Τετάρτη 2 Μαρτίου 2022

«Και με τον νόμο» οι επιχειρηματικοί όμιλοι θα καθορίζουν ποια δημόσια έργα θα γίνονται

 

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Συνδεδεμένο με τη μοιρασιά του Ταμείου Ανάκαμψης το απαράδεκτο νομοσχέδιο

 


 

«Και με τον νόμο» παραδίδεται πλέον στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους ό,τι έχει σχέση με δημόσια έργα, από τον προγραμματισμό τους, σχεδιασμό, μελέτη, κατασκευή, μέχρι και τον έλεγχο, τα πάντα δηλαδή, με νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ήδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής (χτες είχε δύο διαδοχικές συνεδριάσεις) και φέρει τον τίτλο «Πρότυπες προτάσεις για έργα υποδομής και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

Με δεδομένο ότι τα έργα που αφορούν λαϊκές ανάγκες, όπως αντιπλημμυρικά, αντισεισμικά, αντιπυρικά, σχολικής στέγης κ.ο.κ. ήδη γίνονταν με το σταγονόμετρο, αφού ήταν εκτός των επιλέξιμων έργων από την ΕΕ και τους επιχειρηματικούς ομίλους επειδή δεν αφήνουν κέρδος, τώρα με το νομοσχέδιο, που προβλέπει ότι και επίσημα τον πρώτο λόγο για τα δημόσια έργα και τι ανάγκη από αυτά έχει η κάθε περιοχή θα έχουν στο 100% οι επιχειρηματικοί όμιλοι, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τι περιμένει τον λαό. Βεβαίως το νομοσχέδιο είναι άμεσα συνδεδεμένο με το Ταμείο Ανάκαμψης και αποτελεί προετοιμασία για τη μοιρασιά των δισ. που θα «μασήσουν» οι επιχειρηματικοί όμιλοι.

Ο αρμόδιος υπουργός Κ. Καραμανλής είπε καθαρά ότι «καλούμε τον ιδιωτικό τομέα να μας βοηθήσει τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση των έργων». Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο είναι σύμφωνο με τα όσα γίνονται σε άλλες χώρες της ΕΕ, δηλαδή με το «ευρωπαϊκό κεκτημένο», και ότι αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της ΝΔ.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Γιαννούλης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ετοιμάζεται να δώσει τα έργα σε λίγους και εκλεκτούς, κι αυτό χωρίς διαφανή διαδικασία και όχι με βάση «την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας» - με άλλα λόγια ο καβγάς είναι για το πώς θα γίνει η μοιρασιά ανάμεσα στους επιχειρηματικούς ομίλους. Αλλωστε και ο υπουργός τού απάντησε ότι «εμείς δεν το κρύβουμε» ότι είναι υπέρ του ιδιωτικού τομέα, «όπως κάνουν άλλες παρατάξεις που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο και δημιούργησαν υπερταμεία και έκαναν έργα ΣΔΙΤ, αλλά κατά τ' άλλα είναι δήθεν αριστεροί». Να σημειωθεί άλλωστε ότι όλα τα αστικά κόμματα - πλην ΜέΡΑ25, που καταψήφισε - δεν τάχθηκαν εξαρχής κατά, αλλά επιφυλάχθηκαν.

Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο. Οπως ανέδειξε η ειδική αγορήτριά του Διαμάντω Μανωλάκου, «από το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου σφίγγετε τη σύνδεσή σας με τους επιχειρηματικούς ομίλους, για να τους εξασφαλίσετε μεγαλύτερα κέρδη. Τους παραχωρείτε και τον σχεδιασμό των υποδομών, αντικείμενο που εξολοκλήρου ανήκε στο Δημόσιο και στην πολιτική του κάθε υπουργείου. Αντί να στελεχώνετε τις δημόσιες υπηρεσίες, τους αφαιρείτε αντικείμενο και τις συρρικνώνετε. Ετσι, προωθείτε έργα των κατασκευαστικών ομίλων και ονομάζετε πρωτοπορία την αντιδραστική πολιτική σας». Επιπλέον απόδειξη των όσων προωθούνται, πρόσθεσε, αποτελούν και οι ρυθμίσεις που προβλέπουν ότι για να κατατεθεί πρόταση για έργα υποδομών θα πρέπει η αξία του έργου να ανέρχεται από 200 εκατ. ευρώ και πάνω, και μάλιστα χωρίς ΦΠΑ. «Δηλαδή, φαραωνικά έργα που μόνο μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες και όμιλοι μπορούν να αναλάβουν».

Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου