Κροκοδείλια δάκρυα χύνουν για άλλη μια φορά κυβέρνηση, ΟΟΣΑ και διάφοροι κονδυλοφόροι, με αφορμή τα αποτελέσματα των διαγωνισμών PISA που διεξάγονται ανά τρία χρόνια ανάμεσα σε μαθητές των χωρών του ΟΟΣΑ, με αντικείμενο τη Γλώσσα (κατανόηση κειμένου), τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες.
Αυτό που μας ξεπερνάει είναι ότι τα ίδια τα αποτελέσματα «βγάζουν γλώσσα» στις διακηρύξεις της κυβέρνησης, του ΟΟΣΑ και του οργανισμού της PISA, που πολλάκις επισημαίνουν ότι «η έλλειψη ίσων ευκαιριών ειδικά για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα δεν οφείλεται στις κοινωνικές ανισότητες, αλλά στο ότι οι χαμηλού επιπέδου μαθητές δεν έχουν πρόσβαση σε σχολεία με εκπαιδευτικούς υψηλών προσόντων». Γι' αυτό βάζουν στόχο «την προσέλκυση εκπαιδευτικών με αυξημένα προσόντα, οι οποίοι διαρκώς θα εκπαιδεύονται με αξιολογήσεις και επιμορφώσεις και θα κρατούν τους καλύτερους».
Καλά, αναρωτιόμαστε, οι ειδήμονες του υπουργείου Παιδείας δεν είδαν τα αποτελέσματα; `Η είναι τόσο μεγάλη η αγωνία τους να υλοποιήσουν την αντιλαϊκή πολιτική τους και στην Εκπαίδευση, που δεν τους ενδιαφέρουν ούτε τα προσχήματα;
Για παράδειγμα, από την επεξεργασία που έκανε ο ΟΟΣΑ και δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), επιβεβαιώνεται ότι οι μαθητές που προέρχονται από «ευνοϊκό» κοινωνικό, οικονομικό, πολιτισμικό περιβάλλον πέτυχαν - κατά μέσον όρο - καλύτερη βαθμολογία στα μαθήματα. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, σε πολλές από τις οποίες το αυτόνομο και κατηγοριοποιημένο σχολείο της «αξιολόγησης» λειτουργεί εδώ και χρόνια, οι μαθητές που προέρχονται από «ευνοϊκό» κοινωνικό, οικονομικό, πολιτισμικό περιβάλλον πέτυχαν - κατά μέσο όρο - βαθμολογία κατά 93 μονάδες υψηλότερη στα Μαθηματικά από τους μαθητές που προέρχονται από «μη ευνοϊκό» κοινωνικό, οικονομικό περιβάλλον. Στην Ελλάδα η διαφορά υπέρ των μαθητών που προέρχονται από «ευνοϊκό» κοινωνικό, οικονομικό, πολιτισμικό περιβάλλον είναι 76 μονάδες. Βέβαια, το τι θεωρούν το αστικό κράτος και οι μηχανισμοί της Εκπαίδευσης «ευνοϊκό» και μη «ευνοϊκό» περιβάλλον, χωράει πολλή συζήτηση. Αλλά δεν θα μας απασχολήσει στο παρόν άρθρο.