Στην
ολόπλευρη εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων της μνημονιακής περιόδου και
βέβαια στην περαιτέρω κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων για τη μακροπρόθεσμη
περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018 «δείχνει» η πλευρά της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής, όσο και των άλλων ευρωπαϊκών «θεσμών». Την ίδια ώρα,
κυβέρνηση και κουαρτέτο σταθερά και μεθοδικά προετοιμάζουν το ενισχυμένο
«εποπτικό πλαίσιο» για την «επόμενη μέρα», ενώ το παζλ των αντιλαϊκών
διεργασιών συμπληρώνεται από τα παζάρια και τους ανταγωνισμούς της
γερμανικής κυβέρνησης με το ΔΝΤ αναφορικά με το ζήτημα της διαχείρισης
του ελληνικού κρατικού χρέους. Τα ζητήματα αυτά αναμένεται να συζητηθούν
αύριο Σάββατο, στο περιθώριο της Συνόδου των υπουργών Οικονομικών του G7 στον Καναδά.
Χαρακτηριστικές
είναι οι παρεμβάσεις των εμπλεκόμενων «παικτών» στο πλαίσιο διεθνούς
συνεδρίου που διοργανώθηκε χτες στην Αθήνα από το Οικονομικό
Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΟΕΕ), με θέμα «Η Ελληνική Οικονομία μετά το κλείσιμο του τρίτου προγράμματος».
Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο εκπρόσωπός της στο κουαρτέτο, Ντ. Κοστέλο, υπογράμμισε πως «οι βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα θα χρειαστούν 5 - 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν, και γι' αυτό είναι σημαντικό να συνεχιστούν», «δείχνοντας» με αυτόν τον τρόπο σε ένα πρώτο χρονοδιάγραμμα των εποπτικών ελέγχων και των αλλεπάλληλων «αξιολογήσεων» της αντιλαϊκής πολιτικής μετά την έξοδο από το τρέχον μνημόνιο. Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί να υπάρξει αντιστροφή των «μεταρρυθμίσεων», όπως π.χ. των μέτρων για την κατακρεούργηση των συντάξεων και του αφορολόγητου ορίου. «Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει η Ελλάδα αναστροφές πολιτικής που θα μειώσουν την εμπιστοσύνη», υπογράμμισε.
Παράλληλα, εστιάζοντας στις πρόσφατες εξελίξεις στην Ιταλία και στις αναταράξεις που αυτές επέφεραν και στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, στάθηκε στις επιπτώσεις τόσο για το κράτος όσο και για τις εταιρείες και τις εγχώριες τράπεζες. «Κλείνοντας το μάτι» στην προοπτική διαμόρφωσης ειδικού μηχανισμού χρηματοπιστωτικής στήριξης προς το ελληνικό κράτος (π.χ. προληπτική γραμμή χρηματοδότησης), σημείωσε ότι η πορεία στις αγορές μετά την έξοδο από το «πρόγραμμα» είναι εύθραυστη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι προϋποθέσεις για τη βιώσιμη ανάκαμψη στηρίζονται και στους παρακάτω άξονες:
-- Στην «απόδειξη» ότι θα συνεχιστεί η εφαρμογή της συμφωνημένης πολιτικής και των μέτρων σε «μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα».
-- Ξεκαθάρισε ότι η όποια ανάκαμψη δεν θα συνοδευτεί με απόσυρση αντιλαϊκών μέτρων, καθώς κάτι τέτοιο ισοδυναμεί με «υπονόμευση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης».
-- Σε ένα «αξιόπιστο» και «εμπροσθοβαρές» πακέτο παρεμβάσεων στο χρέος.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Ρ. Στρος, επίσης υπογράμμισε ότι τα κράτη που βγαίνουν από «πρόγραμμα» είναι πολύ ευάλωτα σε αλλαγές του κλίματος στις αγορές. Επιπλέον, «δείχνοντας» στο μηχανισμό προληπτικής στήριξης, υπογράμμισε ότι στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας οι αρχικές συνθήκες με τις οποίες θα γίνει η «έξοδος» είναι πιο δύσκολες, και αυτό γιατί η ΕΚΤ δεν θεωρεί τα ελληνικά ομόλογα «επιλέξιμα», προκειμένου να διοχετεύσει ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα.
Ο επικεφαλής της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, Ν. Καραμούζης, χαρακτηριστικά τόνισε: «Αν ξεσπάσει θύελλα και τρικυμία, πρέπει να διασφαλίσουμε, και είναι ευθύνη όλων μας, να βρίσκεται η χώρα μας σε ήρεμο λιμάνι, να υλοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις που πείθουν τις αγορές (...)».
Την ίδια ώρα, η Τράπεζα της Ελλάδας σε έκθεση για την «επισκόπηση του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος» επισημαίνει ότι «η ύπαρξη μιας προληπτικής πιστωτικής γραμμής σαν δικλείδα ασφαλείας θα μπορούσε να λειτουργήσει επικουρικά
(...), εξασφαλίζοντας πρόσβαση, εάν χρειαστεί, σε φθηνά κεφάλαια του
Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, την "παρέκκλιση" (waiver), καθώς και
τη συμμετοχή των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής
χαλάρωσης της ΕΚΤ».
Σύμφωνα με την ΤτΕ, «το καθεστώς εποπτείας στη μετά το πρόγραμμα εποχή είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι η επιστροφή σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης μέσω της απρόσκοπτης χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα αποτελεί σημαντική πρόκληση».
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, σε έκθεσή του αναφορικά με την εξέλιξη του ΑΕΠ, επισημαίνει ότι οι «απρόβλεπτες επιπτώσεις των κρίσιμων γεωπολιτικών εξελίξεων στο Ιράν, στην Ανατολική Μεσόγειο, στη Συρία και στην Τουρκία, η κυβερνητική αστάθεια στην Ιταλία, μπορεί να αποτελέσουν εστία σοβαρής αβεβαιότητας».
Επιπλέον, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην αβεβαιότητα που επικρατεί στις διεθνείς αγορές, επισημαίνει ότι «η δημιουργία υψηλού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας (cash buffer) προσφέρει εν μέρει προστασία σε ενδεχόμενη δυσμενή διεθνή συγκυρία».
Την
ίδια ώρα ο ΣΕΒ, αποτιμώντας τις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού Αλ.
Τσίπρα και των κομμάτων της αστικής διαχείρισης στο πλαίσιο της
πρόσφατης ετήσιας Γενικής Συνέλευσής του, σχολιάζει ότι «σε όλες τις
τοποθετήσεις φαίνεται να επικρατεί μία όψιμη μετριοπάθεια, που αποτελεί
ενθαρρυντική ένδειξη για εθνική συνεννόηση, οικονομική ευημερία και
αποφυγή κοινωνικού αποκλεισμού».
Επιπλέον, στη γραμμή της λεγόμενης «εθνικής συνεννόησης» και των συγκλίσεων στη στρατηγική για την ανάκαμψη του κεφαλαίου, τονίζουν: «Για τον ΣΕΒ, μία διαφαινόμενη σύγκλιση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, παρά την επιθετική ρητορική των κομμάτων, είναι πηγή ενθάρρυνσης των προσπαθειών μας»...
Σε
περαιτέρω χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων στις τραπεζικές καταθέσεις
προχωρά το υπουργείο Οικονομικών. Η σχετική Υπουργική Απόφαση, με
εφαρμογή από 4 Ιούνη, προβλέπει μεταξύ άλλων τη διεύρυνση του μηνιαίου
ορίου αναλήψεων μετρητών στα 5.000 ευρώ (από 2.300 ευρώ σήμερα).
Ριζοσπάστης
Σε ορίζοντα δεκαετίας οι «μεταρρυθμίσεις» και βλέπουμε...
Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο εκπρόσωπός της στο κουαρτέτο, Ντ. Κοστέλο, υπογράμμισε πως «οι βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα θα χρειαστούν 5 - 10 χρόνια για να ολοκληρωθούν, και γι' αυτό είναι σημαντικό να συνεχιστούν», «δείχνοντας» με αυτόν τον τρόπο σε ένα πρώτο χρονοδιάγραμμα των εποπτικών ελέγχων και των αλλεπάλληλων «αξιολογήσεων» της αντιλαϊκής πολιτικής μετά την έξοδο από το τρέχον μνημόνιο. Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι δεν μπορεί να υπάρξει αντιστροφή των «μεταρρυθμίσεων», όπως π.χ. των μέτρων για την κατακρεούργηση των συντάξεων και του αφορολόγητου ορίου. «Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει η Ελλάδα αναστροφές πολιτικής που θα μειώσουν την εμπιστοσύνη», υπογράμμισε.
Παράλληλα, εστιάζοντας στις πρόσφατες εξελίξεις στην Ιταλία και στις αναταράξεις που αυτές επέφεραν και στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, στάθηκε στις επιπτώσεις τόσο για το κράτος όσο και για τις εταιρείες και τις εγχώριες τράπεζες. «Κλείνοντας το μάτι» στην προοπτική διαμόρφωσης ειδικού μηχανισμού χρηματοπιστωτικής στήριξης προς το ελληνικό κράτος (π.χ. προληπτική γραμμή χρηματοδότησης), σημείωσε ότι η πορεία στις αγορές μετά την έξοδο από το «πρόγραμμα» είναι εύθραυστη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι προϋποθέσεις για τη βιώσιμη ανάκαμψη στηρίζονται και στους παρακάτω άξονες:
-- Στην «απόδειξη» ότι θα συνεχιστεί η εφαρμογή της συμφωνημένης πολιτικής και των μέτρων σε «μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα».
-- Ξεκαθάρισε ότι η όποια ανάκαμψη δεν θα συνοδευτεί με απόσυρση αντιλαϊκών μέτρων, καθώς κάτι τέτοιο ισοδυναμεί με «υπονόμευση της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης».
-- Σε ένα «αξιόπιστο» και «εμπροσθοβαρές» πακέτο παρεμβάσεων στο χρέος.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Ρ. Στρος, επίσης υπογράμμισε ότι τα κράτη που βγαίνουν από «πρόγραμμα» είναι πολύ ευάλωτα σε αλλαγές του κλίματος στις αγορές. Επιπλέον, «δείχνοντας» στο μηχανισμό προληπτικής στήριξης, υπογράμμισε ότι στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας οι αρχικές συνθήκες με τις οποίες θα γίνει η «έξοδος» είναι πιο δύσκολες, και αυτό γιατί η ΕΚΤ δεν θεωρεί τα ελληνικά ομόλογα «επιλέξιμα», προκειμένου να διοχετεύσει ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα.
Ο επικεφαλής της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, Ν. Καραμούζης, χαρακτηριστικά τόνισε: «Αν ξεσπάσει θύελλα και τρικυμία, πρέπει να διασφαλίσουμε, και είναι ευθύνη όλων μας, να βρίσκεται η χώρα μας σε ήρεμο λιμάνι, να υλοποιήσουμε μεταρρυθμίσεις που πείθουν τις αγορές (...)».
«Δικλείδα ασφαλείας» η προληπτική γραμμή
Σύμφωνα με την ΤτΕ, «το καθεστώς εποπτείας στη μετά το πρόγραμμα εποχή είναι μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι η επιστροφή σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης μέσω της απρόσκοπτης χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα αποτελεί σημαντική πρόκληση».
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, σε έκθεσή του αναφορικά με την εξέλιξη του ΑΕΠ, επισημαίνει ότι οι «απρόβλεπτες επιπτώσεις των κρίσιμων γεωπολιτικών εξελίξεων στο Ιράν, στην Ανατολική Μεσόγειο, στη Συρία και στην Τουρκία, η κυβερνητική αστάθεια στην Ιταλία, μπορεί να αποτελέσουν εστία σοβαρής αβεβαιότητας».
Επιπλέον, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην αβεβαιότητα που επικρατεί στις διεθνείς αγορές, επισημαίνει ότι «η δημιουργία υψηλού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας (cash buffer) προσφέρει εν μέρει προστασία σε ενδεχόμενη δυσμενή διεθνή συγκυρία».
«Ενδείξεις πολιτικών συγκλίσεων» βλέπει ο ΣΕΒ
Επιπλέον, στη γραμμή της λεγόμενης «εθνικής συνεννόησης» και των συγκλίσεων στη στρατηγική για την ανάκαμψη του κεφαλαίου, τονίζουν: «Για τον ΣΕΒ, μία διαφαινόμενη σύγκλιση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, παρά την επιθετική ρητορική των κομμάτων, είναι πηγή ενθάρρυνσης των προσπαθειών μας»...
Χαλαρώνουν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι
Ριζοσπάστης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου