Κυριακή 26 Ιουνίου 2022

Διαδίκτυο :«Στόχος μας να ενώσουμε τον κόσμο»...

 

Thumb_Politiki_Internet_Enosoume_kosmo

 

Αυτό δηλώνει σε κάθε ευκαιρία ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ιδρυτής του Facebook. Αντίστοιχες ατάκες ακούμε κατά καιρούς και από άλλους ιδιοκτήτες των social media. Το ερώτημα είναι, όμως, με ποιον σκοπό; Τι στόχο έχει η ένωση αυτή;

Έχουν περάσει πάνω από 100 μέρες από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και ενώ οι αποτρόπαιες εικόνες των θυμάτων του πολέμου είναι γνωστές σε όλους μας, δεν είναι το ίδιο γνωστές οι εικόνες του πολέμου που γίνεται στο πεδίο του διαδικτύου και της πληροφορίας. Τα social media αποτελούν ακόμα ένα όπλο στα χέρια των ιμπεριαλιστών για τον αποπροσανατολισμό και την ενσωμάτωση της λεγόμενης «κοινής γνώμης». Το ποιος ελέγχει τη ροή της πληροφορίας είναι ένα σπουδαίο όπλο για τον πόλεμο της προπαγάνδας, για τη στράτευση των λαών σε ξένα γι’ αυτούς σχέδια, ακόμη και σχέδια «ζωής και θανάτου».

Ορισμένα στοιχεία

Ο συνολικός αριθμός των χρηστών στα social media υπολογίζεται στα 4.65 δισεκατομμύρια παγκοσμίως! Για να καταλάβει κανείς, όμως, τι σημαίνει αυτός ο αριθμός, αρκεί να ξέρει ότι από τη στιγμή που άρχισε να διαβάζει το άρθρο αυτό, έχουν δημιουργηθεί περίπου 500 νέοι λογαριασμοί. Το ερώτημα βέβαια που αυθόρμητα γεννιέται είναι: Πόσοι από αυτούς είναι πραγματικοί και πόσοι bots; Γιατί, αλλιώς, πώς εξηγείται ότι στην Κύπρο οι λογαριασμοί είναι περισσότεροι και από ολόκληρο τον πληθυσμό της Κύπρου…;

Τα ίδια τα μονοπώλια που κατέχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) αποφεύγουν να απαντήσουν με συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό των fake λογαριασμών, παρ’ όλο που αναγνωρίζουν την ύπαρξή τους. Για παράδειγμα, το Twitter, τον περασμένο Δεκέμβρη, ανέφερε ότι περίπου το 5% των χρηστών του είναι ψεύτικοι, ενώ έρευνες ανεβάζουν τον αριθμό περίπου στο 20%. Αντίστοιχα νούμερα ισχύουν και για τα υπόλοιπα ΜΚΔ. Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι κάθε χρήστης ΜΚΔ έχει σίγουρα αλληλεπιδράσει με fake λογαριασμό. Όπως, επίσης, σημαίνει ότι αυτά που διαβάζει στα ΜΚΔ δεν είναι «αυτά που λέει ο κόσμος», αλλά αυτά που τα μονοπώλια θέλουν να λέει ο κόσμος.

Προστασία...

Όλα αυτά τα αναφέρουμε εισαγωγικά γιατί τα θεωρούμε προϋπόθεση για μια πιο σφαιρική προσέγγιση όσον αφορά στα social media. Γιατί, ανεξαρτήτως του πώς τα χρησιμοποιεί ο καθένας (για chat με φίλους, για ενημερώσεις από τη σχολή κ.λπ), είναι γεγονός ότι τεράστια μονοπώλια και οργανισμοί κρατάνε συμπεριφορικά δεδομένα και παράλληλα προσπαθούν να παρέμβουν στις επιλογές που κάνουν οι χρήστες, στις αντιδράσεις που έχουν, πόσο μάλλον στη γνώμη τους για κρίσιμα θέματα.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Twitter πριν λίγες μέρες παρουσίασε τη νέα πολιτική σε «περίοδο κρίσεων» κατά την οποία το μέσο μπορεί να κρύβει και να σβήνει περιεχόμενο όποτε θέλει, για να μας «προστατεύσει», όπως χαρακτηριστικά λέει.

Ούτε τυχαίες είναι οι αποκαλύψεις ότι ο αλγόριθμος XCheck του Facebook, που αυτόματα κατεβάζει περιεχόμενο από το μέσο, δίνει το ελεύθερο σε συγκεκριμένους επιλεγμένους χρήστες να γράφουν ό,τι θέλουν.

Ή αντίστοιχα δεν ήταν τυχαίο ότι το Facebook και το Instagram σε εσωτερικό e-mail που διέρρευσε, ανέφερε στους εργαζόμενους ότι τα μηνύματα μίσους προς τους Ρώσους στρατιώτες από εδώ και στο εξής δε θα σβήνονται, όπως αναφέρει κατά τ’ άλλα ο κανονισμός των μέσων αυτών.

Προφανώς, δεκάδες αντίστοιχα στοιχεία υπάρχουν και για τα ΜΚΔ που ελέγχονται από επιχειρηματικούς ομίλους της Ρωσίας, της Κίνας κ.λπ., όπως είναι τα VK, Telegram, Weibo κ.ά. 

...και λογοκρισία

Ταυτόχρονα, και στην Ελλάδα τον προηγούμενο μήνα είχαμε πολλά παραδείγματα απροκάλυπτης λογοκρισίας. Η συνέντευξη του Νίκου Σοφιανού, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, στο «Mega» την πρώτη μέρα της εισβολής στην Ουκρανία, που καταδίκαζε την ενέργεια της Ρωσίας, αλλά αναδείκνυε και τις ευθύνες των ΝΑΤΟ και ΕΕ, κατέβηκε από το YouΤube με την κατηγορία της «παραπληροφόρησης». Δηλαδή, ό,τι δεν ευθυγραμμίζεται με τη ΝΑΤΟϊκή προπαγάνδα μπορεί να θεωρηθεί «παραπληροφόρηση»! Αντίστοιχα, το κανάλι της δημοσιογράφου Σεμίνας Διγενή στο YouΤube, που είχε εκπομπές για τον Θ.Μικρούτσικο, τον Ρίτσο, τον Χατζιδάκι κ.ά. κατέβηκε με το αιτιολογικό πως «έχει σκοπό να υποκινήσει τη βία»...

Η απάντησή μας

Για να επανέλθουμε, λοιπόν, στην αρχική ερώτηση: Με ποιο σκοπό θέλουν να μας ενώσουν οι καπιταλιστές Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Ίλον Μασκ και όποιος άλλος; Όλοι αυτοί οι καπιταλιστές που έχουν στην ιδιοκτησία τους τα ΜΚΔ θέλουν είτε να μας κρατάνε αμέτοχους και άπραγους περιγράφοντας την πραγματικότητα ως μια ανίκητη «δυστοπία», την οποία δεν μπορούμε να αλλάξουμε, είτε να μας κάνουν fans και followers των επιχειρηματικών τους σχεδίων, κόντρα στα σχέδια των ανταγωνιστών τους.

Πλέον έχει διαμορφωθεί και στη χώρα μας ένα πυκνό πλέγμα νόμων που ουσιαστικά «κατοχυρώνουν» και το φακέλωμα, αλλά και τη λογοκρισία των χρηστών του διαδικτύου και των social media. Τέτοιοι είναι, για παράδειγμα, οι νόμοι για τη δήθεν «προστασία των προσωπικών δεδομένων» (ψηφίστηκε το 2019 από τη ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και το ΜέΡΑ25), αλλά και ο νόμος Λιβάνιου, που αποτέλεσε συνέχεια αντίστοιχων νόμων του ΣΥΡΙΖΑ, που χαρακτηρίστηκαν «μουσικός τρομονόμος».

Για όλα τα παραπάνω και άλλα πολλά που δε χωράνε στις γραμμές αυτού του άρθρου, επιβεβαιώθηκε η θέση της ΚΝΕ και του ΚΚΕ να αξιοποιούμε συλλογικά και οργανωμένα τα ΜΚΔ, για να προπαγανδίσουμε τις θέσεις και τις δράσεις μας, γνωρίζοντας, όμως, τα όρια των μέσων αυτών, γνωρίζοντας ότι παίζουμε μπάλα σε ξένο γήπεδο.

Η δράση όσων σε θέλουν στον καναπέ να ψάχνεις για «σωτήρες», χωράει σε hashtags και stories. Η δική μας όμως δράση -και πόσο μάλλον η ενημέρωσή μας- δε χωράει. Η ζωντανή δράση, ο αγώνας, η επαφή και συζήτηση είναι όπλα αναντικατάστατα. Στη συμμετοχή στον αγώνα, στη συζήτηση - στην πραγματική ζωή - ακόμα και στην αντιπαράθεση με διαφορετικές απόψεις που γίνεται μέσα στις συλλογικές διαδικασίες φοιτητικών συλλόγων, σχολείων, εργατικών συνδικάτων κ.ά. βρίσκεται η πραγματική ένωσή μας!

 

Επιτροπή Προπαγάνδας του ΚΣ της ΚΝΕ

 Οδηγητής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου