Eurokinissi |
«Με βλέπετε μόνη μου, αλλά δεν είμαι. Φανταστείτε 57 ανθρώπους δίπλα μου και τις οικογένειές τους. Και φανταστείτε και κάθε άνθρωπο που ανέβηκε σε αυτό το τρένο τόσα χρόνια. Είμαστε 10 εκατομμύρια, να πω ότι ανέβηκαν στα τόσα χρόνια, μία φορά, 5 εκατομμύρια; Πολλοί από αυτούς πολλές φορές. Ηταν τυχεροί... Σε αυτό το έγκλημα, που αφορά όχι 57 ανθρώπους αλλά όλη την κοινωνία, η απόδοση δικαιοσύνης είναι μονόδρομος», τόνισε.
Η Μ. Καρυστιανού, που έχασε την κόρη της στα Τέμπη, ζήτησε να κληθούν και να δώσουν εξηγήσεις όσοι αποφάσισαν την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμα στοιχεία. «Για ποιον λόγο δεν τηρήθηκε κανένα πρωτόκολλο; Γιατί στο δικό μου μυαλό μόνο μία λέξη ταιριάζει: Συγκάλυψη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Απέρριψε δε την προσπάθεια που καταβάλλει η κυβερνητική πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή να αναδειχθεί σε καθοριστικό παράγοντα του δυστυχήματος το ανθρώπινο λάθος, λέγοντας ότι «δεν τη δεχόμαστε καθόλου και τη θεωρούμε πολύ προσβλητική».
Εξέφρασε την ενόχλησή της που δεν καταθέτει στη Δικαιοσύνη, λέγοντας: «Δεν είσαστε δικαστές, ούτε μπορείτε να γνωρίζετε τη δικογραφία, που είναι ήδη τεράστια, και παρόλο που αναγνωρίζω ότι κάποιοι από εσάς έχουν τις καλύτερες προθέσεις, πώς μπορώ να είμαι σίγουρη ότι θα αναδειχθεί πλήρως και σε βάθος ένα θέμα που οι εμπλεκόμενοι ξεκινούν από την κορυφή του πολιτικού συστήματος και καταλήγουν σε διευθυντές και προέδρους σημαντικών θέσεων, με άμεση επαφή και συνεργασία με το υπουργείο, και με ένα μείζον ζήτημα οικονομικής απιστίας να τα συνδέει;».
Επέρριψε ευθύνες στον τότε υπουργό Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, αλλά και σε υπουργούς παλαιότερων κυβερνήσεων, ακόμα και στον ίδιο τον πρωθυπουργό, γιατί γνώριζε τις καταγγελίες για την απουσία μέτρων ασφάλειας στον σιδηρόδρομο: «Πριν από έναν χρόνο συνέβη ένα από τα χειρότερα κρατικά εγκλήματα στην Ιστορία της Ελλάδας και έφερε μαζί του μια απίστευτη αποκάλυψη οικονομικής διαφθοράς, ασυδοσίας και πλήρους ακαταλληλότητας και εγκατάλειψης των σιδηροδρόμων. Δεν υπήρχε ούτε ένα σύστημα ασφάλειας, σε ένα από τα βασικότερα ΜΜΜ», επεσήμανε.
Κατήγγειλε ακόμα ότι η τηλεδιοίκηση επανατοποθετήθηκε 6 μήνες μετά την επαναλειτουργία του συρμού και κόστισε 200.000 ευρώ, ενώ το μπάζωμα στον χώρο του εγκλήματος κόστισε 650.000 ευρώ και εγκρίθηκε σε 15 μέρες από μία Επιτροπή η οποία συνεδρίασε δύο φορές και συμμετείχαν ο τότε υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για θέματα κρατικής αρωγής και αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές, Χρ. Τριαντόπουλος, ο Θ. Πλεύρης, τότε υπουργός Υγείας, αλλά και ο τέως περιφερειάρχης Κ. Αγοραστός.
Επέρριψε ευθύνες στην πρόεδρο της ΡΑΣ για την προσπάθεια καταλογισμού ευθυνών στον νεκρό μηχανοδηγό, ενώ δεν υπήρχε κανένα σύστημα ασφάλειας, λέγοντας πως αν είχε πράξει τα δέοντα θα το είχε αποτρέψει. «Πιστή στη γραμμή που έχει δοθεί εξαρχής για το ανθρώπινο λάθος, δεν εξήγησε γιατί στις ετήσιες εκθέσεις απέκρυπτε την αλήθεια και σκοπίμως ωραιοποιούσε την κατάσταση λειτουργίας του συρμού προκειμένου να τον κρατήσει σε λειτουργία πάση θυσία», ανέφερε και πρόσθεσε ότι ήξεραν πολύ καλά την κατάσταση και η πολιτική ηγεσία, ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ και η «Hellenic Train», «αλλά ρίσκαραν με τα δικά μας παιδιά».
Η Μ. Καρυστιανού κατήγγειλε ακόμα πως υπάρχει ένα πέπλο ομίχλης για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και προκάλεσε την έκρηξη, πως η απάντηση του Γενικού Χημείου δεν ευσταθεί και «είναι περίεργο πώς βγήκε τόσο εύκολα μια τόσο αβάσιμη απάντηση». Σημείωσε ότι βρέθηκε ξυλόλιο - που ήταν παράνομη μεταφορά - έναν μήνα μετά, σε επτά θέσεις, και ότι το μπάζωμα έγινε για να αποκρύψει τι μετέφερε η εμπορική.
Σε ό,τι αφορά την ταυτοποίηση της κόρης της, είπε ότι αυτή έκανε δύο μέρες. «Δεν περνούσαν τα δευτερόλεπτα. Πώς μπορούν να μην περνούν τα δευτερόλεπτα;», ανέφερε, εμφανώς καταρρακωμένη, και πρόσθεσε πως «έπρεπε να παραλάβουμε ό,τι είχε η σακούλα του καθενός».
Κλείνοντας, απαίτησε την απόδοση ευθυνών και τιμωρία προς πάσα κατεύθυνση: «Δεν θα δεχτούμε τίποτα κατώτερο. Αυτό το έγκλημα δεν έχει προηγούμενο και εμείς δίνουμε μάχη να μην ξανασυμβεί».
Από την πλευρά της η Μαρία Κομνηνάκα, βουλευτής του ΚΚΕ και μέλος της Επιτροπής, τόνισε ότι «ο σεβασμός προς το πρόσωπό σας και προς αυτά των οικογενειών που μετράνε τις απώλειές τους, που εκπροσωπείτε, επιβάλλει να μην ακολουθήσουμε μία τακτική μικροπολιτικών παιχνιδιών που προσπαθούν να εξελιχθούν εδώ, γιατί με ό,τι δυνατότητες έχουμε προσπαθούμε να κάνουμε πράξη αυτό που η ίδια η μήνυσή σας ζήτησε, να διερευνηθούν οι ευθύνες από εκεί που ξεκίνησαν και μέχρι εκεί που τελείωσαν, στο σύνολό τους. Να κάνουμε πράξη το αίτημα χιλιάδων ανθρώπων που ξεχύθηκαν στους δρόμους εκείνες τις μέρες και έλεγαν "το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί". Αυτό επιδιώκουμε να κάνουμε, με ό,τι μέσα έχουμε: Να μην ξεχαστεί το έγκλημα και να διεκδικήσουμε να αποδοθούν στο σύνολό τους και στο ακέραιο, για όλα τα εγκλήματα σε βάρος αυτών των ανθρώπων, οι ευθύνες».
«Συμφωνούμε και προσυπογράφω την αγωνία σας για την απόδοση ευθυνών στους υπουργούς. Ως Κόμμα έχουμε ξεκάθαρα την άποψη ότι θα έπρεπε να καταργηθεί ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και να δικάζονται, όπως δικάζονται όλοι οι πολίτες», κατέληξε.
Συστήματα που δεν λειτουργούσαν, μεγάλη έλλειψη προσωπικού αλλά και εντατικοποίηση της εργασίας ήταν το σκηνικό που επικρατούσε για χρόνια στον σιδηρόδρομο, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Παρασκευόπουλο, πρώην πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και μέσων σταθερής τροχιάς.
Μίλησε για έργα που καρκινοβατούσαν αλλά και για έλλειψη προσωπικού, που μετά το 2010 δεν αναπληρωνόταν, και συμπλήρωσε ότι η διαμορφωμένη το 2021 κατάσταση σήμερα είναι πολύ χειρότερη, και από έλλειψη προσωπικού και από πλευράς έργων.
Η κυβερνητική πλειοψηφία προσπάθησε ξανά να στρέψει τη συζήτηση προς το επιχείρημα του ανθρώπινου λάθους στο έγκλημα των Τεμπών, με τον μάρτυρα να αναφέρει ότι «δεν τηρήθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας - που είναι ευαγγέλιο για εμάς - από κανέναν», αλλά και ότι υπήρχε μια γενικότερη χαλάρωση.
Ωστόσο μίλησε για την υποστελέχωση που υπάρχει, λέγοντας ότι ο ΟΣΕ έφτασε να έχει 645 υπαλλήλους σε οργανόγραμμα 2.098 υπαλλήλων και ότι σε 820 οργανικές θέσεις στον κλάδο κυκλοφορίας (δηλαδή σταθμάρχες και κλειδούχοι) υπηρετούν 183 μόνιμοι, αλλά και ότι έγιναν προσλήψεις 135 ατόμων και λειτουργεί οριακά το σύστημα. Παράλληλα είναι ανακρίβεια ότι έγιναν προσλήψεις στον ΟΣΕ, καθώς οι μοναδικές που έγιναν στα τελευταία χρόνια είναι 35 μέσω κινητικότητας. Ετσι, από τους πάνω από 5.500 υπαλλήλους που υπήρχαν το 2010 στον σιδηρόδρομο, σήμερα υπηρετούν 2.700 εργαζόμενοι.
Αυτή η υποστελέχωση δημιούργησε πρόβλημα στις ειδικότητες αλλά και στην ασφάλεια, όπου πλέον το 2021 έκλεισαν σταθμοί και από τις 3 οκτάωρες βάρδιες έφταναν δύο 10ωρες και τετράωρο λουκέτο σε σταθμούς, λόγω έλλειψης προσωπικού. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που έφερε, ότι στον Σταθμό της Λάρισας υπήρχαν 14 βάρδιες με 11 άτομα προσωπικό, γεγονός που αποδεικνύει την υπερεργασία των εργαζομένων.
Ο Π. Παρασκευόπουλος μίλησε ακόμα για σύστημα που εναλλασσόταν τμηματικά από ηλεκτρονικό σε χειροκίνητο, κάτι που οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια σε ατύχημα, για διακοπή της τηλεδιοίκησης από το 2012 έως το 2019 αλλά και για την κατάργηση του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, στον βωμό του κόστους.
Τέλος, αναφέρθηκε στην πίεση και απαίτηση της ΕΕ για πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και έτσι τώρα ο ιδιοκτήτης φορτώνει όπως θέλει, έχει την τεχνική βάση δική του, χωρίς να γίνεται έλεγχος από υπηρεσία του κράτους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου