Φωτο άπο networkrailmediacentre.co.uk |
Αλλο ένα παράδειγμα για τις οδυνηρές συνέπειες της πολιτικής του «κόστους - οφέλους» στους σιδηροδρόμους αναδείχθηκε στη Μεγάλη Βρετανία, με την αποκάλυψη της εφημερίδας «Independent» στις 18 Απρίλη. Σύμφωνα με διαβαθμισμένη έκθεση της «Network Rail» που απευθύνεται σε διευθυντικά στελέχη, τα επόμενα χρόνια θα αυξηθούν οι καθυστερήσεις των τρένων και τα ναύλα, ενώ το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για την επόμενη πενταετία δεν επιτρέπει στη «Network Rail» «να λειτουργήσει, να διατηρήσει και να ανανεώσει» τον σιδηρόδρομο στο σημερινό επίπεδο αξιοπιστίας του.
Η «Network Rail» είναι κρατική εταιρεία, ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια των υποδομών στο μεγαλύτερο μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου. Από τις αρχές του 1990, με το κύμα των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων, η κρατική «British Rail» «έσπασε» σε πολλά κομμάτια. Εκατοντάδες ιδιωτικές εταιρείες και ακόμα περισσότεροι υπεργολάβοι ανέλαβαν τμήματα του σιδηρόδρομου, τη συντήρηση του δικτύου, τη σήμανση, τα δρομολόγια κ.ο.κ., υπό την αιγίδα της ιδιωτικής «Railtrack». Οταν αυτή πτώχευσε, και ενώ είχαν μεσολαβήσει πολλά και αιματηρά ατυχήματα, το σιδηροδρομικό δίκτυο επέστρεψε στην ιδιοκτησία του κράτους, μέσω της «Network Rail», που συστάθηκε γι' αυτόν τον σκοπό.
Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση, η «Network Rail» θα προχωρήσει σε περικοπή των εργασιών επισκευής και συντήρησης των γραμμών τα επόμενα πέντε χρόνια, αυξάνοντας τους κινδύνους ατυχημάτων και τις πιθανότητες καθυστερήσεων. Η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης θα οδηγήσει επίσης σε υψηλότερο κόστος μακροπρόθεσμα, καθώς θα απαιτείται η επανειλημμένη επισκευή παρωχημένων υποδομών. Ακόμα, η εταιρεία θα περικόψει 3 δισ. λίρες από το «ταμείο κινδύνου», καθώς δεν υπάρχει «επαρκές δημοσιονομικό περιθώριο». Θα κληθεί πάντως να πληρώσει περισσότερα χρήματα ως αποζημιώσεις στις ιδιωτικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το δίκτυο, καθώς αναμένεται να αυξηθούν οι βλάβες στις υποσυντήρητες υποδομές.
«Η εταιρεία θα πρέπει να υιοθετήσει μια προσέγγιση καθοδηγούμενη από την αγορά όσον αφορά τη συντήρηση, όπου θα δοθεί προτεραιότητα στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες που αποφέρουν τα περισσότερα κέρδη», αναφέρει κυνικά η έκθεση. Δηλαδή, καλύτερη συντήρηση στις πιο εμπορικές και κερδοφόρες γραμμές και ...«πάμε κι όπου βγει» στις άλλες!
Η επιδείνωση αυτή των όρων μεταφοράς και ασφάλειας έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη παραπαίουσα κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι σιδηρόδρομοι στη Βρετανία. Μεταξύ Οκτώβρη και Δεκέμβρη 2022 σημειώθηκε νέο ρεκόρ (από το 2014) στις ακυρώσεις δρομολογίων (4,5% επί του συνόλου), ενώ, σύμφωνα με το Γραφείο Σιδηροδρόμων και Οδικών Μεταφορών, το 37,7% των δρομολογίων αργοπορούν. Πολλά δρομολόγια που είχαν περικοπεί λόγω της πανδημίας δεν έχουν αποκατασταθεί, σε σύγκριση δε με το πρόγραμμα του 2020 σήμερα κινούνται καθημερινά 3.000 λιγότερα τρένα σε όλη τη χώρα.
Παράλληλα, τον Δεκέμβρη του 2022 ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση η μεγαλύτερη αύξηση της δεκαετίας (5,9%) στα σιδηροδρομικά εισιτήρια, που ισχύει από τον περασμένο Μάρτη. Η αύξηση αποφασίστηκε προκειμένου να στηριχθούν «κρίσιμες επενδύσεις και η χρηματοπιστωτική σταθερότητα» του σιδηρόδρομου, ενώ η έκθεση της «Network Rail» προειδοποιεί ότι μπορεί να ακολουθήσουν και νέες ανατιμήσεις. Τα 44,1 δισ. λίρες, που προβλέπει ο αναθεωρημένος κρατικός προϋπολογισμός για τη χρηματοδότηση της «Network Rail» μέχρι τον Μάρτη του 2029, απέχουν πολύ από τις πραγματικές ανάγκες του σιδηρόδρομου ώστε να είναι λειτουργικός και ασφαλής.
Το αποτέλεσμα είναι να πληρώνει ο λαός περισσότερα σε εισιτήρια, για χειρότερες υπηρεσίες και με αυξημένους κινδύνους ατυχημάτων. Από τους φόρους του, επίσης, συντηρείται η υποδομή πάνω στην οποία οι ιδιωτικές εταιρείες θησαυρίζουν, έχοντας αναλάβει το πιο κερδοφόρο κομμάτι του σιδηρόδρομου. Το πιο δαπανηρό, που σχετίζεται με τις υποδομές, παραμένει στο κράτος και, όπως αποδεικνύει η έκθεση, λειτουργεί με όρους ανταποδοτικότητας και αγοράς, όπως και το ιδιωτικοποιημένο τμήμα του σιδηρόδρομου.
Οπως σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, έτσι και στη Βρετανία, τόσο η ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων στους σιδηρόδρομους όσο και η ποιότητα των υπηρεσιών θυσιάζονται στον βωμό της κερδοφορίας, με «θεματοφύλακα» την πολιτική της εμπορευματοποίησης και της «απελευθέρωσης». Στις ράγες του κέρδους, ο λαός θα συνεχίσει να πληρώνει ακριβά για χειρότερες σιδηροδρομικές μεταφορές και οι κίνδυνοι για σοβαρά δυστυχήματα θα αυξάνονται. Μόνο η πάλη του για να ξηλώσει αυτές τις ράγες και να στρέψει την πορεία του τρένου προς τις δικές του ανάγκες, μπορεί να εξασφαλίσει σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές μετακινήσεις και μεταφορές, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα για τους σιδηροδρομικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου