Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου 2024

Δεν είναι ίδια

 

Αυξημένος κατά 10% σε σχέση με το 2022 ήταν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ τη χρονιά που πέρασε, εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού. Οι μεγάλες αλυσίδες έβαλαν στα ταμεία τους 11,794 δισ. ευρώ το 2023, από 10,717 δισ. ευρώ το 2022. Τα περισσότερα από αυτά προέρχονται από τις πωλήσεις τροφίμων (9,180 δισ. ευρώ), που σημαίνει ότι τα λαϊκά νοικοκυριά έχουν περιορίσει τα ψώνια τους αποκλειστικά σε αγαθά επιβίωσης. Πρωταθλητές των ανατιμήσεων το 2023 αναδείχτηκαν τα απορρυπαντικά και καθαριστικά (+11%). Ακολουθούν τα υλικά μαγειρικής (+8,8%) και τα σνακς (+8%). Οι δουλειές πάνε καλά λοιπόν για τους σουπερμαρκετάδες, που αυξάνουν τα έσοδά τους και ετοιμάζονται για επενδύσεις 800 εκατ. ευρώ μέχρι το 2026 από τις 5 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου. Πέρα από την επέκταση του δικτύου τους, προσανατολίζονται «στην ενεργειακή αυτονομία του κτιριακού δυναμικού, με ταυτόχρονη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και στην εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης». Πρόκειται για επενδύσεις που χρηματοδοτούνται αδρά από το Ταμείο Ανάκαμψης και πολλές από αυτές έχουν ήδη συμβολαιοποιηθεί σε προηγούμενες φάσεις του προγράμματος. Η ακρίβεια λοιπόν δεν είναι ίδια για όλους. Οι πολλοί αγκομαχούν να τα βγάλουν πέρα και αφήνουν κάθε μήνα τον μισό μισθό (και βάλε) στα ταμεία των σούπερ μάρκετ, όταν οι λίγοι αυξάνουν έσοδα και κερδοφορία, σχεδιάζοντας τα επόμενα επενδυτικά τους βήματα, με επιδοτήσεις και φτηνά δάνεια, που τον λογαριασμό τους πληρώνει ξανά ο λαός.

Διακαής

Δουλειά 7 μέρες τη βδομάδα και λιγότερες αργίες ζήτησε ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας «Jumbo», επειδή μόνο έτσι «σεβόμαστε τον καταναλωτή»! Η πλήρης «απελευθέρωση» του ωραρίου των καταστημάτων, άρα και η περαιτέρω διευθέτηση του χρόνου εργασίας, είναι διακαής πόθος των μεγαλοαφεντικών, που τον ικανοποιούν όλες οι κυβερνήσεις, ξηλώνοντας σαν το πουλόβερ την αργία της Κυριακής. Πατώντας σ' αυτό το άγριο αντεργατικό πλαίσιο, το επόμενο βήμα οδηγεί σε ανοιχτά καταστήματα χωρίς κανέναν περιορισμό και σε εκμετάλλευση των εργαζομένων χωρίς «ταβάνι». Το γεγονός πάντως ότι οι επιχειρηματίες επικαλούνται το «δικαίωμα» του καταναλωτή να ψωνίζει όποια μέρα της βδομάδας του αρέσει, μας ξεπερνάει... Κάποιος να τους πει ότι οι εργαζόμενοι στο Εμπόριο είναι κι αυτοί «καταναλωτές», ενώ κι από τους άλλους κλάδους οι εργαζόμενοι μπορούν εύκολα να καταλάβουν τι σημαίνει για την υγεία, αλλά και για την οικογενειακή και κοινωνική ζωή να δουλεύει κανείς 7 μέρες τη βδομάδα. Να σημειώσουμε πάντως ότι τις δηλώσεις αυτές ο ιδιοκτήτης του «Jumbo» τις έκανε απαντώντας σε ερώτηση υπουργού, στη συνέλευση μετόχων της εταιρείας. Σαν να ήθελε δηλαδή η κυβέρνηση να βάλει τα δικά της λόγια (και σχέδια) στο στόμα της «αγοράς», προετοιμάζοντας το επόμενο μεγάλο χτύπημα στον χρόνο εργασίας και στην αργία της Κυριακής.


Αγονες...

Στα τέλη του μήνα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός που έχει προκηρύξει το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για το ποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες θα αναλάβουν φέτος τις 73 άγονες γραμμές. Ανάμεσα στους ομίλους επικρατεί αναβρασμός για την πίτα της κρατικής επιδότησης, που μπορεί να φτάσει και τα 154 εκατ. ευρώ! Φέτος, μάλιστα, το υπουργείο προσπαθεί να πετάξει από πάνω του την ευθύνη για τα σαπάκια που κυκλοφορούν κάθε χρόνο στις άγονες γραμμές, προσφέροντας μεγαλύτερο τίμημα για τη δρομολόγηση πλοίων μικρότερης ηλικίας. Ο ακτοπλοϊκός στόλος όμως είναι γερασμένος και τα πιο σύγχρονα πλοία χρησιμοποιούνται σε εμπορικές γραμμές που «βγάζουν τα λεφτά τους», ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Είναι επομένως βέβαιο ότι οι νησιώτες θα απολαύσουν και φέτος το ...κατάστρωμα στα γνωστά σαπάκια, που «πιάνουν» 10 και 12 λιμάνια μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους, κάνοντας το ταξίδι Γολγοθά.


... ανάγκες

Ειδικά όταν σβήσουν τα φώτα της καλοκαιρινής σεζόν και επιστρέψει η «κανονικότητα» του χειμώνα, η σύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα πιο απομακρυσμένα νησιά θα είναι ευκολότερη με ...τηλεπάθεια, παρά με το πλοίο. Το κυνήγι του μεγαλύτερου κέρδους και η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών γι' αυτόν ακριβώς τον σκοπό καταδικάζουν τους νησιώτες και τους χιλιάδες επισκέπτες να πληρώσουν «χρυσό» το καράβι και μάλιστα από δυο τσέπες, αφού τα πανάκριβα εισιτήρια (από φέτος επίκεινται νέες μεγάλες αυξήσεις) συμπληρώνουν την κρατική επιδότηση στους εφοπλιστές, που είναι ζεστό χρήμα από τη φορολογία του λαού. Επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι όσο τα καράβια παραμένουν ιδιοκτησία μιας χούφτας εφοπλιστών, τόσο «άγονα» θα παραμένουν το δικαίωμα και η ανάγκη του λαού σε ασφαλείς, γρήγορες και φτηνές μεταφορές.

 

Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου