Η λαϊκή επιθεωρησιακή παράσταση που προανήγγειλε την εξέγερση του Πολυτεχνείου
Το εγχείρημα να αρθρωθεί ο αντιστασιακός λόγος μέσα στα συγκεκριμένα ιστορικά δεδομένα, δεν το κρατάει εγκλωβισμένο στην εποχή του. Αντίθετα, αποτελεί ένα πρότυπο κι ένα παράδειγμα που οφείλει να ακολουθεί το σύγχρονο θέατρο, ώστε να απελευθερώνει τον θεατή από την ταξική χειραγώγηση.
Μετά την κακοφορμισμένη εγκαθίδρυση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, το εμπορικό θέατρο, το οποίο κυριαρχεί, δεν προσφέρει λαϊκή διασκέδαση στο ταξικά συνειδητοποιημένο υποκείμενο της Ιστορίας. Το νανουρίζει με επικαιρικά ευκολοχώνευτα σατιρικά επεισόδια, που αντιμετωπίζουν την πολιτική ζωή αυτού του τόπου, υιοθετώντας κυρίως ανδρείκελα ρόλων, αντί να πλάθουν χαρακτήρες με σάρκα και οστά.
Συνήθως, τα κείμενα και οι ερμηνείες τους μένουν στον αφρό των γεγονότων, χωρίς να πηγαίνουν στην πηγή της γένεσής τους, ώστε να αναδειχθεί ο συγκρουσιακός χαρακτήρας της νεοελληνικής κοινωνίας. Εξ ου κι εκτονώνονται σε ασκήσεις ψευδεπίγραφης θεατρικότητας μπροστά στον καθρέφτη των καθυποταγμένων παραγωγικών δυνάμεων και σχέσεων.
Αλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το έργο, το οποίο ανεβαίνει, για πρώτη φορά, στις 22 Ιούνη του 1973, μέρα Παρασκευή, στο πλέον κατεδαφισμένο ιστορικό κινηματοθέατρο «Αθήναιον» στη συμβολή της οδού Πατησίων με την οδό Μάρνη (απέναντι από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο), έχει τις απαρχές του και τη ζύμωσή του στο λαϊκό θέαμα: Στον πένητα Καραγκιόζη, στα μπουλούκια που περιοδεύουν, με φτωχά μέσα, την ελληνική επικράτεια, στα πανηγυριώτικα δρώμενα, με τους παλαιστές, στις χορευτικές κινήσεις της αρκούδας υπό την υπόκρουση του γύφτικου ντεφιού, στη μακριά γαϊδούρα των Αποκριών.
Ομως, ενώ οι θεατρικοί διάλογοι αποκτούν έρμα από την καθημερινότητα των λαϊκών διεκδικήσεων και αγώνων, καθ' όλη τη διάρκεια της ελληνικής ιστορίας, με αρχή την ελληνική αρχαιότητα και πέρας τη φασιστική και ναζιστική Κατοχή, τα τραγούδια - σχόλια ακολουθούν τη στρατηγική και την τακτική του Μπρεχτ.
Κι όπως καταλαβαίνουμε, η ιστορική παράσταση «Το μεγάλο μας τσίρκο» δεν είναι δύσκολο να μεταμορφωθεί σε καλλιτεχνικό σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα, με την προσέλευση περισσότερων από 500.000 υποψιασμένων θεατών.
Μεταφέρεται, κατά τη χειμερινή περίοδο, στο θέατρο «Ακροπόλ», υπό το άγρυπνο βλέμμα ΕΣΑτζήδων και ασφαλιτών, ώσπου, κατά τον ηρωικό Νοέμβρη του 1973, το ζεύγος Κώστα Καζάκου - Τζένης Καρέζη, αυτός ο πνεύμονας ελευθερίας, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται.
Μετά την πτώση της δικτατορίας, η παράσταση επαναλαμβάνεται εμπλουτισμένη με τα λογοκριμένα σημεία, στις 23 Ιούλη 1974, πάλι στο «Αθήναιον», με νέο θίασο και χωρίς τον Νίκο Ξυλούρη (1936-1980) στον ρόλο του τραγουδιστή, τον οποίο αντικαθιστά ο Νίκος Δημητράτος (1942-2013).
Τα άλλα: «Εναρξις», «Η Πυθία», «Κωνσταντινούπολις 1183 μ.Χ.», «Ανάπλι-Ερχομός του Οθωνα», «Τρίτη Σεπτεμβρίου», «Το άγαλμα», «Φυγή του Οθωνα», «Ο Καραγκιόζης βασιλιάς», «Οι ψευτοϊππότες», «Βενιζελικά», «Ο ξεριζωμός», «Τα επινίκια» (ολόκληρο το έργο: Ιάκωβος Καμπανέλλης, «Θέατρο», τόμος Η', σ.σ. 9-133. Επίμετρο με το σύνολο των κριτικών για την παράσταση του 1973, «Κέδρος», 2010).
Η 41χρονη Τζένη Καρέζη (1932-1992) στον πρωταγωνιστικό ρόλο «Ρωμιάκι» περιγράφει το πώς γεννιέται «Το μεγάλο μας τσίρκο»:
«(...) Σκεφτήκαμε να ανεβάσουμε ένα έργο, που νάναι κάτι σαν λαϊκό πανηγύρι, να κλείνη μέσα του πολλή ρωμιοσύνη... και μέσα από τη σάτιρα, τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και το δάκρυ, να μιλήσουμε για τους καϋμούς και τα όνειρα της φυλής μας, για προδομένους αγώνες, για προδομένες ελπίδες... και πάνω απ' όλα... για ομορφιά... Για την ομορφιά αυτού του λαού, που δεν παύει ποτέ να αγωνίζεται... να προδίδεται... να πιστεύη... και να συνεχίζη τον αγώνα του (...)».
Ο 38χρονος σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής ως «Ρωμιός» Κώστας Καζάκος επιχειρεί να δώσει το ύφος και το ήθος του έργου μέσα στη σκλαβιά:
«Οπως στη λαϊκή μας Τέχνη, συνδυάστηκε κι εδώ το χοντρό γέλιο με τη λεπτότερη σάτιρα και ο σαρκασμός για μια εθνική "καρπαζιά" με τη δυνατότερη εθνική ανάταση».
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης (1922-2011), 52 ετών, στο πρόγραμμα της δεύτερης παραγωγής σημειώνει: «Πρόσφερε στο θεατή τη δυνατότητα να κάνει άμεσες συναρτήσεις με την πολιτική κατάσταση. Είχαμε δικτατορία. Ηταν ανάγκη να μαζεύουμε και να στρέφουμε εναντίον της όλες τις αρνήσεις. Ακόμα κι αυτές που μπορούσε να κινητοποιήσει κανείς με τα γέλια και τα χειροκροτήματα (...)».
Βασίλης ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός βιβλίου
(22 Ιούνη 1973)
ΚΕΙΜΕΝΑ: Ιάκωβος Καμπανέλλης. ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κώστας Καζάκος.
ΜΟΥΣΙΚΗ: Σταύρος Ξαρχάκος. ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Αρης Δαβαράκης. ΣΚΗΝΙΚΑ - ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Φαίδωνας Πατρικαλάκης. ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ: Ευγένιος Σπαθάρης. ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Νίκος Ξυλούρης. ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Τζένη Καρέζη, Κώστας Καζάκος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Χρήστος Καλαβρούζος, Τίμος Περλέγκας, Νίκος Κούρος, Θάνος Παπαδόπουλος, Αριστούλα Ελληνούδη, Τάσος Λέρτας, Νίκος Γκλάβας, Λάκης Γκέκας, Ιωάννα Μουρούζη, Κίμωνας Μουζενίδης, Γιώργος Παπαδόπουλος, Βασίλης Κολοβός, Μάνια Κολανδρή, Νίκος Πόγκας, Ρήγας Αξελός, Μάνος Βενιέρης, Δημήτρης Τσοϊδάκης, Λάμπρος Μαργιόλης, Γιώργος Βερλής, Τάσος Πολυχρονόπουλος, Δημήτρης Βασματζής, Λίνα Μπαμπατσιά, Μάριος Αρβανιτάκης, Γιάννα Ανδρεοπούλου, Δημήτρης Τάγιας, Λάκης Σαμαράς, Πάρη Βασιλάκη, Ελένη Τζιούνη, Μπάκης Παρίσης, Μαίρη Λάφη, Γιώργος Δημητριάδης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου