Τρίτη 5 Ιουνίου 2018

Προ των πυλών η νέα φουρνιά αντιλαϊκών μέτρων


Στη Βουλή κατατίθεται τις επόμενες μέρες ο νέος εφαρμοστικός νόμος με τα δεκάδες αντιλαϊκά προαπαιτούμενα, ενώ προ των πυλών εμφανίζονται οι υπουργικές αποφάσεις σχετικά με το νέο συντριπτικό χτύπημα στο ΕΚΑΣ που ξεκινά από το 2019, η πλήρης κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα νησιά, ενώ βέβαια «τρέχει» και ο «επανυπολογισμός συντάξεων», ενόψει της περαιτέρω κατακρεούργησης από την επόμενη χρονιά.Η νέα φουρνιά με τα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης» περιλαμβάνει και την κατάθεση νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2019 - 2022, όπου και θα ενσωματώνεται το σύνολο των αντιλαϊκών «πακέτων» ολόκληρης της μνημονιακής περιόδου, μαζί βέβαια με αυτά που έχουν προνομοθετηθεί για τη διετία 2019 - 2020.

Την ίδια ώρα, το ζήτημα της «βιώσιμης» διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους αποδείχνεται βασικός μοχλός για την επιτάχυνση των αντιλαϊκών διεργασιών και μάλιστα σε ορίζοντα πολλών δεκαετιών, μέχρι το 2060, όπως άλλωστε προδιαγράφεται στη σχετική απόφαση - συμφωνία, στο Γιούρογκρουπ της 15ης Ιούνη 2017. Σε κάθε περίπτωση, η «επόμενη μέρα» του κεφαλαίου θα απαιτεί διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα και παρεμβάσεις, είτε σε φάση στασιμότητας ή πτώσης της οικονομικής δραστηριότητας και του ΑΕΠ, είτε σε φάση ανάκαμψης.


Κατακρεούργηση εργατικών δικαιωμάτων
 
Στα προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης» συγκαταλέγονται:

-- Το ζήτημα της «αντιπροσωπευτικότητας των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων», μέσα από την οποία επιχειρείται η μονιμοποίηση της υπονόμευσης της γενικής ισχύος των κλαδικών ΣΣΕ. Κυβέρνηση και κουαρτέτο συμφώνησαν ο έλεγχος της «αντιπροσωπευτικότητας» να γίνεται μέσω των στοιχείων του συστήματος «Εργάνη», από τα οποία θα φαίνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που ανήκουν σε κάθε κλάδο και ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούν. Στη βάση αυτών των στοιχείων και των αυστηρών προϋποθέσεων που θα τεθούν, θα κρίνεται αν μια κλαδική Σύμβαση θεωρείται «αντιπροσωπευτική» για να επεκταθεί στον κλάδο.

-- «Απλούστευση της εργατικής νομοθεσίας», στην πραγματικότητα μονιμοποίηση όλων των προηγούμενων αντεργατικών ανατροπών μέσω της κωδικοποίησης των σχετικών νόμων σε «Κώδικα Εργατικού Δικαίου και Κώδικα Ρυθμίσεων Εργασίας».

-- «Μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας», προκειμένου να αξιοποιούνται από τον ΟΑΕΔ, τα υπουργεία, αλλά και από «συμβούλους απασχόλησης», για τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων.

Διάλυση προνοιακών επιδομάτων
 
Στο «συμπληρωματικό μνημόνιο» προβλέπονται:

-- Επέκταση του συστήματος «αξιολόγησης» της λεγόμενης «λειτουργικής αναπηρίας» σε όλες τις περιοχές της χώρας, μέχρι το τέλος του 2018.

-- «Μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών», δηλαδή για τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, σε συνέχεια - όπως λένε - του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

-- «Νέα νομοθεσία» προβλέπεται για τα στεγαστικά επιδόματα για τα ενοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών, με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας.

«Κόκκινα» δάνεια
 
Ως επόμενο βήμα προβάλλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του πλειστηριασμού.

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που σχεδιάζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, ως πρόσθετες προϋποθέσεις για την αίτηση δικαστικής προστασίας στην πρώτη κατοικία θα περιλαμβάνονται:

-- Η υποχρεωτική άρση του τραπεζικού απορρήτου, όχι μόνο σε όσους αιτηθούν δικαστική προστασία μετά την εφαρμογή των νέων διατάξεων, αλλά και για όσους ήδη έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση. Στόχος η αποβολή μιας μεγάλης μάζας λαϊκών νοικοκυριών από το καθεστώς της όποιας προστασίας.

-- Η αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των τοκοχρεολυτικών δόσεων. Σήμερα προβλέπεται η αποβολή από τη ρύθμιση μετά από δικαστική απόφαση.

-- Απόρριψη της αίτησης, πριν από τη δικαστική προσφυγή, σε περιπτώσεις όπως μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων σε συγγενικά πρόσωπα ή πώληση ακίνητης περιουσίας σε τρίτα πρόσωπα.

-- Αυτόματη έξοδος από τις διαδικασίες δικαστικής προστασίας, σε περιπτώσεις οφειλετών που αιτούνται και πετυχαίνουν την αναβολή των δικαστικών αποφάσεων.

Φοροληστεία στο λαό
 
Πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (που έχει συμφωνηθεί να εφαρμοστεί το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η «διεύρυνση της φορολογικής βάσης» για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία.

Σε κάθε περίπτωση, η τυχόν μείωσή τους θα αντισταθμιστεί με αυξήσεις στους συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου να εισπράττονται τα προβλεπόμενα χαράτσια (2,65 δισ. σε ετήσια βάση).

Διελκυστίνδα για το κρατικό χρέος
 
Μετά από την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων της 4ης «αξιολόγησης», η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα προχωρήσει στη δημοσιοποίηση της νέας «έκθεσης συμμόρφωσης» (Compliance Report), το αργότερο μέχρι τις 19 Ιούνη.

Σε αυτήν θα ενσωματώνεται και η «ανάλυση βιωσιμότητας» του κρατικού χρέους, την οποία προετοιμάζει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), ενώ οι όποιες ρυθμίσεις επιμήκυνσης των αποπληρωμών αναμένεται να «κλειδώσουν» στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη.

Την ίδια ώρα, «καλά κρατεί» η διελκυστίνδα της γερμανικής κυβέρνησης με την πλευρά του ΔΝΤ, αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης του κρατικού χρέους. Η σχετική συζήτηση που έγινε στο τέλος της περασμένης βδομάδας στο περιθώριο της Συνόδου των υπουργών Οικονομικών του G7 στον Καναδά, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν κατάληξε σε αποφάσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, δήλωσε ότι «συνεχίζουμε να εργαζόμαστε μαζί με το ΔΝΤ, έχουν προγραμματιστεί συναντήσεις ενόψει της 21ης Ιουνίου και όλοι θα πρέπει να είναι απόλυτα βέβαιοι ότι η απόφαση (για την ελάφρυνση χρέους) θα δώσει στην Ελλάδα πρόσβαση στις αγορές». Σύμφωνα με τον Σεντένο, το πακέτο επιμήκυνσης της περιόδου αποπληρωμής του χρέους που θα προταθεί, θα αφορά αποκλειστικά τη δανειακή σύμβαση του 2ου μνημονίου (131 δισ. ευρώ).

Σύμφωνα με πληροφορίες, νέα συνάντηση προγραμματίζεται αυτήν την Πέμπτη στις Βρυξέλλες, με τη συμμετοχή των «θεσμών» του κουαρτέτου (Κομισιόν, ΕΚΤ, ESM, ΔΝΤ) και υπουργών Οικονομικών των ισχυρών καπιταλιστικών οικονομιών της Ευρωζώνης (Γερμανίας, κ.ά.).

Αναιμική ανάκαμψη στο Α' τρίμηνο
 
Ρυθμό ανάκαμψης 2,3% καταγράφουν τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) για το Α' τρίμηνο του 2018, σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, με βάση βέβαια και τη μείωση του λεγόμενου «εργατικού κόστους» και των άλλων αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ:

Η αξία των εξαγωγών ενισχύθηκε σε ποσοστό 7,6% σε σχέση με το Α' τρίμηνο του 2017, έναντι υποχώρησης 2,8% που εμφανίζουν οι εισαγωγές.
Στον αντίποδα, οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου εμφανίζουν ρυθμό υποχώρησης 10,4% σε σχέση με το Α' τρίμηνο του 2017, ενώ ρυθμό υποχώρησης 0,3% καταγράφει και η τελική καταναλωτική δαπάνη.

Ριζοσπάστης  Τρίτη 5 Ιούνη 2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου