Το πρόγραμμα σπουδών ενός Τμήματος Πολιτικών Επιστημών κάθε άλλο παρά ουδέτερο είναι. Η έννοια πολιτική επιστήμη είναι εξάλλου εξαιρετικά εύπλαστη και ουδεμία σχέση με την πολιτική έχει.
Στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ οι νέες χρηστικές κατευθύνσεις ξεκίνησαν πριν από μερικά ακαδημαϊκά χρόνια. Εμφανίστηκαν μαθήματα όπως, Θεωρίες για τον ολοκληρωτισμό, όπου ο ολοκληρωτισμός ήταν ο εξής ένας: Ο σταλινισμός και η Σοβιετική Ενωση. Το μάθημα αναλωνόταν σε περιγραφές εγκλημάτων των μπολσεβίκων και όσων τους ακολούθησαν ξεπερνώντας ενίοτε και τις σχετικές ψυχροπολεμικές ιστορίες. Οταν ο υπογράφων το παρόν σημείωμα, καθηγητής του Τμήματος, διαμαρτυρήθηκε για το περιεχόμενο του μαθήματος και ζήτησε να παρέμβει σε αυτό, η Γενική Συνέλευση του Τμήματος – κυριαρχούμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ – προχώρησε με ψήφισμα σε καταγγελία εναντίον του για «κατάλυση της ακαδημαϊκής ελευθερίας»!
Στο μεταξύ διάστημα τα μαθήματα για το ΝΑΤΟ, την Ευρωπαϊκή Ενωση και τις ποικιλότροπες αξίες της «δυτικής δημοκρατίας» πολλαπλασιάστηκαν. Σε μάθημα για τους «Διεθνείς Οργανισμούς» επίμονα διδάσκεται ότι τέτοιοι είναι η Ευρωπαϊκή Ενωση, το Συμβούλιο της Ευρώπης και, φυσικά, το ΝΑΤΟ. Είναι γνωστό ότι η αντιφασιστική – ενάντια στον Αξονα – συμμαχία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μετεξελίχθηκε στον γνωστό ΟΗΕ μετά το τέλος του πολέμου. Το ΝΑΤΟ όμως, ως συμμαχία, δεν έχει ακόμα κερδίσει τον πόλεμο κατά των εχθρών του – της Κίνας, της Ρωσίας, του Ιράν ή όποιου άλλου – σε τρόπο ώστε να αναδειχθεί σε «Διεθνή Οργανισμό». Οπως ειρωνικά παρατήρησε συνάδελφος, το Τμήμα των Πολιτικών Επιστημών αποδεικνύει έτσι ότι προηγείται του καιρού του!
Ταυτόχρονα, πολλαπλασιάζονται, μέσα από διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα και συνεργασίες, οι δυνατότητες επιλογής μαθημάτων σε άλλα ιδρύματα, ελληνικά ή ξένα, με παρονομαστή αναγκαστικά τη χρήση της αγγλικής γλώσσας. Το προβλεπόμενο στο αστικό Σύνταγμα, στους νόμους και τους κανονισμούς εδάφιο περί ελληνικής γλώσσας ως γλώσσας των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και σπουδών ακυρώνεται έτσι στην πράξη. Πολύ σύντομα η αγγλική γλώσσα θα είναι τουλάχιστον ισότιμη, αν όχι υπέρτερη της ελληνικής.
Τα επιχειρήματα που ακούστηκαν είχαν το δικό τους ενδιαφέρον. Το εργατικό κίνημα, υποστηρίχθηκε, είναι ένα από τα πολλά κινήματα που γεννιούνται στον σημερινό κόσμο. Δεν υπάρχει λόγος να διδαχθεί διαφορετικά από τη γενική περί κινημάτων ύλη: Αυτή που περιλαμβάνει τα δικαιώματα των φαλαινών, των αρκούδων αλλά και των πορτοκαλί επαναστάσεων. Σε τελευταία ανάλυση, σε περασμένο εξάμηνο το μάθημα για το εργατικό κίνημα έγινε προσπάθεια να εκτραπεί προς την αόριστη – ανώδυνη – ανθρωπολογία. Η κατάργησή του είναι οπωσδήποτε ένα βήμα πιο ειλικρινές…
Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας και συγγραφέας
Πηγή: Ριζοσπάστης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου