Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021

Αντιδραστική «τομή», με σχολεία πολλών ταχυτήτων, εκτίναξη των μορφωτικών ανισοτήτων

 

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ «ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ» ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»


Κατακαλόκαιρο προωθούνται για ψήφιση οι νέες αντιδραστικές αλλαγές στο σχολείο, οι οποίες εμπεριέχονται στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, πλευρές του οποίου παρουσιάστηκαν στο υπουργικό συμβούλιο τη βδομάδα που πέρασε και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τις επόμενες μέρες.

Ο ψευδεπίγραφος τίτλος του νομοσχεδίου, «Για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», δεν μπορεί να κρύψει ότι πρόκειται για μια αντιδραστική «τομή» που οδηγεί με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, ένταση των ταξικών φραγμών, παραπέρα μορφωτική υποβάθμιση και ασφυκτικό έλεγχο στους εκπαιδευτικούς για την υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής, με «αξιολογητή» το κεφάλαιο και τους στόχους του.

Η «ελευθερία» της κατηγοριοποίησης, των ταξικών φραγμών

Οι τέσσερις άξονες των αντιδραστικών αλλαγών αφορούν τη μεγαλύτερη «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών, τις δομές της Εκπαίδευσης και την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.

Με τα περί «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας, η οποία αναφέρεται συνολικά στη λειτουργία της, συμπεριλαμβανομένων παιδαγωγικών ζητημάτων και της λήψης αποφάσεων, η κυβέρνηση επιδιώκει, σύμφωνα και με τις σχετικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, την παραπέρα «απαλλαγή» του κράτους από την υποχρέωση της χρηματοδότησης, της στελέχωσης, της επιμόρφωσης.

Θεωρίες συνωμοσίας, COVID-19, αυθεντίες και επιστημονική αλήθεια


Οπαδός θεωριών συνωμοσίας διαδηλώνει την πεποίθησή του ότι «η COVID-19 είναι μια απάτη»
Οπαδός θεωριών συνωμοσίας διαδηλώνει την πεποίθησή του ότι «η COVID-19 είναι μια απάτη»
Μετά από εκατομμύρια νεκρούς και εκατοντάδες εκατομμύρια κρούσματα σε όλο τον κόσμο, ακόμη και σήμερα υπάρχουν άνθρωποι που αμφισβητούν την ύπαρξη της πανδημίας COVID-19 κι άλλοι, που θεωρούν ότι πρόκειται για διεθνή συνωμοσία, «για να μας βάλουν τσιπάκια» με τα εμβόλια, ή ότι η πανδημία οφείλεται στα δίκτυα 5G. Μπορεί να είναι λιγότεροι απ' ό,τι πριν από έναν χρόνο, αλλά υπάρχουν άνθρωποι που δεν εμβολιάζονται για τέτοιους λόγους. Κι άλλοι που κρύβουν πίσω από ανάλογα ανυπόστατα επιχειρήματα έναν αδικαιολόγητο φόβο. Τα αστικά ΜΜΕ τους χαρακτηρίζουν όλους συλλήβδην «ψεκασμένους», υποστηρίζοντας την τάχα καθοδηγούμενη από την επιστήμη στάση της κυβέρνησης. Απ' την άλλη μεριά, στην άκρη του νήματος των θεωριών συνωμοσίας βρίσκονται συχνά κάποιοι επιστήμονες, καμιά φορά και θεωρούμενες αυθεντίες, που για διάφορους λόγους κινούνται στο περιθώριο. Πού βρίσκεται πραγματικά η επιστημονική αλήθεια;
Κάτω από την επιφάνεια

Η επιστήμη είναι κομμάτι της κοινωνικής πραγματικότητας, όχι κάτι έξω και ανεξάρτητο απ' αυτή. Οι δε θεράποντες την επιστήμη δεν μένουν ανεπηρέαστοι από αυτήν την κοινωνική πραγματικότητα και την κυρίαρχη ιδεολογία. Ο ανορθολογισμός έχει τη βάση του στο ίδιο το εκμεταλλευτικό σύστημα, που παρότι εκμεταλλευτικό, προσπαθεί να πείσει ότι είναι το καλύτερο δυνατό - χρειάζεται μόνο κάποιες βελτιώσεις - κι ότι γι' αυτό θα είναι αιώνιο. Ο καπιταλισμός διδάσκει στα πανεπιστήμια και πλασάρει από τα πολιτικά μπαλκόνια ότι υπάρχει μια οικονομική διαχείρισή του, ένα μείγμα επεκτατικής και περιοριστικής πολιτικής, που ίσως δεν το έχουμε ανακαλύψει ακόμη και το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην αποφυγή των κρίσεων και στη διαμόρφωση μιας «ανθρώπινης» εκδοχής του. Και μαζί με τα κατάλληλα πρόσωπα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, που θα ακολουθήσουν αυτό το μοντέλο, θα μπορέσουν τάχα να δουν όλοι καλύτερες μέρες.

 

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ

 

 

Συνέντευξη στην ιστοσελίδα tvxs.gr και τον δημοσιογράφο Κ. Λάππα παραχώρησε ο καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας στο ΑΠΘ Γιώργος Μαργαρίτης, με αφορμή το 21ο Συνέδριο του ΚΚΕ. 

Αναδημοσιεύουμε τη συνέντευξη του Γ. Μαργαρίτη, όπως δημοσιεύτηκε στο tvxs.gr στις 24 Ιούνη 2021: 

- Ως ιστορικός, πώς θα περιγράφατε το πλαίσιο μέσα στο οποίο το ΚΚΕ πραγματοποιεί το 21ο του Συνέδριο;

- Το πλαίσιο είναι εξαιρετικά πιεστικό και εξαιρετικά δύσκολο. Δεν είναι μόνο η μεγάλη υποχώρηση του εργατικού κινήματος σε αυτές τις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα που καθιστά εξαιρετικά δύσκολη τη συγκυρία, αλλά και η ευρύτερη κρίση αξιών, ιδεολογιών, πολιτικής. Ιδιαίτερα στις κοινωνίες του Δυτικού Κόσμου πλανάται η δαμόκλειος σπάθη της απελπισίας και του αδιεξόδου. Σε μια τέτοια συνθήκη ο ορθολογικός πολιτικός λόγος δεν βρίσκει εύκολα γόνιμο έδαφος. Μην ξεχνάμε ότι το σοσιαλιστικό - εργατικό κίνημα αναπτύχθηκε σε συνθήκες αισιοδοξίας, σε εποχές ανόδου και ελπίδας. Μια εποχή απελπισίας και αδιεξόδων δεν είναι η πιο ευνοϊκή για ιδέες ανατρεπτικές, αλλά και ελπιδοφόρες, σαν κι αυτές που κομίζει το ΚΚΕ.

Σχολείο και no politica – “Εξηγήσεις” ζήτησε διευθυντής από δασκάλα στο Ηράκλειο γιατί διοργάνωσε θεατρικό παιχνίδι με θέμα την Παλαιστίνη

 



Ως “πολιτικό σύνθημα” ερμήνευσε το “Όχι στον πόλεμο” ο διευθυντής του 34ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Κρήτης, επιπλήττοντας τη θεατρολόγο που τόλμησε να οργανώσει καλλιτεχνικό δρώμενο για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης.

Την προσπάθεια φίμωσης και παρέμβασης στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής από το διευθυντή του 34ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου, καταγγέλλει η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» Ηρακλείου.

Όπως αναφέρει στην καταγγελία της, «με αφορμή τα γεγονότα του προηγούμενου διαστήματος στην Παλαιστίνη με την κλιμάκωση της επιθετικότητας, των βομβαρδισμών και της δολοφονίας ακόμη και μικρών παιδιών από το κράτος του Ισραήλ, την κατάφωρη παραβίαση ακόμα και του Διεθνούς Ανθρωπιστικού Δικαίου που συνεχίζεται για δεκαετίες, με την πλήρη στήριξη των ΗΠΑ και της ΕΕ, πραγματοποιήθηκε ένα σχετικό μάθημα στο 34ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου.

Η θεατρολόγος ευαισθητοποιημένη από τη χρόνια αδικία στην Παλαιστίνη, πραγματοποίησε καλλιτεχνική δράση στις τάξεις της. Αρχικά, συζήτησαν με τους μαθητές για το δίκαιο – άδικο του πολέμου, για το ανθρώπινο δικαίωμα να έχεις κράτος, για την πείνα, την προσφυγιά, την ανελευθερία, τις φρικαλεότητες του πολέμου και την επίθεση στην Παλαιστίνη, τους λόγους του πολέμου κ.ά.

«Ο άνθρωπος μόνος του/ είναι άσχημο να ‘ναι» (Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι)

 

Γράφει ο Δημήτρης Φεργάδης*

Όταν έχεις στα χέρια σου πρόσκληση «για να παρευρεθείς στην εναρκτήρια εκδήλωση του 21ου Συνεδρίου του ΚΚΕ, την Πέμπτη 24/6/2021…» -τιμή πραγματικά πολύ μεγάλη- …προετοιμάζεσαι. Ανάλογα. Όμως ... όταν με το καλό φθάνεις στο χώρο… και βλέπεις -«στου κήπου την κορομηλιά» -αυτό που βλέπεις- «δίπλα στο μπαλκονάκι- λες … από μόνος σου- Προς τι, αδελφέ μου» «γείτονα» Προς τι; …Αφού μπορεί να είναι τόσο ωραίες οι πατρίδες μας… προς τι τα λοιπά άλλα; Τα άβολα;

Απλά, φιλικά… έτσι. Με ασφάλεια, εύκολα… βρίσκεις τη «θέση σου» και τη «βολή σου». Το ίδιο νιώθεις να νιώθουν και όλοι οι άλλοι… έφηβοι και έφηβες… χιλιόχρονα όστρακα αιγιοπελαγίτικης χαράς και δύναμης. Αφού… «Στα βράχια ελάφια πελεκάν/ τα σίδερα μασάνε…» («Εδώ το φως», Γιάννης Ρίτσος).