Εκδήλωση με θέμα "Ελεύθεροι χώροι ανοιχτοί στον λαό και κλειστοί στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Οι θέσεις του ΚΚΕ για τα πρώην στρατόπεδα Παύλου Μελά και Καρατάσιου", πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο "Χρήστος Τσακίρης", στη Σταυρούπολη, με ομιλητή τον Μάριο Παλάντζα, δημοτικό σύμβουλο της Λαϊκής Συσπείρωσης Παύλου Μελά και μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ. Ακολούθησαν παρεμβάσεις εκπροσώπων φορέων της περιοχής.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάσθηκαν οι τελευταίες εξελίξεις που αφορούν την αξιοποίηση των δύο πρώην στρατοπέδων Παύλου Μελά και Καρατάσιου και αποκαλύπτουν τον ταξικό και πολιτικό χαρακτήρα του ζητήματος, ενώ παράλληλα αναδεικνύουν την ανάγκη οργάνωσης της λαϊκής διεκδίκησης, του συντονισμού των φορέων, των συλλόγων και των σωματείων.
"Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι στον καπιταλισμό, το περιβάλλον είτε μετατρέπεται σε χαβούζα και σκουπιδότοπο, είτε εμπορευματοποιείται για να αξιοποιηθεί ως μια ακόμα πηγή κερδών για τους λίγους. Και στις δύο περιπτώσεις κερδισμένοι βγαίνουν οι μεγάλοι επιχειρηματίες και χαμένος ο λαός. Από την σκοπιά αυτή, το θέμα της αξιοποίησης των χώρων είναι πολιτικό και ταξικό ζήτημα και ως τέτοιο πρέπει αντιμετωπιστεί από τον ίδιο τον λαό", σημείωσε χαρακτηριστικά ο Μ. Παλάντζας.
Πηγή κερδών για τους επιχειρηματίες
Η Σύμβαση παραχώρησης του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά από το Ταμείο Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ) του Υπουργείου Αμυνας προς τον Δήμο Παύλου Μελά, υπογράφηκε τον Οκτώβρη του 2017. Η σύμβαση αυτή έθετε τους όρους παραχώρησης της έκτασης του πρώην στρατοπέδου με σκοπό την δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά (ΜΠΠΜ).
Με την σύμβαση αυτή παραχωρείται προς χρήση για 99 χρόνια και όχι κατά κυριότητα, μια έκταση 332.104 τ.μ., επιφάνεια ελεύθερων χώρων 310.000 τ.μ. με 57.000 τ.μ. για διαμόρφωση πλατειών, 26 κτίρια 24.000 τ.μ..
Οπως είπε ο Μ. Παλάντζας, "με την Σύμβαση αυτή κερδίζονται πολλαπλά οφέλη για τους επιχειρηματικούς σχεδιασμούς. Ουσιαστικά η κυβέρνηση αποσύρει την ευθύνη της από την μελέτη, την κατασκευή, την λειτουργία και την συντήρηση του ΜΠΠΜ. Μεταθέτει το σύνολο της επένδυσης στον Δήμο. Στο έδαφος της κρατικής υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος προς στην Τοπική Διοίκηση ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό για τους επιχειρηματίες, τους εργολάβους και τις αναπτυξιακές εταιρίες.
Προβλέπει ανάπτυξη εμπορικών και οικονομικών δραστηριοτήτων, τα καθαρά κέρδη των οποίων θα οδηγούνται στο ΤΕΘΑ σε ποσοστό 5%.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα εκμίσθωσης ή παραχώρησης σε τρίτους έναντι ανταλλάγματος μέρους ή όλου των κτιρίων ή τμημάτων τους ή του περιβάλλοντος χώρου με το ΤΕΘΑ να λαμβάνει ως αντάλλαγμα ποσοστό 5% επί του μισθώματος ή ανταλλάγματος.
Παραχωρούνται 83 διαμερίσματα κατά πλήρη κυριότητα στο ΤΕΘΑ από την ακίνητη δημοτική περιουσία στο φόντο της στεγαστικής κρίσης για τον λαό και τα παιδιά του. Το κόστος της ανακαίνισης των διαμερισμάτων θα το αναλάβει ο Δήμος με τους εργολάβους και τις κατασκευαστικές να τρίβουν τα χέρια τους.
Σταθμός αποκάλυψης των επιχειρηματικών σχεδιασμών είναι η έκδοση της Μελέτης Οικονομικής Βιωσιμότητας για το ΜΠΠΜ η οποία εκδόθηκε το 2020 και εγκρίθηκε στις 17 Μαρτίου του 2021 με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Ουσιαστικά, επιβεβαιώνεται η θέση του Κόμματος ότι η παραχώρηση κατά χρήση του πρώην στρατοπέδου είχε το χαρακτήρα «αδειανού πουκάμισου» που δεν διασφάλιζε το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της επένδυσης που θα πραγματοποιούνταν. Η μελέτη εξετάζει στην ουσία το μέγεθος της επιχειρηματικής δραστηριότητας και του εμπορευματικού-ανταποδοτικού χαρακτήρα του ΜΠΠΜ σε μια λογική κόστος-όφελος με ζητούμενο την «οικονομική βιωσιμότητα» του και τα κέρδη των επιχειρηματιών. Τα διάφορα σενάρια επιχειρηματικότητας ουσιαστικά αναλύουν πόσα έσοδα μπορούν να παραχθούν από την εμπορευματοποίηση κοινωνικών αναγκών, όπως η αναψυχή, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός. Τα κέρδη αυτά υπολογίζονται από 743.242? για το πρώτο έτος λειτουργίας μέχρι και ποσά που ξεπερνούν τα 2.500.000 με ορίζοντα το 2040".
Στο πλαίσιο αυτό τα μακρόστενα κτίρια παράλληλης διάταξης, προτείνεται να μετατραπούν σε πολυχώρους για κάθε είδους χρήση (από επιδείξεις μόδας μέχρι έκθεση αυτοκινήτων), η λειτουργία των οποίων υπολογίζεται να φέρει έσοδα 348.836 μόλις τον πρώτο χρόνο. Προβλέπονται έσοδα από μαζικές εκδηλώσεις στον ελεύθερο χώρο με 0,50 ευρώ/τ.μ./ ημέρα προετοιμασίας και 1 ευρώ/τ.μ./ημέρα διοργάνωσης. Δηλαδή κοστολογείται ακόμα και ο αέρας που αναπνέει κάποιος.
Κτίριο φυλακών μετατρέπεται σε ξενοδοχείο 4 αστέρων και μάλιστα έχει ήδη υπολογιστεί και η τιμή του δωματίου στα 70 ευρώ. Αλλα κτίρια, όπως το κτίριο Χ που σήμερα στεγάζεται η θεατρική ομάδα του Δήμου Παύλου Μελά, προβλέπεται να μετατραπεί είτε σε χώρος εποχικών εκθέσεων, είτε σε εργαστήρια πολυμέσων (MediaLabs).
Με λίγα λόγια, όποια χρήση γης δεν παρήγαγε κέρδη πετιούνταν στο καλάθι των αχρήστων. Δομές προσχολικής αγωγής, δομές πρόνοιας και περίθαλψης, χώροι αθλητισμού και πολιτισμού με καθολική και ελεύθερη πρόσβαση για τον λαό και την νεολαία μένουν στα αζήτητα. Για παράδειγμα, η πρώην σταβλική εγκατάσταση, το κτίριο Β3 έκτασης 969 τ.μ. αντί να αξιοποιηθεί ως χώρος στέγασης ελεύθερης πολιτιστικής δημιουργίας για τους πολιτιστικούς φορείς και συλλόγους του Δήμου, για τα ερασιτεχνικά νεανικά σχήματα της περιοχής μας, προβλέπεται να μετατραπεί σε «δημιουργικό» στούντιο για τηλεόραση, κινηματογράφο και φωτογραφία με πελάτη την μεγάλη βιομηχανία «πολιτισμού» της πόλης και όχι μόνο.
Βέβαια, η επιχειρηματική λειτουργία δεν περιορίζεται μόνο στα κτήρια που θα λειτουργούν στο ΜΠΠΜ. Στο έδαφος της κρατικής υποστελέχωσης των δημοτικών υπηρεσιών ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση και εργολαβοποίησή τους. Αλλωστε, ήδη από σήμερα η φύλαξη της δημοτικής περιουσίας γίνεται από εργολάβους και τμήμα της υπηρεσίας πρασίνου και καθαριότητας ιδιωτικοποιήθηκε μέσα στο έτος.
Ο στόχος που έθετε η μελέτη οικονομικής βιωσιμότητας για την λειτουργία του ΜΠΠΜ ήταν έως την 1 Ιανουαρίου του 2024 να είχε ολοκληρωθεί και να τεθεί σε κοινή χρήση και λειτουργία η ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και η αποκατάσταση-επανάχρηση του κτίσματος Α2, ενώ έως την 1 Ιανουαρίου του 2025 κρίνεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο της επένδυσης και να διατεθούν σε χρήση όλες οι υπόλοιπες κτιριακές υποδομές του χώρου. Συμπερασματικά, το ΜΠΠΜ έπρεπε να είναι ανοιχτό από την αρχή του χρόνου και να βρίσκεται σε πλήρη αξιοποίηση σε μερικούς μήνες από σήμερα. Αντιθέτως, ούτε τα 10.000-11.000 δέντρα δεν έχουν φυτευτεί ακόμα, έργο που ανήκει στις πρώτες φάσεις ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου.
H εξέλιξη των έργων
Εργα εξελίσσονται εκτός συμβατικής περιόδου, άλλα έχουν σταματήσει, εξαιτίας της διακοπής της χρηματοδότησης η οποία εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ. Οι καθυστερήσεις που έχουν προκληθεί μέχρι σήμερα θυμίζουν μια μικρογραφία της κατασκευής του Μετρό της πόλης. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά η χρεοκοπία της λογικής ότι ο καπιταλιστικός ανταγωνισμός μπορεί να επιταχύνει την κατασκευή έργων. Επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά ότι το μοναδικό κίνητρο εξέλιξης ενός έργου από την σκοπιά των εργολάβων είναι τα κέρδη τους και για τον λόγο αυτό θέτουν προτεραιότητες άσχετα με τους λόγους που επικαλούνται κάθε φόρα ως αίτια για τις συνεχόμενες καθυστερήσεις.
Ταυτόχρονα, αποκαλύπτεται και ο αντιλαϊκός χαρακτήρας του ίδιου του κράτους το οποίο αποσύρει την ευθύνη του από ένα έργο βαθιάς ανάσας για τον λαό της περιοχής. Ουσιαστικά, μεταθέτει το βάρος της λειτουργίας και της συντήρησης στον ίδιο τον λαό, ο οποίος θα χώσει βαθιά το χέρι στην τσέπη είτε μέσω της ανταποδοτικής και επιχειρηματικής λειτουργίας είτε μέσω της δημοτικής φορολογίας και όχι μόνο.
Με ευθύνη του κράτους, υπογράφεται η κατασκευή ενός έργου χωρίς να εξασφαλίζεται η ολοκληρωμένη και διαρκής χρηματοδότηση του μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων. Η συνεχής αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων τινάζει στον αέρα οποιοδήποτε χρονοδιάγραμμα εργασιών. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του κτηρίου Α2. Χρειάστηκαν 3 και 4 διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης για να δημιουργηθούν οι όροι ολοκλήρωσης του. Το γεγονός αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει μόνο με την διαχειριστική ικανότητα μιας κυβέρνησης, μιας περιφερειακής ή δημοτικής διοίκησης.
Αφορά πρωτίστως τις προτεραιότητες που θέτει το μεγάλο κεφάλαιο σχετικά με τις επενδύσεις που θα κάνει, πάντα με κριτήριο την μέγιστη κερδοφορία του. Δηλαδή, μπορούν να βρεθούν γρήγορα χρήματα για την βαθύτερη εμπλοκή της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς που βρίσκονται σε κρίσιμη φάση στην περιοχή μας και να δίνεται μισό εκατομμύριο ευρώ για την ύπαρξη φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα για να μην θιγούν τα κέρδη των εφοπλιστών.
Παρουσιάζεται, όμως ως μονόδρομος για να φτιαχτεί ένα πάρκο για τον λαό η συνεχής αναζήτηση πόρων, η αβεβαιότητα της συνέχισης και ολοκλήρωσης του έργου, η αδυναμία του κράτους να συντηρηθεί και να λειτουργήσει το ΜΠΠΠΜ με δική του αποκλειστική ευθύνη. Επιπλέον, ο τεμαχισμός του έργου σε πολλαπλές προγραμματικές συμβάσεις είναι προϊόν του σημερινού καπιταλιστικού ανταγωνισμού, έκφραση του χαρακτήρα τους κράτους ως αστικού το οποίο επιδιώκει να ταΐσει πολλούς ταυτόχρονα εργολάβους και εταιρείες, να εξυπηρετήσει τους επιχειρηματικές σχεδιασμούς.
Η υλοποίηση της επιχειρηματικής φιλοσοφίας της Σύμβασης...
Τα δύο τελευταία χρόνια προχώρησε η υλοποίηση πλευρών της σύμβασης που αφορούν την επιχειρηματική λειτουργία του ΜΠΠΜ μέσω της παραχώρησης κτιρίων. Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2023 αποφασίζεται η παραχώρηση στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού του διατηρητέου κτιρίου στρατωνισμού Α3 (3.744 τ.μ.) στο πλαίσιο της επανάχρησης και λειτουργίας του ως μουσείο ευρημάτων του Μετρό. Μαζί με το κτήριο Α3 δίνεται και αύλειος χώρος (προκήπιο) 2.965 τ.μ. προκειμένου να εκτεθούν αποσπασμένες αρχαιότητες.
Με την παραχώρηση του κτιρίου του Α3 ενεργοποιείται για πρώτη φορά η απαράδεκτη πλευρά της σύμβασης να μπορεί ο Δήμος να παραχωρεί σε τρίτους κτίρια και περιβάλλοντα χώρο. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση το κτίριο δόθηκε, χωρίς κάποιο αντάλλαγμα αλλά ουσιαστικά το Υπουργείο Πολιτισμού εκβιαστικά επέβαλε την παραχώρηση για να εγκρίνει την αντίστοιχη χρηματοδότηση. Στη συνέχεια, το κτίριο Α3 εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με προϋπολογισμό περίπου 12.5000.000. Την λειτουργία και την συντήρηση του Μουσείου θα την έχει η εφορία Αρχαιοτήτων της Πόλης που υπάγεται στο ΥΠΠΟ.
Η δεύτερη πράξη παραχώρησης έγινε με αφορμή την πρόθεση της Ι.Μ. Νεάπολης-Σταυρούπολης να της παραχωρηθεί το κτίριο της Ταξιαρχίας, γεγονός που γνωστοποίησε από τον Σεπτέμβριο του 2023. Με τις ευλογίες του ΤΕΘΑ και με το Υπουργείο Πολιτισμού να αναλαμβάνει την ευθύνη της μελέτης για το κτίριο, η Ι.Μ. Νεάπολης-Σταυρούπολης διεκδικεί την παραχώρηση του κτιρίου της Ταξιαρχίας και την αξιοποίησή του ως κτίριο που θα στεγάσει τις λειτουργίες του Εκκλησιαστικού Πολιτιστικού-Διοικητικού Κέντρου. Μάλιστα, η Ι.Μ. ισχυρίζεται ότι το ΤΕΘΑ παραχώρησε ήδη το κτήριο στην εκκλησία από τον Οκτώβριο του 2023.
Σε κλίμα αγωνιστικής ετοιμότητας, οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι του Δήμου Παύλου Μελά έβαλαν εμπόδιο στην παραχώρηση του κτιρίου της Ταξιαρχίας στην Ι.Μ. Νεάπολης & Σταυρούπολης. Κάτω από την πίεση του λαϊκού παράγοντα το θέμα της παραχώρησης καταψηφίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο στην συνεδρίαση του στις 24 Απριλίου, ύστερα από σειρά κινητοποιήσεων που έλαβαν χώρα από την αρχή του έτους.
Σε συνέχεια της προηγούμενης, η νυν Διοίκηση Ασλανίδη έστρωσε το έδαφος για την παραχώρηση: Στις 22 Ιανουαρίου έφερε το θέμα στο Τοπικό Συμβούλιο Σταυρούπολης, σηματοδοτώντας σε μόλις 22 μέρες θητείας ότι είναι αποφασισμένη να υλοποιήσει τους σχεδιασμούς που αφορούν την αξιοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου από την εκκλησία και τους επιχειρηματίες. Με κινητοποίηση φορέων και κατοίκων που στήριξε η Λαϊκή Συσπείρωση και παρουσία του δημοτικού της συμβούλου μπήκε φρένο στην παραχώρηση.
Η διοίκηση στο δημοτικό συμβούλιο στις 31 Ιανουαρίου καταψηφίζει μαζί με δημοτικούς συμβούλους των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, ψήφισμα φορέων και σωματείων που ζητούσε να διασφαλιστεί ο ελεύθερος και κοινόχρηστος χαρακτήρας του μητροπολιτικού πάρκου με τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου να αφαιρεί αυθαίρετα τον λόγο από τις υπόλοιπες παρατάξεις χωρίς να μπορέσουν να τοποθετηθούν.
Και κόντρα στις διαθέσεις του λαού, ο Δήμαρχος σε ραδιοφωνική εκπομπή αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο παραχώρησης του κτιρίου.
Τελευταία πράξη παραχώρησης είναι θετική η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 19 Σεπτεμβρίου για παραχώρηση των Β4 και Δ στο Υπουργείο Πολιτισμού (ΥΠΠΟ).
Ουσιαστικά με τις παραπάνω απόπειρες παραχώρησης ανοίγει ο δρόμος της παραχώρησης κτιρίων και περιβάλλοντος χώρου του ΜΠΠΜ σε τρίτους. Σήμερα είναι τα Υπουργεία και η εκκλησία, την επόμενη μέρα θα είναι οι επιχειρηματίες αυτοπροσώπως. Ηδη, έχουν καταθέσει τις υποψηφιότητές τους και περιμένουν στην λίστα αναμονής για την επόμενη φάση. Εφόσον ολοκληρωθεί η κατασκευή των κτιρίων (π.χ. Β1, Β2 & Β3) που χαρακτηρίζονται από επιχειρηματική δραστηριότητα, η φάση των παραχωρήσεων θα περάσει στο στάδιο της παραχώρησης σε επιχειρηματίες.
Πρώην Στρατόπεδο Καρατάσιου: Στο ίδιο έργο θεατές...
Το πρώην Στρατόπεδο Καρατάσιου εγκαταλείφθηκε από το Στρατό το 2003. Το τμήμα το οποίο απασχολεί είναι αυτό που αφορά τα 672 στρ., μια έκταση δηλαδή διπλάσια του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά και πιο ευνοϊκή γεωγραφικά. Το παραπάνω τμήμα αποτελεί αντικείμενο διεκδίκησης μεταξύ του ΤΕΘΑ και του Υπουργείου Οικονομικών από το μακρινό 1957. Το 2020 εκδόθηκε σχετική απόφαση από το πολυμελές πρωτοδικείο της Θεσσαλονίκης που δεν αναγνωρίζει το ΤΕΘΑ ως ιδιοκτήτη και αναγνωρίζει στο ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα της αποκλειστικής κυριότητας.
Πλήθος λαού, φορείς και σύλλογοι έδωσαν τις τελευταίες δύο δεκαετίες ζωή στο εγκαταλειμμένο πρώην στρατόπεδο και δράσεις και κινητοποιήσεις. Κορυφαίο παράδειγμα αξιοποίησης και ανάδειξης του είναι η διοργάνωση των Φεστιβάλ της ΚΝΕ τα τελευταία 4 χρόνια, που με εθελοντική εργασία και μεράκι μελών και φίλων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στήνεται κάθε χρόνο μια κόκκινη πολιτεία που δέχεται δεκάδες χιλιάδες κόσμου. Το 2014, 55 σύλλογοι της περιοχής καταθέτουν κείμενο αξιοποίησης του χώρου που κατατέθηκε στην κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Σενάρια επιχειρηματικής αξιοποίησης
Φέτος είναι η πρώτη φορά που τα σενάρια γίνονται πραγματικότητα. Στις 18 Απριλίου, στο Υπουργείο Εθνικής Αμυνας υπεγράφη σύμβαση μεταξύ του Ταμείου Εθνικής Αμυνας (Τ.ΕΘ.Α.) και του Υπουργείου Υγείας για την παραχώρηση έκτασης 150 στρεμμάτων (150.000 τ.μ.) του πρώην Στρατοπέδου «Καρατάσιου Α'» με σκοπό την κατασκευή του Νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης. Σε καμιά περίπτωση η κατασκευή του Νοσοκομείου δεν ανατρέπει τον αντιλαϊκό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την υγεία κόντρα στα παραμύθια της κυβέρνησης για «πάρκα υγείας» και άλλα σχετικά. Μάλιστα, πριν καν ξεκινήσει η μελέτη κατασκευής του νοσοκομείου από την σύμβαση αποτυπώνεται η λειτουργία του νοσοκομείου ως επιχείρηση. Στην σύμβαση αναφέρεται συγκεκριμένα: «Το οικονομικό αντάλλαγμα, της άνω παραχώρησης, θα αντιστοιχεί στα έσοδα από τις συμβάσεις του συνόλου των εμπορικών εκμεταλλεύσεων που θα συνάπτονται εντός του Νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου». Το ΤΕΘΑ θα λαμβάνει μέρος από τα κέρδη των επιχειρηματιών και των εργολάβων που θα δραστηριοποιούνται στο ογκολογικό νοσοκομείο.
Μέσα στο καλοκαίρι ολοκληρώθηκε η κατασκευή του δρόμου για την διέλευση ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων που διασχίζει το πρώην στρατόπεδο και εντάσσεται στο πλέγμα των μέτρων που υλοποιούνται για την δήθεν άμβλυνση των συνεπειών από τις εργασίες του Fly Over. Την ίδια στιγμή έχει μονιμοποιηθεί εντός του πρώην στρατοπέδου ένα εργοτάξιο του FlyOver που καταλαμβάνει άλλα 40 στρ. Στην ουσία δηλαδή, έχει καταστρατηγηθεί ήδη η πρόβλεψη για το 75% πράσινο το οποίο προβλέπεται για το πρώην στρατόπεδο σύμφωνα τον ισχύων πολεοδομικό σχεδιασμό. Τελευταία είδηση αποτελεί η πιθανότητα από την πλευρά του ΤΕΘΑ να εφαρμόσει ειδικό πολεοδομικό σχεδιασμό για το πρώην στρατόπεδο, να προσπεράσει τον περιορισμό του 75% πράσινου και να οικοδομήσει οικισμό με 400 κατοικίες στρατιωτικών.
H πρόταση του ΚΚΕ ευθυγραμμίζεται με τις λαϊκές ανάγκες
Η κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, οι περιφερειακές και οι δημοτικές διοικήσεις των τελευταίων ετών πρέπει να χρεωθούν τις ευθύνες τόσο της παρατεταμένης εικόνας υποβάθμισης και εγκατάλειψης που παρουσίαζαν και παρουσιάζουν τα δύο πρώην στρατόπεδα, όσο και την προώθηση και στήριξη των επιχειρηματικών σχεδιασμών που είτε εξελίσσονται, είτε βρίσκονται στην φάση της διαμόρφωσης.
Απέναντι στις δυνάμεις του συμβιβασμού και της διαχείρισης της βαρβαρότητας βρίσκεται το ΚΚΕ.
Προωθεί και στηρίζει το πλαίσιο πάλης για:
-Να καταργηθεί ο επιχειρηματικός σχεδιασμός και η ανταποδοτική λειτουργία του ΜΠΠΜ που προβλέπονται από την Σύμβαση παραχώρησης (2017), το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (2019) του πρώην Στρατοπέδου Παύλου Μελά και την Μελέτη Οικονομικής Βιωσιμότητας (2020).
-ΜΠΠΜ ελεύθερο για τον λαό και κλειστό στα επιχειρηματικά συμφέροντα. Η χρήσεις των κτιρίων και οι λειτουργίες του ΜΠΠΜ να καθορίζονται αποκλειστικά με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες για πράσινο, αναψυχή, πολιτισμό, αθλητισμό.
-Επαρκή χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για το σύνολο των μελετών και των έργων που θεωρούνται αναγκαία για την κατασκευή του ΜΠΠΜ, ώστε να παραδοθεί στον λαό της πόλης.
-Να αναλάβει το κράτος την ευθύνη για τη συντήρηση και λειτουργία του ΜΠΠΜ, ώστε το κόστος συντήρησης και λειτουργίας να μη μετακυληθεί στις πλάτες των δημοτών με αυξήσεις στη δημοτική φορολογία, με ιδιωτικοποιήσεις στις υπηρεσίες καθαριότητας και πρασίνου κλπ.
-Η διαχείριση της λειτουργία του ΜΠΠΜ να γίνει με αποκλειστική ευθύνη του κράτους χωρίς την είσοδο και την σύμπραξη με επιχειρηματίες, ιδιώτες και αναπτυξιακές εταιρείες.
-Με ευθύνη της Κυβέρνησης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Παύλου Μελά να οριστεί σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου του ΜΠΠΜ χωρίς άλλες καθυστερήσεις.
-Με ευθύνη του κράτους να καταρτιστεί ολοκληρωμένο σχέδιο στρατηγικής ανάπλασης για δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου με μοναδικό στοιχείο το πράσινο και χώρους αναψυχής, πολιτισμού και αθλητισμού. Οι χρήσεις αυτές μπορούν να συνάδουν αρμονικά με την λειτουργία του Νοσοκομείου. Να σταματήσει τώρα ο τεμαχισμός του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου.
-Καμία σκέψη για περαιτέρω τσιμεντοποίηση του πρώην στρατοπέδου Καρατάσιου.
-Να ιεραρχηθούν και να χρηματοδοτηθούν πραγματικά αναπτυξιακά έργα για το λαό της περιοχής όπως σύγχρονης σχολικής στέγης, αντιπλημμυρικά κ.ά. κόντρα στις προτεραιότητες που θέτει ο σχεδιασμός των ομίλων και των εργολάβων.
-Να ληφθούν τώρα μέτρα με ευθύνη του κράτους ενάντια στην περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής από την ανεξέλεγκτη ρυπογόνο της βιομηχανικής δραστηριότητας της τσιμεντοβιομηχανίας του Ομίλου ΤΙΤΑΝ στην Ευκαρπία, των ΕΛΠΕ στο Κορδελιό κ.ά. Να υλοποιηθούν τώρα οι δίκαιες διεκδικήσεις των φορέων, των συλλόγων, των σωματείων με κριτήριο την προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος.
Η πρόταση που καταθέτει στον λαό για την αξιοποίηση των πρώην στρατοπέδων είναι η μόνη που ευθυγραμμίζεται με τις πραγματικές, σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες του σήμερα. Οι θέσεις του Κόμματος για τους ελεύθερος χώρους αποκαλύπτει την μεγάλη ανάγκη να δυναμώσει το ρεύμα αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής. Να γίνουν πολύ περισσότεροι όσοι αναγνωρίζουν στην πολιτική θωράκισης της κερδοφορίας των ομίλων τον μεγάλο ένοχο για τα βάσανα του λαού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου