Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

Κανείς δεν μπορεί να λέει ότι δεν ήξερε, ή ότι δεν προλάβαινε

 

Κοινό μυστικό αποτελεί ότι η Θεσσαλία βρέθηκε ανοχύρωτη απέναντι στη σφοδρή καταιγίδα, που αποκάλυψε τη γύμνια της αντιπλημμυρικής προστασίας και πρόληψης, παρά την προειδοποίηση του «Ιανού» πριν από λίγα χρόνια. Οι ευθύνες γι' αυτό βαραίνουν την κυβέρνηση, αλλά και την περιφερειακή - τοπική διοίκηση, που δεν έκαναν ούτε τα πιο στοιχειώδη για να προστατέψουν τον λαό, επειδή έχουν για προτεραιότητα τους «αναπτυξιακούς» σχεδιασμούς με κριτήριο τα κέρδη του κεφαλαίου.

Είναι ενδεικτικό ότι μόλις τον Μάρτη του 2023, η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Θεσσαλίας αποφάσισε να υποβάλει πρόταση χρηματοδότησης για έργα αποκατάστασης που αφορούν σε καταστροφές οι οποίες προκλήθηκαν το 2022 και το 2020! Ενώ τη μέρα που ο κάμπος πνιγόταν και ξεκινούσε η βιβλική καταστροφή (5 Σεπτέμβρη 2023), η Περιφέρεια Θεσσαλίας κατέθετε πρόταση για ένα αδιασαφήνιστο έργο, με τον γενικόλογο τίτλο «Αντιπλημμυρική Προστασία, Καθαρισμός και Διαχείριση Υδατορεμάτων»!

Πολύ νωρίτερα, το 2019, με ανακοινώσεις της η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας (ΟΣΥΑΠΕ) επισήμανε - τόσο με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όσο και με ΝΔ - τις τεράστιες ελλείψεις σε αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή.

Και δεν είναι μόνο αυτά... Μια ματιά σε αποφάσεις της Περιφέρειας επιβεβαιώνει τον αποσπασματικό, ελλιπέστατο και πάντα καθυστερημένο σχεδιασμό των όποιων αντιπλημμυρικών έργων, σε πλήρη αντίθεση με τις ανάγκες για σχεδιασμένη και ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία της περιουσίας και της ζωής του λαού, των καλλιεργειών και των κτηνοτροφικών μονάδων.

* * *

Ας δούμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα:

  • Δεκέμβρης 2022. Περιφέρεια Θεσσαλίας, Διεύθυνση Τεχνικών Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας. Προκηρύσσει διαγωνισμό για την αποκατάσταση αναχωμάτων από τις πλημμύρες που προκλήθηκαν τον Φλεβάρη του 2018. Δηλαδή, τέσσερα χρόνια πριν!
  • 31 Μάρτη 2023. Περιφέρεια Θεσσαλίας, Οικονομική Επιτροπή. Αποφασίζει την υποβολή πρότασης για τη χρηματοδότηση έργων αντιμετώπισης καταστροφών που προκλήθηκαν από τα φαινόμενα «Διομήδης» (Γενάρης 2022) και «Ιανός» (Σεπτέμβρης 2020)! Δηλαδή, με καθυστέρηση ενός και τριών ετών αντίστοιχα!
  • 2 Μάη 2023. Περιφέρεια Θεσσαλίας, Οικονομική Επιτροπή. Αποφασίζει την ανάθεση έργου για την αποκατάσταση ζημιών στα Τρίκαλα που προκλήθηκαν από πλημμύρες τον Δεκέμβρη του 2021. Θυμήθηκαν την αποκατάσταση δύο χρόνια μετά!
  • 6 Ιούνη 2023. Περιφέρεια Θεσσαλίας, Οικονομική Επιτροπή. Εγκρίνει την ανάθεση μελετών (ούτε καν εργασιών...) για την αντιμετώπιση καταστροφών από τον «Ιανό» στην Καρδίτσα, που έγιναν το 2020.
* * *

Αποκαλυπτικές είναι και οι καταγγελίες των εργαζομένων στις Περιφέρειες. Τον Μάρτη του 2019 η Ομοσπονδία τους απευθυνόταν στον τότε υπουργό Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Χαρίτση, και κατάγγελλε ότι η μεταφορά του καθαρισμού και της αστυνόμευσης όλων των ρεμάτων της χώρας εξολοκλήρου στις Περιφέρειες με τον νόμο 4555/2018, εκτός των άλλων, «"κουκούλωσε" την χρόνια αδράνεια δήμων, κυβερνήσεων, υπουργείων και ΕΕ, όλων όσοι χρόνια τώρα αρμοδιότητες όπως αυτή τις αφήνουν παραπεταμένες γιατί δεν αφήνουν κέρδη, γιατί στη ζυγαριά κόστους - οφέλους βαραίνει γι' αυτούς το κόστος».

Στο ίδιο έγγραφο σημείωνε ότι η μεταφορά έφερνε στην επιφάνεια προβλήματα χρόνων, όπως: Η μη ύπαρξη μητρώου ρεμάτων. Τα ρέματα δεν έχουν καταγραφεί και δεν έχει αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση, με αποτέλεσμα τα όποια μέτρα να είναι αποσπασματικά. Η μη ύπαρξη μελετών οριοθέτησης και διευθέτησης των ρεμάτων σε κρίσιμες περιοχές. Η τεράστια υποστελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών από προσωπικό. Η έλλειψη μέσων και εξοπλισμού των υπηρεσιών. Το νομοθετικό «χάος» που υπάρχει με μια απαρχαιωμένη νομοθεσία.

Αλλά και τον Οκτώβρη του 2019, οι εργαζόμενοι ενημέρωναν με ανάλογο έγγραφο την κυβέρνηση της ΝΔ, απαιτώντας να ληφθούν μια σειρά από μέτρα, όπως η δημιουργία μητρώου ρεμάτων, η οριοθέτηση και διευθέτησή τους, ο καθαρισμός ρεμάτων σε ετήσια βάση, η κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας, ο σχεδιασμός έργων και υποδομών ενταγμένων σε ένα κεντρικό σχέδιο αντιμετώπισης των συνεπειών των φυσικών φαινομένων, με σκοπό να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειές τους κ.ά.

* * *

Για άλλη μια φορά, λοιπόν, κυβερνήσεις, περιφερειακές και δημοτικές αρχές «πιάστηκαν με τη γίδα στην πλάτη». Κανείς δεν μπορεί να λέει ότι δεν ήξερε, ή ότι δεν προλάβαινε. Επιβεβαιώνεται ότι η αντιπλημμυρική προστασία θεωρείται «μη επιλέξιμη δαπάνη» και «κόστος» για το κράτος σε όλες τις βαθμίδες του, στο πλαίσιο της «δημοσιονομικής σταθερότητας» και των «αντοχών της οικονομίας», που είναι ...ευρύχωρες για τις επιδοτήσεις και τα προνόμια στο κεφάλαιο, όχι όμως για τις ανάγκες του λαού, ακόμα και τις πιο στοιχειώδεις.


Χ. Μ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου