Για λογαριασμό της «HELLENiQ ENERGY» (πρώην ΕΛΠΕ),
η κυβέρνηση προωθεί ένα έργο - «ωρολογιακή βόμβα» στην ήδη επιβαρυμένη
περιοχή του Θριασίου. Δύο νέοι αγωγοί μεταφοράς αργού και «λευκών»
προϊόντων διύλισης (βενζίνη, νάφθα, κηροζίνη, πετρέλαιο θέρμανσης και
κίνησης) θα συνδέσουν τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ασπροπύργου και
Ελευσίνας της «HELLENiQ ENERGY» και θα κατασκευαστούν κάτω από έναν νέο
κλάδο του προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Ανω Λιόσια έως τα Μέγαρα, σε
μια παροπλισμένη σήμερα σιδηροδρομική γραμμή. Προκειμένου μάλιστα να
χωρέσουν οι αγωγοί, θα γίνει αποξήλωση της διπλής γραμμής στο τμήμα
Ελευσίνα - Ασπρόπυργος, μήκους 11,5 χλμ.
Αν και η κυβέρνηση
επιχειρεί να παρουσιάσει το έργο ως «ωφέλιμο για τους εργαζόμενους και
τον λαό», στην πραγματικότητα αποτελεί μια ξεκάθαρη απειλή για την
ασφάλεια όλης της περιοχής, που ήδη αντιμετωπίζει υψηλή επικινδυνότητα
Βιομηχανικών Ατυχημάτων Μεγάλης Εκτασης, για να στηριχτεί η κερδοφορία
της «HELLENiQ ENERGY» και μάλιστα με «πριμ» από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Σύμφωνα μάλιστα με την ιστοσελίδα της θυγατρικής της «HELLENiQ ENERGY»
που ανέλαβε τη μελέτη, στο έργο, μαζί με τους δύο αγωγούς, προβλέπεται
«προαιρετικά» και ένας τρίτος, που θα μεταφέρει υγραέριο (LPG)1.
* * *
Αν και οι εμπνευστές του έργου μοιράζουν αφειδώς «εγγυήσεις»
για την ασφάλειά του, τα ατυχήματα που σημειώνονται σε αγωγούς δεν
είναι λίγα και όταν συμβαίνουν προκαλούν εξαιρετικά μεγάλες απώλειες σε
ανθρώπινες ζωές και καταστροφές στο δομημένο και το φυσικό περιβάλλον,
με τεράστιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, όπου
λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα αγωγών, μόνο την περίοδο Γενάρη
2010 - Νοέμβρη 2018 έχουν σημειωθεί πάνω από 5.500 ατυχήματα,
προκαλώντας περισσότερους από 125 θανάτους, σχεδόν 600 τραυματισμούς,
πάνω από 800 πυρκαγιές και σχεδόν 300 εκρήξεις. Συνολικά, προκλήθηκαν
ζημιές άνω των 4 δισ. δολαρίων και 30.000 άνθρωποι αναγκάστηκαν να
μετακινηθούν, είτε μόνιμα είτε προσωρινά.