Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

Με κάλπικα επιχειρήματα η υπεράσπιση των ιδιωτικών πανεπιστημίων

 

Νέο χτύπημα στην αξία του πτυχίου, ενίσχυση της εμπορευματοποίησης της Παιδείας, πρόσβαση στην πανεπιστημιακή μόρφωση συνδεδεμένη με το «πορτοφόλι» κάθε οικογένειας. Αυτά θα μείνουν όταν κατακάτσει η στάχτη που η κυβέρνηση επιχειρεί ανεπιτυχώς να ρίξει στα μάτια της νεολαίας και του λαού, σε ό,τι αφορά την ίδρυση ιδιωτικών - «μη κερδοσκοπικών» πανεπιστημίων.

Παραμονές Χριστουγέννων δόθηκαν στη δημοσιότητα οι άξονες του σχετικού νομοσχεδίου. Είχε προηγηθεί ένα διάστημα περίπου έξι μηνών, κατά το οποίο κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας επιστράτευσαν μια σειρά από επιχειρήματα για να προετοιμάσουν το έδαφος, εξαπολύοντας επίθεση στο κρατικό «μονοπώλιο» της Ανώτατης Εκπαίδευσης, στο άρθρο 16 του Συντάγματος και στους αγώνες για την υπεράσπισή του, την οποία παρουσιάζουν λίγο - πολύ ως «ιδεοληψία».

* * *

Αυτοί που κλείνουν τις πόρτες των ΑΕΙ σε χιλιάδες νέους, με το Λύκειο - εξεταστικό κέντρο, τι λένε στην εργατική - λαϊκή οικογένεια πιο ξεκάθαρα από ποτέ; Οτι τα παιδιά της θα πρέπει να υπερπηδήσουν το ένα ταξικό εμπόδιο μετά το άλλο για να φτάσουν στο πανεπιστήμιο, αλλά οι πόρτες για ανώτατες σπουδές με πτυχία ήδη αναγνωρισμένα είναι ορθάνοιχτες για όσους μπορούν να τις πληρώσουν!

Η πρόκληση συνεχίζεται όταν η κυβέρνηση ισχυρίζεται με θράσος ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια «θα καλύψουν και τη μεγάλη διαρκώς αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές». Πριν από δύο μέρες, όμως, ο πρωθυπουργός εκθείαζε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, για να τονώσει την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση, την οποία παρουσιάζει ως «απεγκλωβισμό» των νέων από τα δημόσια πανεπιστήμια. Θυμίζουμε ότι για τη θεσμοθέτηση της Ελάχιστης Βάσης, η κυβέρνηση επικαλούνταν την «αριστεία» και κατακεραύνωνε την εισαγωγή στα ΑΕΙ με χαμηλές βαθμολογίες. Σήμερα, ανακοινώνει ότι όποιος έχει χρήματα να σπουδάσει, δεν χρειάζεται να ανησυχεί για τα μόρια. Με γεμάτο πορτοφόλι «αγοράζεις» μέχρι και την ...αριστεία που σε πετάει έξω από το δημόσιο πανεπιστήμιο.

* * *

Οι ανάγκες των φοιτητών για υψηλού επιπέδου μόρφωση, κάθε άλλο παρά «απελευθερώνονται» με το «ελεύθερο πανεπιστήμιο», όπως θα τιτλοφορείται παραπλανητικά το νομοσχέδιο. Αντί για το πραγματικά σύγχρονο, έρχεται μεγαλύτερη υποταγή στη στρατηγική ομίλων και ιδιωτών, τόσο με τις «επενδύσεις» τους στην αγοραπωλησία ανώτατης εκπαίδευσης, όσο και στη λειτουργία και αποστολή των δημόσιων πανεπιστημίων, στην οποία ήδη παρεμβαίνουν στην έρευνα και στα προγράμματα σπουδών.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων θα λειτουργήσει θετικά και για τα δημόσια. Επικαλείται μάλιστα την εμπειρία από άλλες χώρες. «Αναβάθμιση» δεν είναι όμως η επιτάχυνση μιας σειράς αντιδραστικών αλλαγών, με συγχωνεύσεις, καταργήσεις τμημάτων, νέους «κόφτες» εισακτέων, μεγαλύτερη πίεση για άνοδο του ρυθμού αποφοίτησης, συρρίκνωση προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για την αγορά των ιδιωτικών. Η πείρα δείχνει ότι ούτε τα δημόσια νοσοκομεία ούτε τα δημόσια σχολεία αναβαθμίστηκαν από τη συνύπαρξη με τα ιδιωτικά.

* * *

Η «προτεραιότητα στο δημόσιο πανεπιστήμιο», με την οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να θολώσει τα νερά, είναι στην πραγματικότητα η επιτάχυνση όλων εκείνων των μέτρων που το μετατρέπουν σε ανώνυμη εταιρεία ή εργαλείο για τις επιχειρήσεις, προκειμένου στο εξής να είναι και πιο ανταγωνιστικό στα ιδιωτικά. Μια κατεύθυνση η οποία έχει ήδη δρομολογηθεί και από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, που έσπευσαν να εφαρμόσουν τις Οδηγίες της ΕΕ, με νόμους για την αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων, τη γενίκευση των διδάκτρων, τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης από τις κυβερνήσεις τους.

Σήμερα η κυβέρνηση εξαγγέλλει με τυμπανοκρουσίες χρηματοδότηση των δημόσιων ΑΕΙ με 1 δισ. από τον τακτικό προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Μια ματιά στο πού πάνε τα λεφτά, δείχνει πως η «στήριξη» δεν αφορά τους φοιτητές, την επιστήμη, τα ιδρύματα και τις ανάγκες τους, αλλά απευθύνονται αποκλειστικά σε δράσεις που ενισχύουν τον επιχειρηματικό χαρακτήρα του δημόσιου πανεπιστημίου. Ενδεικτικά, με 50 εκατ. ευρώ χρηματοδοτείται η ανάπτυξη επιχειρηματικών ιδεών στα πανεπιστήμια, με δράσεις που για να επιδοτηθούν, θα πρέπει να έχουν το συνθετικό μπίζνες (business validitation, business concept). Προβλέπονται επίσης η προώθηση ΣΔΙΤ, συμφωνίες των ιδρυμάτων για προγράμματα από κοινού με ξένα ιδρύματα κοντά στα επί πληρωμή ξενόγλωσσα προγράμματα, ενώ αντίστοιχα ενισχύεται η έρευνα προς όφελος των επιχειρήσεων. Την ίδια ώρα, μαθήματα συγχωνεύονται λόγω συνταξιοδοτήσεων καθηγητών που δεν αναπληρώνονται, δεν διδάσκονται τμήματα του προγράμματος σπουδών, δεν μπορούν να στηριχτούν οι διπλωματικές εργασίες των φοιτητών.

* * *

Η κυβέρνηση μιλάει για «δικαίωση» των θέσεών της και καλεί σε συναίνεση, αξιοποιώντας τη στάση και των άλλων αστικών κομμάτων αφού πρόκειται για μια διαχρονική απαίτηση του κεφαλαίου και στρατηγική επιλογή της ΕΕ. Λογαριάζουν όμως χωρίς τον ξενοδόχο. Απέναντί τους οι φοιτητές έχουν ήδη δώσει μια πρώτη δυνατή απάντηση με το κοινό ψήφισμα 115 Συλλόγων, το οποίο θα απλωθεί τις επόμενες μέρες σε όλα τα αμφιθέατρα. Το νομοσχέδιο είναι αιτία πολέμου και η κυβέρνηση θα το καταλάβει γρήγορα, όσο κι αν προσπαθεί «να βγάλει τη λάντζα» χριστουγεννιάτικα, με κλειστές τις σχολές.


Μ. Κ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου