Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022

Μαζί στην παραπέρα ενίσχυση των μηχανισμών παρακολούθησης

 

ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ

Υπερψήφισαν από κοινού την ενσωμάτωση στο ελληνικό Δίκαιο νέας αντιδραστικής Οδηγίας της ΕΕ

 

INTIME NEWS

Κατά πλειοψηφία ψηφίστηκε χτες το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, που αφορά «στην ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με υπηκόους τρίτων χωρών και όσον αφορά το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου (ECRIS)». Με τις ψήφους ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο η Οδηγία 884/2019 της ΕΕ, που ενισχύει παραπέρα τους πολυπλόκαμους μηχανισμούς φακελώματος και παρακολούθησης που τορπιλίζουν λαϊκές ελευθερίες και δικαιώματα του λαού, το δυσώδες θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου «άνθισαν» παρακολουθήσεις και υποκλοπές, για τις οποίες κατά τα άλλα ξιφουλκούν τα αστικά κόμματα.

Η οδηγία αφορά «την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ κρατών - μελών σχετικά με υπηκόους τρίτων χωρών» στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών Ποινικού Μητρώου (ECRIT), που ενσωματώθηκε το 2016 στο ελληνικό Δίκαιο, από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Με τη συγκεκριμένη Οδηγία επεκτείνεται η ανταλλαγή πληροφοριών ποινικού μητρώου για τους υπηκόους τρίτων χωρών και δημιουργείται ένα κεντρικό σύστημα επεξεργασίας των δεδομένων. Κατά την Κομισιόν, ένα τέτοιο σύστημα «είναι μια προπαρασκευαστική ενέργεια για να υπάρξει μια κοινή Υπηρεσία αντιστοίχισης βιομετρικών δεδομένων, δεδομένων ταυτότητας, που θα χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο για τη διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων και στο μέλλον», ανοίγοντας «πόρτες» και παράθυρα για την παραπέρα γιγάντωση των μηχανισμών φακελώματος.

Σε αυτά τα συστήματα εντάσσονται δακτυλικά αποτυπώματα, εικόνες προσώπου, άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, για τα οποία μάλιστα προβλέπεται ότι «μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους λόγους πέρα από αυτούς για τους οποίους συλλέγονται», όπως «για την πρόληψη άμεσου και σοβαρού κινδύνου, συνδεόμενου με τη δημόσια ασφάλεια».

Η σύμπνοια αποτυπώθηκε και στις τοποθετήσεις των εισηγητών τους. Απ' τη ΝΔ η Διονυσία - Θεοδώρα Αυγερινοπούλου υπερασπίστηκε την ενσωμάτωση της οδηγίας ισχυριζόμενη ότι υπηρετεί τον γενικό στόχο της ΕΕ «να παρέχει στους πολίτες της χώρο ελευθερίας και παράλληλα και χώρο ασφάλειας και δικαιοσύνης». Στην παραδοχή ότι «δεν προέκυψαν ούτε στην επιτροπή, αλλά ούτε και σήμερα ιδιαίτερες ενστάσεις ή ιδιαίτερα προβλήματα» προχώρησε ο Μ. Χατζηγιαννάκης εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η Νάντια Γιαννακοπούλου απ' το ΠΑΣΟΚ δήλωσε «η στάση μας είναι βεβαίως απολύτως θετική ... Η ενσωμάτωση στο εθνικό μας Δίκαιο, άλλωστε, της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας, πέρα από όλα, αποτελεί και ενωσιακή μας υποχρέωση».

Ψηφίδα στο πολυδαίδαλο ψηφιδωτό των κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ

Κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, τόνισε πως είναι αποκαλυπτικό ότι την ώρα που ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ ξιφομαχούν, από κοντά και το ΠΑΣΟΚ, για τις υποθέσεις των υποκλοπών παριστάνοντας τους προστάτες των προσωπικών δεδομένων ταυτόχρονα ομονοούν στην ενσωμάτωση οδηγιών της ΕΕ που ενισχύουν τους πολυπλόκαμους μηχανισμούς φακελώματος και παρακολούθησης!

Η Οδηγία - πρόσθεσε - «αποτελεί ψηφίδα στο πολυδαίδαλο ψηφιδωτό των κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ, η στρατηγική της οποίας που αναφανδόν στηρίζουν τα κόμματα του ευρωμονόδρομου δημιουργεί το τρομακτικό θεσμικό πλαίσιο συλλογής, ακόμα και εμπορίας, προσωπικών δεδομένων. Με πρόσχημα την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, επεκτείνεται η ανταλλαγή ποινικών μητρώων για υπηκόους τρίτων χωρών».

Χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα ανησυχητικό το ότι για όλα τα προσωπικά δεδομένα που ανταλλάσσονται έχει εισαχθεί εξαίρεση που επιτρέπει αυτά να χρησιμοποιούνται με την επίκληση της ανάγκης πρόληψης άμεσου και σοβαρού κινδύνου συνδεόμενου με τη δημόσια ασφάλεια, υπογραμμίζοντας πως τέτοιες αόριστες και ευρύτατες έννοιες γίνονται λάστιχο και αξιοποιούνται για να δικαιολογηθούν εκτεταμένες παραβιάσεις λαϊκών ελευθεριών και δικαιωμάτων.

Το ΚΚΕ - κατέληξε - είναι συνολικά ενάντια στην ενίσχυση κατασταλτικών μηχανισμών της ΕΕ που στέλνουν στο απόσπασμα τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των εργαζομένων, εξοπλίζονται για το χτύπημα του λαϊκού κινήματος, για να μείνει αλώβητη η εξουσία των μονοπωλίων.

Απαιτούνται ουσιαστικά μέτρα για την προστασία των ανηλίκων

Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν στην προστασία των ανηλίκων (στο νομοσχέδιο προβλεπόταν ότι θα εγγράφεται στο ποινικό μητρώο κάποιου η ποινική δίωξη που του ασκείται για συγκεκριμένα εγκλήματα σε βάρος ανηλίκων), η βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε ότι αποτελεί σαφέστατη υποχρέωση του κράτους. Δήλωσε πως το ΚΚΕ υπερψηφίζει το άρθρο 14, έθεσε όμως ερωτήματα για το πώς εκφράζεται αυτή η υποχρέωση, την ώρα που υπάρχει απουσία ουσιαστικών μέτρων στην πρόληψη για προστασία παιδιού που πέφτει θύμα διάφορων «ευυπόληπτων πολιτών», απουσία δομών που διευκολύνουν ένα παιδί να καταγγέλλει, να βρει καταφύγιο, να επουλώσει τα τραύματά του και αστυνομική αυθαιρεσία που αντιμετωπίζουν πολλές φορές τα θύματα.

Στη δευτερολογία της, η Μαρία Κομνηνάκα αναφέρθηκε και στις δύο τροπολογίες που έφερε τελευταία στιγμή η κυβέρνηση, επισημαίνοντας ως προς τη διαδικασία ότι είναι προβληματικό να συμβαίνει κάτι τέτοιο, αφού έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση στις επιτροπές και κατά συνέπεια να μη δίνεται ο απαραίτητος χρόνος μελέτης και τοποθέτησης επί του περιεχομένου.

Σε ό,τι αφορά την τροπολογία για το λεγόμενο «κουμπί πανικού» σημείωσε πως το ΚΚΕ δέχεται τη λογική του μέτρου ως ενός μέσου πιο έγκαιρης προειδοποίησης, ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό για τους απαράδεκτους όρους και προϋποθέσεις που τίθενται, προκειμένου μια γυναίκα να μπορέσει να ενταχθεί στο πρόγραμμα αυτό, για το γεγονός ότι περιορίζεται μόνο στις γυναίκες και κυρίως μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όταν στην περιφέρεια, σε πιο κλειστές κοινωνίες είναι ακόμα περισσότερα τα εμπόδια που συναντά μια γυναίκα στην προσπάθεια να καταγγείλει ενδοοικογενειακή βία, ενώ κρίσιμα ζητήματα παραπέμπονται αόριστα στο μέλλον για ρύθμιση με υπουργικές αποφάσεις. Για τους λόγους αυτούς τόνισε το ΚΚΕ τοποθετήθηκε με «παρών».

Σε ό,τι αφορά την τροπολογία 1462/122 δήλωσε ότι το ΚΚΕ την καταψηφίζει καθώς διαφωνεί με τα άρθρα που αφορούν σε διευκολύνσεις στη μεταβίβαση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών μεταξύ επιχειρηματικών ομίλων, επισημαίνοντας πως είναι πάγια η διαφωνία του ΚΚΕ για το κατά πόσο θα έπρεπε να έχουν στα χέρια τους Μέσα Ενημέρωσης. Αλλά και για το άρθρο 3 που αφορά μια ευρύτατη δυνατότητα να διευρύνει το ΑΣΕΠ το αντικείμενο των εξεταζόμενων γνώσεων στους γραπτούς διαγωνισμούς, ώστε αυτές να σχετίζονται όχι μόνο με τη φύση της συγκεκριμένης θέσης που διεκδικείται, αλλά δυνητικά με όλο τον κλάδο, κάτι που σπρώχνει σε μεγαλύτερη αγωνία, αβεβαιότητα, φροντιστήρια και έξοδα τους διαγωνιζόμενους.

 

Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου