μέτρου, σε συνδυασμό βέβαια με την περαιτέρω κατακρεούργηση προνοιακών κονδυλίων, καθώς επίσης και μεγάλου τμήματος από τα λεγόμενα «αντίμετρα», τουλάχιστον στο σκέλος τους που αφορούν τη διαχείριση ακραίων φαινομένων φτώχειας, αφού «άθικτα» σε κάθε περίπτωση θα παραμείνουν τα μέτρα ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων.

Η κυβέρνηση δηλαδή πηγαίνει «σε άλλο επίπεδο» την αναδιανομή της φτώχειας, το χαμήλωμα των απαιτήσεων, την καλλιέργεια έχθρας ανάμεσα σε λαϊκά στρώματα. Δεν καλεί απλώς τις λαϊκές οικογένειες να συμβιβαστούν με τη φτώχεια ως δεδομένη, αλλά τους βάζει και το δίλημμα από πού είναι «καλύτερα» να χάσουν.

Μάλιστα, το «εναλλακτικό σενάριο» χαρακτηρίζεται «προτιθέμενες 
δημοσιονομικές παρεμβάσεις», η «διαβούλευση» επί των οποίων θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα με την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας» και του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου», πλευρά που ξεσκεπάζει παράλληλα και τα κυβερνητικά παραμύθια περί «τέλους της εποπτείας».

Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι σε περίπτωση μη εφαρμογής του μέτρου για τις συντάξεις, το σύνολο των κοινωνικών παροχών (μαζί με τα κονδύλια για τις συντάξεις) θα καρατομηθεί στα 30,7 δισ. ευρώ, από 32,6 δισ. φέτος. Πρόκειται δηλαδή για μειώσεις ακόμα και στα λεγόμενα «αντίμετρα» - εμπαιγμό παροχών ύψους 1,9 δισ. ευρώ.

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση του ΕΚΑΣ των χαμηλοσυνταξιούχων. Την επόμενη χρονιά προβλέπεται ποσό μόλις 80 εκατ. ευρώ (από 320 εκατ. φέτος), δηλαδή πέφτει τσεκούρι 240 εκατ.

Σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, οι αναμενόμενες «αυξήσεις» στους μέσους ονομαστικούς μισθούς για το 2019 αναμένονται μόλις στο 1,4%.

Την ίδια ώρα (σύμφωνα με το προσχέδιο), ο επίσημος πληθωρισμός για το 2019 θα ανακάμψει, «τρέχοντας» με ρυθμό 1,2%, ροκανίζοντας τις όποιες αυξήσεις - ψίχουλα στους ονομαστικούς μισθούς. Σε αυτήν τη βάση, οι λεγόμενες «πραγματικές αυξήσεις» (μετά από την αφαίρεση του επίσημου πληθωρισμού) ελαχιστοποιούνται μόλις στο 0,2% και βέβαια χωρίς να υπολογίζονται επ' αυτών οι διογκωμένοι φόροι, που επέρχονται από την εμφανιζόμενη... «αύξηση» του ονομαστικού εισοδήματος των εργαζομένων, όσο και, πολύ περισσότερο, η συνολική ένταση της εκμετάλλευσης μέσα από τη διατήρηση και επέκταση όλου του αντεργατικού μνημονιακού πλαισίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Εργάνης», ο μέσος ονομαστικός μισθός διαμορφώνεται σήμερα περίπου στα 920 ευρώ το μήνα. Με την ονομαστική «αύξηση» (1,4%), στα 12,88 ευρώ το μήνα, διαμορφώνεται στα 932,88 ευρώ. Από αυτά, μετά την αφαίρεση του επίσημου πληθωρισμού, απομένουν 1,84 ευρώ το μήνα, δηλαδή 6 λεπτά τη μέρα, εν μέσω ρυθμών ανάκαμψης του ΑΕΠ 2,5% σε όρους όγκου...

Α. Σ.
 
 
Ριζοσπάστης   Σάββατο 6 Οχτώβρη 2018 - Κυριακή 7 Οχτώβρη 2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου