Copyright 2017 The Associated
|
Σύμφωνα με υψηλόβαθμες πηγές της
ΕΕ, οι «αγορές» θα εξετάζουν προσεκτικά τις επιδόσεις στην ελληνική
οικονομία στην επόμενη δεκαετία, ενώ, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν, η πραγματική «επιτυχία» ή «αποτυχία» της εξόδου - για λογαριασμό πάντα του κεφαλαίου - θα καθοριστεί από τις πολιτικές που θα ακολουθηθούν στη χώρα τα επόμενα δύο χρόνια.
Διευκρινίζεται, επιπλέον, ότι οι ανά τρίμηνο «αξιολογήσεις» της επόμενης περιόδου θα διενεργούνται και με τη «συμβολή» του ΔΝΤ, ενώ σε κάθε περίπτωση το αντιλαϊκό πρόγραμμα θα υπαχθεί σε καθεστώς «ενισχυμένης εποπτείας» (Enhanced Surveillance).
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη διαμόρφωση ενός «υβριδικού» μνημονίου και μάλιστα με γραμμή χρηματοπιστωτικής χρηματοδότησης προς το ελληνικό κράτος, σε περίπτωση που χρειαστεί η ενεργοποίησή της. Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα συνεισφέρουν ο ESM καθώς και το ελληνικό κράτος, προφανώς από την «κάβα» των ματωμένων υπερπλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς.
Οι ίδιες πηγές μίλησαν επίσης για παρεμβάσεις στο χρέος που θα γίνουν μακροπρόθεσμα και αναφέρθηκαν σε πολιτική δέσμευση για περαιτέρω παρεμβάσεις στο δάνειο του 2ου μνημονίου, «αν αυτό καταστεί αναγκαίο». Για τα επόμενα χρόνια οι ανάγκες εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους εκτιμάται πως θα είναι «διαχειρίσιμες», καθώς θα διαμορφώνονται στο 7% - 8% του ΑΕΠ και μέχρι το 10% του ΑΕΠ, έως το 2030. Δηλαδή, από την πλευρά της Ευρωζώνης κρίνονται «σχετικά διαχειρίσιμες», ακόμη και χωρίς αναδιάρθρωση του χρέους.
Επιπλέον, «στα σκαριά» βρίσκεται η απόδοση τμήματος των κερδών που αποκομίζουν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης, από τα «ακούρευτα» ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου μετά την αναδιάρθρωση του 2012. Τα ποσά αυτά εκτιμώνται στα 4 δισ. ευρώ και θα εκταμιεύονται τμηματικά με ρυθμό 1 δισ. ευρώ το χρόνο για την περίοδο 2019-2022. Σε κάθε περίπτωση, οι εν λόγω «διευκολύνσεις» επίσης θα συνδέονται με την «επιτυχή» ολοκλήρωση των «αξιολογήσεων» και των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.
Από την πλευρά του, ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, σημείωσε πως «η ενισχυμένη εποπτεία είναι το πιο πιθανό εργαλείο. Θα προσφέρει μια πιο σφιχτή εποπτεία απ' ό,τι οι κανονικές μεταμνημονιακές εποπτείες, αλλά ποιοτικά διαφορετική από αυτή που η Ελλάδα έζησε τα τελευταία 8 χρόνια ως χώρα σε μνημόνιο». Ο ίδιος σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» υπογράμμισε ακόμη ότι «αν οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αξιόπιστες, τα προβλήματα θα προκύψουν από τις αγορές. Γι' αυτό και υπάρχουν πολύ ισχυρά κίνητρα για να διατηρηθούν οι υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές κατά τη διάρκεια της ενισχυμένης εποπτείας με αυτήν την κυβέρνηση, την επόμενη και τις επόμενες που θα ακολουθήσουν»...
Σε αυτό το πλαίσιο, ενόψει και της προσεχούς συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Β. Ντομπρόβσκις, θα πραγματοποιήσει επίσκεψη Πέμπτη και Παρασκευή στην Ελλάδα, πραγματοποιώντας συναντήσεις με τον πρωθυπουργό και με τον υπουργό Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτο.
Την ίδια ώρα, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας Γ. Δραγασάκης συναντήθηκε χτες στην Αθήνα με τον πρέσβη των ΗΠΑ Τζ. Πάιατ, ενόψει ελληνικού επιχειρηματικού συνεδρίου που θα διενεργηθεί σε Νέα Υόρκη, Ουάσιγκτον και Σικάγο στο διάστημα 18-23 Ιούνη.
Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση, στη συνάντηση «συζητήθηκαν η περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων και οι ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές που διανοίγονται για την ελληνική οικονομία στη μεταμνημονιακή περίοδο», ενώ «τονίστηκαν οι μεγάλες δυνατότητες αποστολής ισχυρού μηνύματος ανάπτυξης της Ελλάδας στη νέα φάση που ξεκινά από τον Αύγουστο και μετά, όπως και η ανάδειξη του καίριου ρόλου της Θεσσαλονίκης».
Στην κατεύθυνση αυτή, ο Γ. Δραγασάκης υπογράμμισε ότι «υφίστανται οι προϋποθέσεις για την επιδίωξη του φιλόδοξου στόχου της βαλκανικής συνανάπτυξης και συνεργασίας», επισημαίνοντας ότι όλη η περιοχή είναι σε θέση να αναδειχθεί σε «επενδυτικό προορισμό, χώρο ασφάλειας και συνεργασίας».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών Ν. Καραμούζης,
μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση των εγχώριων τραπεζών, εστίασε
στο «υπερβολικό ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων», αλλά και σε
ζητήματα που αφορούν στη «βραδεία επιστροφή καταθέσεων» και την
«περιορισμένη πρόσβαση στις διεθνείς αγορές».
Κάνοντας τον απολογισμό της περιόδου, σημείωσε ότι το ύψος των «μη εξυπηρετούμενων δανείων» υποχώρησε στα 92 δισ. στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2018, από 107 το Σεπτέμβρη του 2016, με στόχο τη ραγδαία απομείωση στα 64 δισ. στο τέλος του 2019. Βέβαια η τέτοια εξέλιξη διενεργείται στο έδαφος των νομοθετικών παρεμβάσεων που κλιμακώνει η κυβέρνηση, που σφίγγουν κι άλλο τη θηλιά στα λαϊκά νοικοκυριά (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μεταβιβάσεις δανείων σε funds, άρση «περιορισμών» στην προστασία της πρώτης κατοικίας κ.ά.).
Από την πλευρά του, ο Κυρ. Μητσοτάκης, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση των τραπεζών, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην «αποκατάσταση εμπιστοσύνης (...) από μία αποφασισμένη κυβέρνηση που θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη για το μέλλον, με αλλαγή μείγματος οικονομικής πολιτικής, ευέλικτο κράτος και ιδιωτικοποιήσεις». Αναφορικά με την απαξίωση των τραπεζικών μετοχών και τη χασούρα του «Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας» τα προηγούμενα χρόνια, υπογράμμισε ότι «πρόκειται για έγκλημα που δεν έχει παραγραφεί και οι ευθύνες θα αναζητηθούν».
Ριζοσπάστης Τετάρτη 13 Ιούνη 2018
Διευκρινίζεται, επιπλέον, ότι οι ανά τρίμηνο «αξιολογήσεις» της επόμενης περιόδου θα διενεργούνται και με τη «συμβολή» του ΔΝΤ, ενώ σε κάθε περίπτωση το αντιλαϊκό πρόγραμμα θα υπαχθεί σε καθεστώς «ενισχυμένης εποπτείας» (Enhanced Surveillance).
Ουσιαστικά, πρόκειται για τη διαμόρφωση ενός «υβριδικού» μνημονίου και μάλιστα με γραμμή χρηματοπιστωτικής χρηματοδότησης προς το ελληνικό κράτος, σε περίπτωση που χρειαστεί η ενεργοποίησή της. Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα συνεισφέρουν ο ESM καθώς και το ελληνικό κράτος, προφανώς από την «κάβα» των ματωμένων υπερπλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς.
Οι ίδιες πηγές μίλησαν επίσης για παρεμβάσεις στο χρέος που θα γίνουν μακροπρόθεσμα και αναφέρθηκαν σε πολιτική δέσμευση για περαιτέρω παρεμβάσεις στο δάνειο του 2ου μνημονίου, «αν αυτό καταστεί αναγκαίο». Για τα επόμενα χρόνια οι ανάγκες εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους εκτιμάται πως θα είναι «διαχειρίσιμες», καθώς θα διαμορφώνονται στο 7% - 8% του ΑΕΠ και μέχρι το 10% του ΑΕΠ, έως το 2030. Δηλαδή, από την πλευρά της Ευρωζώνης κρίνονται «σχετικά διαχειρίσιμες», ακόμη και χωρίς αναδιάρθρωση του χρέους.
Επιπλέον, «στα σκαριά» βρίσκεται η απόδοση τμήματος των κερδών που αποκομίζουν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της Ευρωζώνης, από τα «ακούρευτα» ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου μετά την αναδιάρθρωση του 2012. Τα ποσά αυτά εκτιμώνται στα 4 δισ. ευρώ και θα εκταμιεύονται τμηματικά με ρυθμό 1 δισ. ευρώ το χρόνο για την περίοδο 2019-2022. Σε κάθε περίπτωση, οι εν λόγω «διευκολύνσεις» επίσης θα συνδέονται με την «επιτυχή» ολοκλήρωση των «αξιολογήσεων» και των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.
Από την πλευρά του, ο επίτροπος Οικονομικών της ΕΕ, Π. Μοσκοβισί, σημείωσε πως «η ενισχυμένη εποπτεία είναι το πιο πιθανό εργαλείο. Θα προσφέρει μια πιο σφιχτή εποπτεία απ' ό,τι οι κανονικές μεταμνημονιακές εποπτείες, αλλά ποιοτικά διαφορετική από αυτή που η Ελλάδα έζησε τα τελευταία 8 χρόνια ως χώρα σε μνημόνιο». Ο ίδιος σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή» υπογράμμισε ακόμη ότι «αν οι μεταρρυθμίσεις δεν είναι αξιόπιστες, τα προβλήματα θα προκύψουν από τις αγορές. Γι' αυτό και υπάρχουν πολύ ισχυρά κίνητρα για να διατηρηθούν οι υπεύθυνες δημοσιονομικές πολιτικές κατά τη διάρκεια της ενισχυμένης εποπτείας με αυτήν την κυβέρνηση, την επόμενη και τις επόμενες που θα ακολουθήσουν»...
Σε αυτό το πλαίσιο, ενόψει και της προσεχούς συνεδρίασης του Γιούρογκρουπ, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Β. Ντομπρόβσκις, θα πραγματοποιήσει επίσκεψη Πέμπτη και Παρασκευή στην Ελλάδα, πραγματοποιώντας συναντήσεις με τον πρωθυπουργό και με τον υπουργό Οικονομικών, Ευ. Τσακαλώτο.
Επενδύσεις με «γεωπολιτικά πλεονεκτήματα»
Σύμφωνα με την κυβερνητική ανακοίνωση, στη συνάντηση «συζητήθηκαν η περαιτέρω προσέλκυση επενδύσεων και οι ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές που διανοίγονται για την ελληνική οικονομία στη μεταμνημονιακή περίοδο», ενώ «τονίστηκαν οι μεγάλες δυνατότητες αποστολής ισχυρού μηνύματος ανάπτυξης της Ελλάδας στη νέα φάση που ξεκινά από τον Αύγουστο και μετά, όπως και η ανάδειξη του καίριου ρόλου της Θεσσαλονίκης».
Στην κατεύθυνση αυτή, ο Γ. Δραγασάκης υπογράμμισε ότι «υφίστανται οι προϋποθέσεις για την επιδίωξη του φιλόδοξου στόχου της βαλκανικής συνανάπτυξης και συνεργασίας», επισημαίνοντας ότι όλη η περιοχή είναι σε θέση να αναδειχθεί σε «επενδυτικό προορισμό, χώρο ασφάλειας και συνεργασίας».
Μόνιμα στην ατζέντα τα «κόκκινα» δάνεια
Κάνοντας τον απολογισμό της περιόδου, σημείωσε ότι το ύψος των «μη εξυπηρετούμενων δανείων» υποχώρησε στα 92 δισ. στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2018, από 107 το Σεπτέμβρη του 2016, με στόχο τη ραγδαία απομείωση στα 64 δισ. στο τέλος του 2019. Βέβαια η τέτοια εξέλιξη διενεργείται στο έδαφος των νομοθετικών παρεμβάσεων που κλιμακώνει η κυβέρνηση, που σφίγγουν κι άλλο τη θηλιά στα λαϊκά νοικοκυριά (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, μεταβιβάσεις δανείων σε funds, άρση «περιορισμών» στην προστασία της πρώτης κατοικίας κ.ά.).
Από την πλευρά του, ο Κυρ. Μητσοτάκης, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση των τραπεζών, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην «αποκατάσταση εμπιστοσύνης (...) από μία αποφασισμένη κυβέρνηση που θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη για το μέλλον, με αλλαγή μείγματος οικονομικής πολιτικής, ευέλικτο κράτος και ιδιωτικοποιήσεις». Αναφορικά με την απαξίωση των τραπεζικών μετοχών και τη χασούρα του «Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας» τα προηγούμενα χρόνια, υπογράμμισε ότι «πρόκειται για έγκλημα που δεν έχει παραγραφεί και οι ευθύνες θα αναζητηθούν».
Ριζοσπάστης Τετάρτη 13 Ιούνη 2018
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου