Με κριτήριο την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες
Με αφορμή την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών στα Περιφερειακά Συμβούλια Θεσσαλίας και Κ. Μακεδονίας
Eurokinissi
|
Το «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών», όπως έχει αναδείξει ο «Ριζοσπάστης» από την πρώτη στιγμή παρουσίασής του, εντάσσεται σε έναν συνολικότερο σχεδιασμό για τη μετατροπή της χώρας σε περιφερειακό κόμβο εμπορευματικών μεταφορών, που εξυπηρετεί αφενός την καπιταλιστική κερδοφορία και αφετέρου τον στενά δεμένο με αυτή στόχο της «γεωστρατηγικής» αναβάθμισης της εγχώριας αστικής τάξης. Ο σχεδιασμός αυτός γίνεται πλήρως αποδεκτός ως προς τη στρατηγική του στόχευση, αλλά και ως προς την κεντρική «ραχοκοκαλιά» έργων που το συναποτελούν τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και από αυτήν της ΝΔ, γεγονός που αποδεικνύει και αυτό ανάμεσα σε άλλα την ουσιαστική τους ταύτιση στα βασικά ζητούμενα του κεφαλαίου.
Το ΕΣΣΜ προβλέπει μια σειρά επενδύσεις στον τομέα των Μεταφορών και των Logistics, που περιλαμβάνει το σύνολο των σημερινών υποδομών μεταφορών της χώρας (δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι) από βορρά προς νότο και από ανατολή προς δύση, τη δημιουργία νέων και ταυτόχρονα την κατασκευή έξι συνολικά μεγάλων εμπορευματικών κέντρων, σε άμεση σύνδεση με τις κεντρικές αρτηρίες μεταφορών.
Το σχέδιο, ειδικότερα για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, προβλέπει τη δημιουργία μιας σειράς έργων για τη βελτίωση και ενίσχυση της «διεθνούς συνδεσιμότητας», μέσω δυο μεγάλων έργων. Το πρώτο είναι η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης - Χαλκηδόνας - Γιαννιτσών - Μαυροβουνίου, με σκοπό την αποσυμφόρηση του οδικού τμήματος Βέροια - Εδεσσα, και το δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου, του λεγόμενου «άξονα Α1», το βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τη Β. Μακεδονία, μεταξύ Χαλάστρας και Πολύκαστρου.
Αντίστοιχα, για τις σιδηροδρομικές μεταφορές προβλέπονται επίσης δυο έργα. Το πρώτο αφορά την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης - Προμαχώνα) και το δεύτερο τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη - Γιαννιτσά - Εδεσσα. Στις θαλάσσιες μεταφορές προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του. Σε ό,τι αφορά τις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει την αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» υπό τη διεύθυνση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και αντιμετώπιση του ζητήματος κορεσμού του.
Ολα τα παραπάνω αποτελούν μέρος του συνολικότερου σχεδιασμού, που προβλέπει την ολοκλήρωση κατασκευής της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη για μεταφορά εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι του Πειραιά, τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Πάτρας, τη «σιδηροδρομική Εγνατία» που αποσκοπεί στη σύνδεση του λιμένα της Ηγουμενίτσας με την Αλεξανδρούπολη και με όλους τους κάθετους άξονες εξόδου με τις βαλκανικές χώρες, καθώς και την Κωνσταντινούπολη, και τη σιδηροδρομική σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και του Ρούσε στον Δούναβη, για την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών από και προς τη Μαύρη Θάλασσα, με παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου.
Η «σιδηροδρομική Εγνατία» θα επεκτείνει τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με την Ηγουμενίτσα, και κατά προέκταση τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας με την Αδριατική, και βασική επιδίωξη των εμπνευστών της είναι να καταστεί η Ελλάδα ένα «συνεχές κέντρο εμπορευματικών κέντρων», καθώς θα συνδέει 4 λιμάνια, 6 αεροδρόμια και 4 κέντρα Logistics. Αξίζει να σημειώσουμε ότι για το συγκεκριμένο έργο η Παγκόσμια Τράπεζα Επενδύσεων έχει αναλάβει να εκπονήσει «μελέτη βιωσιμότητας».
Στη Θεσσαλία και συγκεκριμένα στην περιοχή Λάρισας - Βόλου, ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή ενός από τα έξι συνολικά εμπορευματικά κέντρα που προτείνεται να κατασκευαστούν, αλλά και την επέκταση του λιμανιού του Βόλου με προοπτική ιδιωτικοποίησής του. Παράλληλα, κρίνεται σημαντικός ο ρόλος της περιοχής ως ενδιάμεσου σταθμού φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, ενώ ήδη τα βασικά έργα μεταφορών βρίσκονται σε λειτουργία (ΠΑΘΕ και κεντρική γραμμή σιδηροδρόμου) ή σε φάση ολοκλήρωσης, όπως ο αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65, που συνδέει Λαμία με την Εγνατία στα Γρεβενά διασχίζοντας τη Θεσσαλία μέσω Καρδίτσας και Τρικάλων.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε, τέλος, ότι τα υπόλοιπα εμπορευματικά κέντρα προορίζονται για το Θριάσιο Πεδίο στην Αττική, το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη και ακόμη τρία, σε Αλεξανδρούπολη, Πάτρα και Ηγουμενίτσα. Στην παρούσα φάση, έγκριση της Βουλής έχει λάβει η σύμβαση για το Θριάσιο και έπεται αυτή για το στρατόπεδο Γκόνου, έργα που θεωρούνται και πιο «ώριμα», καθώς ακολουθούν τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης των παρακείμενων λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης και τις ανάγκες των μονοπωλιακών ομίλων που έχουν αναλάβει τη διαχείρισή τους.
Σχεδιασμός με πολύπλευρες στοχεύσεις
Πέρα ωστόσο από το τυπικό του θέματος, η «Λαϊκή Συσπείρωση» καταψήφισε τόσο το ΕΣΣΜ όσο και την περιβαλλοντική μελέτη που το συνοδεύει, καθώς, όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της «Λαϊκής Συσπείρωσης», πρόκειται για έργα που συμβάλλουν στην πιο κερδοφόρα για το κεφάλαιο διακίνηση των προϊόντων του, αλλά και στην πιο «λειτουργική» εμπλοκή στα σχέδια των ΑμερικανοΝΑΤΟικών στην περιοχή.
Ακόμη, τοποθετήθηκαν και ως προς την εκτίμηση και αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την υλοποίηση του φαραωνικού αυτού σχεδιασμού, αφού όπως είπαν ακόμη και η επίσημη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ΣΜΠΕ αναγνωρίζει μια σειρά επιπτώσεων, μεταξύ των οποίων τη διάσπαση/κατακερματισμό βιοτόπων και την απώλεια βιοποικιλότητας, τη διατάραξη οικοσυστημάτων, τη διακοπή της συνέχειας του υδρογραφικού συστήματος, χωρίς όμως να γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στο μείζον πρόβλημα της ενδεχόμενης πρόκλησης πρόσθετων και επικίνδυνων πλημμυρικών φαινομένων, στις θέσεις όπου οι οδικές και συγκοινωνιακές υποδομές διασταυρώνονται με ρέματα και χείμαρρους.
Επισήμαναν ακόμη ότι τα μέτρα που προτείνονται για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων χαρακτηρίζονται από μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, ως προς την αποτελεσματικότητά τους, καθώς εισάγονται με φράσεις όπως «κατά το δυνατόν», «θα πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια ώστε...» κ.ά.
Ανέδειξαν εξάλλου πως επαναλαμβάνονται πλήθος προτάσεων - ευχολογίων, η υλοποίηση των οποίων απαιτεί διοχέτευση πόρων, που στην πράξη απορρίπτονται στη βάση της ανάλυσης κόστους - οφέλους, που αποτελεί βασικό εργαλείο κατά την ιεράρχηση των όποιων ευρωενωσιακών παρεμβάσεων, με κριτήριο την αύξηση των καπιταλιστικών κερδών.
Ως προς το υποτιθέμενο «όφελος» που θα έχουν τα λαϊκά στρώματα, οι περιφερειακοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» τόνισαν ότι οι εργατοϋπάλληλοι, οι μικροί αγρότες και ΕΒΕ της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θεσσαλίας, αλλά και συνολικά της χώρας μας, δεν θα έχουν ουσιαστικό όφελος απ' αυτόν τον σχεδιασμό, που γίνεται με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των Μεταφορών και βασίζονται στην κρατική στήριξη με ζεστό χρήμα και στο βάθεμα της εργασιακής εκμετάλλευσης των εργαζομένων στις επιχειρήσεις του κλάδου, ώστε να διασφαλίζεται η «ανταγωνιστικότητά» τους.
Ταυτόχρονα, όπως γίνεται ήδη με τα μεγάλα οδικά δίκτυα, ο λαός θα πληρώνει διπλά και τρίδιπλα τη συντήρηση και τη λειτουργία των μεγάλων έργων υποδομής, που δεν σχεδιάζονται με βάση τις δικές του ανάγκες για φτηνές και ασφαλείς μεταφορές.
Ανέδειξαν επίσης με τις παρεμβάσεις τους πως η ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών προϋποθέτει την κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και των υποδομών από το κράτος της εργατικής εξουσίας. Πως εκεί πρέπει να κατατείνει η πάλη των εργαζομένων, σε συμμαχία με τους μικρομεσαίους αγρότες και επαγγελματίες, για σύγχρονα δικαιώματα, ανάκτηση των απωλειών, σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές στην υπηρεσία της ανάπτυξης προς όφελος του λαού.
Φ. Κ.
Ριζοσπάστης Παρασκευή 26 Ιούλη 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου