Τετάρτη 20 Απριλίου 2022

Φοροαπαλλαγές και προνόμια στους εφοπλιστές, νέο χτύπημα στους ναυτεργάτες

 

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
 



Καταψήφισε το ΚΚΕ | ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ τσακώνονται για το ποιος είναι περισσότερο με τους εφοπλιστές

 

Νέες σαρωτικές αλλαγές σε βάρος των ναυτεργατών στους όρους αμοιβής και Κοινωνικής Ασφάλισης και στις συνθήκες εργασίας, αυτήν τη φορά στα τουριστικά πλοία, σε συνδυασμό με νέα προνόμια και φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές, προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ με νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χτες το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».

Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο. Οπως το παρουσίασε συνοπτικά η ειδική αγορήτρια του Κόμματος, Διαμάντω Μανωλάκου, προβλέπει τα εξής:

- Για πρώτη φορά γίνεται διαχωρισμός πληρώματος και «βοηθητικού προσωπικού». Αυτός ο διαχωρισμός σημαίνει ότι μάγειροι, θαλαμηπόλοι και άλλες ειδικότητες χάνουν τα δικαιώματά τους, ενώ ανοίγει ο δρόμος για όλες τις κατηγορίες πλοίων.

- Επαγγελματικά σκάφη με σημαίες τρίτων χωρών θα μπορούν να αναπτύσσουν ναυλώσεις στην ελληνική επικράτεια. Δηλαδή επεκτείνεται η κατάργηση του καμποτάζ («απελευθέρωση», σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92) και στα πλοία αναψυχής, σηματοδοτώντας την αλλαγή σημαίας, τη διαγραφή των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής από το ελληνικό νηολόγιο και την ένταξή τους στα νηολόγια των σημαιών ευκαιρίας, όπου θα απολαμβάνουν πιο ευνοϊκούς όρους εποπτείας, στελέχωσης και λειτουργίας, για να παραμείνουν ανταγωνιστικά. Απειλούνται έτσι θέσεις εργασίας ναυτικών, με μαζική αντικατάσταση πληρωμάτων με φτηνότερο εργατικό δυναμικό και σε αυτήν την κατηγορία πλοίων, κάτι που δεν είχε περάσει μέχρι τώρα.

- Ανοίγει ο δρόμος για offshore εταιρείες σε αυτήν την κατηγορία πλοίων, καθώς θα επιτρέπονται και εμπορικές συναλλαγές για μίσθωση σκαφών αναψυχής με εταιρείες των οποίων ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να ταυτοποιηθεί.

- Καταργείται πλήρως η οργανική σύνθεση για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής μέχρι 24 μέτρα που μεταφέρουν μέχρι 12 επιβάτες, ενώ για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής πάνω από 24 μέτρα που μεταφέρουν περισσότερους από 12 επιβάτες η οργανική σύνθεση πληρώματος θα καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση. Με αυτές τις ρυθμίσεις γίνεται φανερό ότι τινάζεται στον αέρα η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. «Αυτά επιθυμούν οι εφοπλιστές και αυτόματα τα ικανοποιείτε. Είναι διαταγές και για εσάς, και για τον ΣΥΡΙΖΑ, και για το ΠΑΣΟΚ», σχολίασε η Δ. Μανωλάκου.

- Προστίθενται και νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες πλοίων αναψυχής απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος και οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου, την ώρα βέβαια που η φοροληστεία των εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων έχει χτυπήσει «κόκκινο».

- Στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις για τα τουριστικά λιμάνια και μαρίνες, που προβλέπουν παραπέρα ιδιωτικοποίηση, αλλαγή χρήσεων γης, αύξηση του συντελεστή δόμησης, νομιμοποίηση αυθαίρετων εγκαταστάσεων, όλα για τη διευκόλυνση των επενδυτών - στην προκειμένη περίπτωση «φωτογραφίζεται» η σύμβαση του Ελληνικού και όχι μόνο.

Ειδικά το άρθρο 89 η Δ. Μανωλάκου το χαρακτήρισε σκάνδαλο και τόνισε ότι πρέπει να αποσυρθεί. Περιέχει σειρά φωτογραφικών διατάξεων στους χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες που λειτουργούν από 1/1/2022, οι οποίες προβλέπουν ότι με Υπουργική Απόφαση θα μπορεί να γίνει νομιμοποίηση της υπέρβασης της χωροθέτησης, της χωρίς άδειας έργων και εγκαταστάσεων εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης, θα μπορούν να γίνουν παραχωρήσεις σε ομίλους, να καθορίζεται το ποσό της παραχώρησης κ.ο.κ. Προβλέπονται επίσης ευνοϊκές ρυθμίσεις και για τις εταιρείες διαχείρισης αποβλήτων πλοίων.

Καβγάς για τα μάτια (και τα κέρδη) των εφοπλιστών

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης χαρακτήρισε το σάρωμα των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών «εξορθολογισμό» και ανέφερε ότι η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο βάζει τέλος «σε ιδεοληψίες και αναχρονιστικές αντιλήψεις που βάζουν φρένο στην ανάπτυξη», όπως είναι π.χ. οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Πρόσθεσε ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η «προώθηση της επιχειρηματικότητας και της προσέλκυσης κεφαλαίων», ενώ μιλώντας στις Επιτροπές είχε πει πως «είναι ένα νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει το θεσμικό πλαίσιο, με βάση την εθνική νομοθεσία αλλά και τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό» και πως διαμορφώνεται «ένα πλαίσιο που ουσιαστικά και θα εκσυγχρονίζει τον κλάδο και, βέβαια, θα τονώσει συνολικά τα έσοδα του cluster που δραστηριοποιείται στον χώρο του yachting».

Ο δε ΣΥΡΙΖΑ εμφανίστηκε να διαφωνεί με το νομοσχέδιο επειδή η κυβέρνηση δεν δίνει παραπάνω κίνητρα «για την προσέλκυση στην ελληνική σημαία», όπως κάνει η Μάλτα, παρατήρηση που ανήκει στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπό του Ν. Σαντορινιό, ο οποίος μάλιστα πρότεινε, επειδή «τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγάλη μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού, να μεταφερθεί ο ΦΠΑ στον κατώτερο συντελεστή ως τουριστική υπηρεσία», κατηγόρησε μάλιστα την κυβέρνηση ότι χρωστάει ακόμα 60 εκατ. ευρώ στους ακτοπλόους εφοπλιστές από την προηγούμενη περίοδο. Την ίδια ώρα, βέβαια, δεν είπε λέξη για το χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών.

Ριζοσπάστης 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου