Ο ψευδεπίγραφος τίτλος του νομοσχεδίου, «Για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», δεν μπορεί να κρύψει ότι πρόκειται για μια αντιδραστική «τομή» που οδηγεί με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, ένταση των ταξικών φραγμών, παραπέρα μορφωτική υποβάθμιση και ασφυκτικό έλεγχο στους εκπαιδευτικούς για την υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής, με «αξιολογητή» το κεφάλαιο και τους στόχους του.
Οι τέσσερις άξονες των αντιδραστικών αλλαγών αφορούν τη μεγαλύτερη «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, τις δομές της Εκπαίδευσης και την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.
Με τα περί «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, η οποία αναφέρεται συνολικά στη λειτουργία της, συμπεριλαμβανομένων παιδαγωγικών ζητημάτων και της λήψης αποφάσεων, η κυβέρνηση επιδιώκει, σύμφωνα και με τις σχετικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, την παραπέρα «απαλλαγή» του κράτους από την υποχρέωση της χρηματοδότησης, της στελέχωσης, της επιμόρφωσης.