Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2023

Εργαλείο για τις «πράσινες» μπίζνες του κεφαλαίου σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ «ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΛΙΜΑ»

Οι «επενδύσεις» στην «πράσινη ανάπτυξη», που στηρίζουν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, χρυσοπληρώνονται από τον λαό που βιώνει την ακρίβεια και την ενεργειακή φτώχεια

 

Σε μια συγκυρία που ο λαός πληρώνει πανάκριβα τις επιπτώσεις από τη στρατηγική της «απελευθέρωσης» της αγοράς Ενέργειας, την «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία» και την «πράσινη μετάβαση», η κυβέρνηση παρουσίασε την περασμένη Τετάρτη το επικαιροποιημένο «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» (ΕΣΕΚ).

Το σχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας, βασίζεται ουσιαστικά στις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ, με τις οποίες συμφωνούν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα. Πέρα από τα όσα αναφέρει για τη μεταβολή του ενεργειακού μείγματος τα επόμενα χρόνια με έμφαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), η ουσία είναι τα «πακέτα» που θα δοθούν ως κρατική στήριξη (δηλαδή λεφτά του λαού) στα «πράσινα αρπακτικά» για να προχωρήσουν σε επενδύσεις που εγγυώνται νέα πεδία κερδοφορίας.

Ολα αυτά στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος και της «πράσινης ανάπτυξης», μέσω της οποίας ΕΕ και αστικές κυβερνήσεις προωθούν τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ενεργειακών ομίλων και όχι μόνο.

Σε αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνηση της ΝΔ και ο υπουργός της κομπάζουν ότι η Ελλάδα «θα είναι από τις πρώτες χώρες που θα καταθέσει το Εθνικό της Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα στην ΕΕ» έως τον Απρίλη του 2023, αφού όπως λέει προηγηθεί διαβούλευση.

Οι άξονες του Σχεδίου

Επτά άξονες βρίσκονται στον πυρήνα του νέου ΕΣΕΚ. Συγκεκριμένα:

1. Ραγδαία ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με ανάπτυξη φωτοβολταϊκών και αιολικών συστημάτων, καθώς και η επιτάχυνση της ανάπτυξης των υπεράκτιων αιολικών, με την προσθήκη περισσότερων από 12GB μέχρι το 2030 και εκμετάλλευση του εναπομείναντος υδραυλικού δυναμικού της χώρας.

2. Αποθήκευση Ενέργειας, αφού λένε πως η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ πρέπει να συνοδευτεί και με την ανάπτυξη της απαιτούμενης αποθήκευσης για εξισορρόπηση και σταθεροποίηση του συστήματος.

3. Ενεργειακή αποδοτικότητα, με ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, «έξυπνη» διαχείριση της ενεργειακής κατανάλωσης και αλλαγής συμπεριφορών προς τη μείωση της απαιτούμενης Ενέργειας ή και του προφίλ της ζήτησης.

4. Εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών, με ηλεκτροκίνηση στα μεσαία / ελαφριά οχήματα, με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους. Μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.

5. Δημιουργία οικονομίας πράσινου υδρογόνου, με χρήση στις μεταφορές, στη βιομηχανία και υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή.

6. Ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO) με χρήση στις μεταφορές, σε βαρέα οχήματα, ναυτιλία και αεροπορία.

7. Καινοτομία και συστημικές λύσεις στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS) για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας (κυρίως τσιμέντο, διύλιση και λιπάσματα).

Από την τσέπη του λαού περνούν οι επενδύσεις

Η κυβέρνηση σημειώνει ότι τα κονδύλια για την υλοποίηση της «πράσινης μετάβασης» θα ξεπεράσουν τα 30 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 και ότι θα «κινητοποιήσουν» επενδύσεις ύψους 200 δισ. ευρώ, που θα φέρουν και 38.000 νέες θέσεις εργασίας, οι περισσότερες στο στάδιο της κατασκευής και ελάχιστες μετά.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός στο ερώτημα ποιος θα πληρώσει για τη στήριξη των επενδύσεων και την ανανέωση - προσαρμογή των υποδομών στην «πράσινη» οικονομία, ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι το «μάρμαρο» και πάλι θα κληθούν να πληρώσουν τα λαϊκά στρώματα, γιατί, λέει, αν δεν γίνει αυτό, «το κόστος θα ήταν πολύ μεγαλύτερο αν δεν κάνουμε τίποτα». Εκτός, όμως, από τα διάφορα «πακέτα» από τον προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τα λαϊκά νοικοκυριά θα πληρώσουν το Εθνικό Σχέδιο και μέσω των απαιτούμενων προσαρμογών που θα κληθούν να κάνουν στα σπίτια τους και στα αυτοκίνητά τους, μιας και αλλιώς δεν αποκλείεται να πληρώνουν ακόμα μεγαλύτερα χαράτσια για την ενεργοβόρα κατανάλωση, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Κομισιόν.

Η ουσία είναι ότι το μείγμα της ηλεκτροπαραγωγής που επιβάλλουν κάθε φορά τα συμφέροντα του κεφαλαίου δεν οδηγεί σε κανένα πρακτικό όφελος για τα λαϊκά στρώματα. Το ρεύμα παραμένει πανάκριβο εξαιτίας της «απελευθερωμένης» αγοράς, του χρηματιστηρίου της Ενέργειας και της διασυνδεδεμένης αγοράς, που συνδιαμόρφωσαν όλες οι αστικές κυβερνήσεις και τα ευρωενωσιακά επιτελεία. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι σήμερα ο λαός πληρώνει ακριβότερο το ρεύμα, λόγω και του εισαγόμενου υγροποιημένου αερίου.

Επίσης, σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις, το 2030 οι ΑΠΕ θα είναι οι κυρίαρχες στο ενεργειακό μείγμα, με 45%, πάνω από το 40% που έχει συμφωνηθεί στην ΕΕ.

Στην ίδια στρατηγική η ...κριτική ΣΥΡΙΖΑ

Σε όλο αυτό τον σχεδιασμό η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση για δημιουργία καρτέλ και όχι «δίκαιη πράσινη ανάπτυξη» επιχειρεί να κρύψει την στρατηγικής τους σύμπλευση. Ο ΣΥΡΙΖΑ με το δικό του «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα» το 2018 (που με δευτερεύουσες διαφοροποιήσεις υλοποιεί η ΝΔ), προωθούσε την «απελευθέρωση του τομέα ηλεκτρικής ενέργειας» και το Χρηματιστήριο Ενέργειας, που με δικό του νόμο ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία. Τότε, επιχειρηματολογούσαν για τα οφέλη απ' την αύξηση των επιχειρηματικών ευκαιριών και του διασυνοριακού εμπορίου.

Ολα τα αστικά κόμματα διασφάλισαν εγγυημένες τιμές για τους επιχειρηματίες των ΑΠΕ εξασφαλίζοντάς τους σίγουρα κέρδη. Μαζί επέβαλαν τα χαράτσια, τα «πράσινα» ειδικά τέλη, τους «πράσινους» φόρους που γεμίζουν τα κρατικά ταμεία του Ειδικού Λογαριασμού για τις επιχειρήσεις ΑΠΕ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση έσπευσε να καλύψει ένα έλλειμμα 800 εκατ. ευρώ στον Ειδικό Λογαριασμό Ενίσχυσης των μεγάλων ομίλων.

Αν «ξύσει» κανείς κάτω από τη δήθεν ευαισθησία για το περιβάλλον και τα βαρύγδουπα που σερβίρουν στους λαούς οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου για «πράσινη μετάβαση», «πράσινο New Deal», «Πράσινη Κοινωνική Συμφωνία» ή όπως αλλιώς λέγεται, αυτό που μένει, είναι τα συμφέροντα των μονοπωλίων. Η «πράσινη ανάπτυξη» είναι ουσιαστικά η απάντηση των καπιταλιστών στην κρίση υπερσυσσώρευσης κεφαλαίου, ώστε να βρει διεξόδους επένδυσης με ικανοποιητική κερδοφορία.

Η διέξοδος για τους εργαζόμενους

Από τα ενεργειακά σχέδια των δυνάμεων που υπηρετούν την καπιταλιστική κερδοφορία, οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα δεν μπορούν να περιμένουν παρά μόνο επιδείνωση της δικής τους θέσης.

Το ΚΚΕ έχει αποδείξει στην πράξη ότι στηρίζει και διεκδικεί πραγματικά μέτρα ανακούφισης για τα λαϊκά στρώματα για φτηνή Ενέργεια, καύσιμα και είδη πρώτης ανάγκης απαλλαγμένα από φόρους και τα χαράτσια. Με τροπολογίες στη Βουλή, τις οποίες απέρριψαν αναφανδόν ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ζήτησε την κατάργηση του ΦΠΑ σε καταναλωτικά προϊόντα και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης.

Επιπλέον, το ΚΚΕ λέει ξεκάθαρα ότι με κριτήριο την κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και όχι τα κέρδη μια χούφτας ομίλων, μπορούν να αξιοποιηθούν όλες οι διαθέσιμες πηγές Ενέργειας στη χώρα μας, συμπεριλαμβανομένων των εγχώριων αποθεμάτων λιγνίτη, με σύγχρονες μονάδες υψηλής απόδοσης, που θα αξιοποιούν και τις νέες τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, προστασίας του περιβάλλοντος και θα μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν για την παραγωγή υδρογόνου.

Η ηλιακή ενέργεια και τα αιολικά πάρκα θα αξιοποιούνται με ορθή κατανομή και χωροθέτηση και όχι όπως συμφέρει λίγους μονοπωλιακούς ομίλους, που βλέπουμε σήμερα να καταστρέφουν ασύδοτα το φυσικό περιβάλλον.

Επίσης, μπορεί να προχωρήσει η κατασκευή νέων μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων - που σήμερα δεν προχωράει γιατί δεν έχει άμεσο κέρδος για τους επιχειρηματικούς ομίλους - ώστε να αυξηθεί η ηλεκτροπαραγωγή και ταυτόχρονα να ικανοποιηθούν και οι ανάγκες άρδευσης στον τομέα της αγροτικής παραγωγής. Επίσης μπορούν να ενταχθούν σε έναν τέτοιο σχεδιασμό όπου κριτήριο δεν είναι το επιχειρηματικό κέρδος αλλά η λαϊκή ευημερία και άλλες πηγές όπως η γεωθερμία, ή μέτρα όπως η συλλογική ηλεκτροκίνηση, η ενίσχυση των μαζικών μέσων μεταφοράς κ.ά.

 

Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου