Πρόταση Νόμου για μέτρα ανακούφισης των οικογενειών με ανάπηρα μέλη από χρέη προς πιστωτικά ιδρύματα και απαγόρευση πλειστηριασμού της πρώτης κατοικίας τους κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ προς τη Βουλή.
Στην Αιτιολογική Έκθεση της αναφέρονται τα εξής:
«Η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι λαϊκές οικογένειες στους κόλπους των οποίων διαβιούν άτομα με αναπηρία ή χρονίως πάσχοντες είναι απελπιστική από τις αναρίθμητες αυθαίρετες και τρομοκρατικές πρακτικές των τραπεζών, πιστωτικών funds και εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) που αξιοποιούν το νομοθετικό πλαίσιο έχει θεσπισθεί από τη σημερινή και τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Οι καταγγελίες είναι πολλές. Θυμίζουμε τις περιπτώσεις στου Ζωγράφου, στα Πετράλωνα, στην Ελευσίνα, στην Πετρούπολη, στον Κολωνό, στα Θυμαράκια, στο Αιγάλεω, στη Χαλκίδα κ.α.!
Οι οικογένειες ΑμεΑ πολλαπλά χτυπημένες από τις περικοπές σε μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, αλλά και την εμπορευματοποίηση της Υγείας και της Πρόνοιας, αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στη φροντίδα του ανάπηρου μέλους τους. Η αναπηρία είναι στοιχείο φτωχοποίησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το 30% των οικογενειών των ΑμεΑ (αναπήρων, χρονίως πασχόντων) διαβιοί στα όρια της φτώχειας, ενώ στη χώρα μας το ποσοστό αυτό φτάνει το 50%. Από την άποψη αυτή πολλές οικογένειες που πήραν κάποιο δάνειο πριν την περίοδο της κρίσης (2010-2020), αλλά και τώρα με τη γιγάντωση της ακρίβειας αδυνατούν να αποπληρώσουν, να αντεπεξέλθουν τα διάφορα δοσολόγια που καθορίζονται από τις τράπεζες και τα funds για την αποπληρωμή του δανείου τους με αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς που είχαν ανάπηρο ή βαριά χρονίως πάσχοντα στην οικογένειά τους να έχουν χάσει ή να κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους. Όπως καταγγέλλουν οι φορείς, πολλές οικογένειες που έχασαν τα σπίτια τους, θα μπορούσαν να είχαν σταματήσει τη διαδικασία του πλειστηριασμού, αλλά είναι τέτοια η απελπιστική κατάσταση που έχουν οδηγηθεί από την ανέχεια, την ανυπαρξία κοινωνικής στήριξης από το κράτος, όπου δεν χρησιμοποίησαν ούτε τα ελάχιστα περιορισμένα μέτρα προστασίας τους από τα αρπαχτικά των τραπεζών και των funds. Γιατί όπως πολύ χαρακτηριστικά έχει λεχθεί, "δεν είναι λίγο να βλέπεις το παιδί σου, τον άνθρωπό σου να κινδυνεύει, να πρέπει να το δει ο γιατρός του για να δει την πορεία της υγείας του και να μη βρίσκει ραντεβού έγκαιρα ή να μην μπορεί να κάνει τις αναγκαίες θεραπείες επειδή δεν έχει να πληρώσει ή επειδή δεν βρίσκει ραντεβού στο δημόσιο σύστημα". Βεβαίως σε αυτή την κατάσταση επιδρά η ανυπαρξία κοινωνικών υπηρεσιών, στήριξης της ίδιας της οικογένειας, ψυχολογικής ενδυνάμωσης, βοήθειας διεκπεραίωσης και τέτοιων καταστάσεων.
Τα διάφορα funds και οι τράπεζες προχωρούν τις διαδικασίες των πλειστηριασμών, παρότι με βάση δικαιολογητικά που έχουν καταθέσει οι οικογένειες, έχουν λάβει γνώση ότι οι συγκεκριμένες οικογένειες εντάσσονται έστω και στα πολύ περιορισμένης εφαρμογής κριτήρια περί ευάλωτων κατηγοριών, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που προχωρούν όπως καταγγέλλεται ακόμη και σε εικονικές διαδικασίες στην προδιαδικασία για να προχωρήσει γρήγορα ο πλειστηριασμός χωρίς εμπόδια.
Ο έντοκος χαρακτήρας της ρύθμισης για τη διάσωση της κύριας κατοικίας όπως προβλέπεται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο αξιοποιείται για το ξεζούμισμα των δανειοληπτών.
Τράπεζες, funds και servicers ακολουθούν την εξής πρακτική κατά τον υπολογισμό της τοκοφορίας: Συντάσσουν δοσολόγια για τον υπολογισμό των δόσεων από ρυθμίσεις για τη διάσωση της κύριας κατοικίας με τέτοιο τρόπο ώστε να διαμορφώνονται εξωπραγματικές δόσεις, πέρα και έξω από κάθε δυνατότητα αποπληρωμής Οι οφειλέτες αδυνατούν να πληρώσουν τα υπέρογκα αυτά δοσολόγια και κινδυνεύουν με πλειστηριασμό της κατοικίας τους.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, στόχος είναι να επέλθει μια σημαντική ανακούφιση στις εργατικές - λαϊκές οικογένειες με ανάπηρο μέλος ώστε να μην αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν τα δυσθεώρητα ποσά των δόσεων και να περιοριστεί η αυθαιρεσία τραπεζών, πιστωτικών funds και εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (servicers), που συνεχίζεται και παράλληλα να απαγορευτεί ο πλειστηριασμός της πρώτης κατοικίας των πιο πάνω οικογενειών».
Προβλέπεται κατ' άρθρο:
«Με το άρθρο 1 προσδιορίζεται ότι τα μέτρα ανακούφισης που έχουν να κάνουν με τον περιορισμό του ύψους της οφειλής κάθε είδους δανείου προς τα πιστωτικά ιδρύματα, τα funds και τις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers), και την απαγόρευση και ακύρωση πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, αφορούν τις οικογένειες που έχουν ανάπηρα μέλη, ή ίδιοι οι οφειλέτες είναι ανάπηροι, σε συνδυασμό και με άλλα οικονομικά κριτήρια.
Με το άρθρο 2 ορίζεται ότι οι ρυθμίσεις της πρότασης νόμου αφορούν κάθε είδους δάνειο (στεγαστικό, καταναλωτικό, από πιστωτικές κάρτες) των πιο πάνω οικογενειών προς πιστωτικά ιδρύματα, funds και servicers.
Με το άρθρο 3 ορίζεται ότι από την οφειλή από κάθε είδους δάνεια των οικογενειών με ανάπηρα μέλη προς τα πιστωτικά ιδρύματα, τα funds και τους servicers διαγράφονται οι κάθε είδους τόκοι (συμβατικοί, υπερημερίας κλπ.)
Με το άρθρο 4 ορίζεται ότι από το συνολικό ποσό των οφειλών των πιο πάνω οικογενειών προς τους παραπάνω φορείς, μετά την αφαίρεση των τόκων του προηγούμενου άρθρου, διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί σε ανατοκισμό και κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκου.
Με το άρθρο 5 ορίζεται ότι από τις οφειλές των παραπάνω οικογενειών προς τους παραπάνω φορείς, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά τη διαγραφή των τόκων, του ανατοκισμού και της κεφαλαιοποίησης των κάθε μορφής τόκων, διαγράφεται σε ποσοστό 50%.
Με το άρθρο 6 ορίζεται η προστασία που δίδεται στην πρώτη κατοικία των οικογενειών με ανάπηρα μέλη, σε περίπτωση αδυναμίας ανταπόκρισής τους στις δόσεις των οφειλών τους προς πιστωτικά ιδρύματα, funds και servisers
Με το άρθρο 7 προβλέπεται η απαγόρευση πλειστηριασμού της πρώτης κατοικίας οικογενειών με ανάπηρα μέλη.
Επιπλέον, σε όσες από τις παραπάνω οικογένειες έχει ήδη ολοκληρωθεί ο πλειστηριασμός και έχουν υποστεί έξωση από την πρώτη κατοικία τους, εφόσον δεν διαθέτουν άλλη κατοικία που να καλύπτει τις στεγαστικές τους ανάγκες, δίνεται η δυνατότητα με αίτησή τους και ταυτόχρονα συστήνεται υποχρέωση του Δημοσίου να τους παραχωρηθεί και για το διάστημα μέχρι τις 31.12.2027, δωρεάν κατοικία που να καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας.
Με το άρθρο 8 προβλέπεται η κατάργηση κάθε διάταξης, ακόμα και συμβατικής ρύθμισης που αντίκειται στις διατάξεις της παρούσας πρότασης νόμου.
Με το άρθρο 9 ορίζεται ο χρόνος έναρξης της ισχύος της παρούσας πρότασης νόμου».
- ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αγώνας για την εκπλήρωση των κοινωνικών δικαιωμάτων των ΑμεΑ, κόντρα στην εμπορευματοποίηση
11:10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου