Τρίτη 2 Ιουλίου 2019

Προαναγγελία αντιλαϊκής κλιμάκωσης ανεξάρτητα από κυβερνητικό διαχειριστή


Από τη χτεσινή υποβολή της έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδας στη Βουλή
Eurokinissi
Από τη χτεσινή υποβολή της έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδας στη Βουλή
«Δημοσιονομικά κενά» στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό με μεγάλες αρνητικές αποκλίσεις σε ό,τι αφορά τους στόχους της αντιλαϊκής συμφωνίας για τα πρωτογενή πλεονάσματα - στους οποίους δεσμεύονται ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ - συνεχίζει να εντοπίζει και η Τράπεζα της Ελλάδας (ΤτΕ), μέσω της «έκθεσης για τη νομισματική πολιτική» που υποβλήθηκε χτες στη Βουλή.
 «Η πρόβλεψη για το 2019, με βάση τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία, είναι ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί σε 2,9% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3,5% του ΑΕΠ», επισημαίνει η ΤτΕ, παραπέμποντας σε απόκλιση ύψους πάνω από 1 δισ. ευρώ στον φετινό κρατικό προϋπολογισμό. Ταυτόχρονα, όπως χαρακτηριστικά «προειδοποιεί» τη διάδοχη κυβέρνηση, «οι επιπλέον δημοσιονομικοί κίνδυνοι για το 2020 και το 2021 συνδέονται με την κατάργηση της νομοθετημένης μείωσης του αφορολόγητου ορίου στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και των αντισταθμιστικών του μέτρων».

Τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» με την πρόσφατη έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία αναμένεται να προχωρήσει σε επαναξιολόγηση των στοιχείων το φθινόπωρο φέτος, δίνοντας και την «πάσα» για τον επόμενο γύρο των αντιλαϊκών μέτρων.


Οι «προκλήσεις» της επόμενης μέρας
 
«Οι ρυθμοί ανάπτυξης παραμένουν σχετικά χαμηλοί», ενώ «η οικονομία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις» τόσο από το εξωτερικό όσο και από το εσωτερικό περιβάλλον, υπογραμμίζει η ΤτΕ θέτοντας ως κεντρικό ζήτημα την «εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων», δηλαδή των αντιλαϊκών παρεμβάσεων με στόχο την «επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης».

Μεταξύ αυτών:

-- Οι «κίνδυνοι» από το εγχώριο περιβάλλον αφορούν, μεταξύ άλλων, στην «οπισθοδρόμηση των μεταρρυθμίσεων ή ακύρωσή τους, τις δικαστικές αποφάσεις με δημοσιονομικές επιπτώσεις», που με τη σειρά τους «δημιουργούν αβεβαιότητα για την επίτευξη των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών στόχων, αλλά και για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του χρέους και του ασφαλιστικού συστήματος».

-- Η διατήρηση μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων για μια παρατεταμένη περίοδο (3,5% του ΑΕΠ έως το 2022) «έχει αρνητικό αντίκτυπο στο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται: «Η περιοριστική επίδραση των μεγάλων πρωτογενών πλεονασμάτων είναι ακόμη πιο έντονη όταν συνοδεύεται από πολύ υψηλή φορολογία (συμπεριλαμβανομένων των υψηλών εισφορών κοινωνικής ασφάλισης) και περικοπές του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με αποτέλεσμα την επιβράδυνση της ανάκαμψης και την αύξηση της παραοικονομίας».

Σύμφωνα με την ΤτΕ, «σε συνεννόηση και συμφωνία με τους Ευρωπαίους εταίρους, θα πρέπει να μειωθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2022 και να υιοθετηθεί ένα μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και χαμηλότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης».

Με άλλα λόγια, το επίδικο της μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων συνδέεται με την προσπάθεια διαμόρφωσης πρόσθετου «δημοσιονομικού χώρου», που θα πληρώσει και πάλι ο λαός, προκειμένου να τροφοδοτηθούν οι νέες παρεμβάσεις για την τόνωση των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων (μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών, φόρων, κρατικές ενισχύσεις μέσω ΠΔΕ κ.ά.).

-- Το πολύ υψηλό απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών «μειώνει την ικανότητα του τραπεζικού συστήματος να παρέχει πιστώσεις σε υγιείς επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να καθυστερεί την ανάκαμψη των επενδύσεων και της οικονομικής δραστηριότητας».

-- Το πολύ υψηλό κρατικό χρέος δημιουργεί «αβεβαιότητα ως προς την ικανότητα της χώρας να το εξυπηρετήσει σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, με αποτέλεσμα να αυξάνει το κόστος δανεισμού του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και να περιορίζει την αναπτυξιακή δυναμική».

-- Το «εξαιρετικά μεγάλο επενδυτικό κενό», το οποίο «ενδέχεται να υποβαθμίσει σε μόνιμη βάση την παραγωγική δυναμικότητα της ελληνικής οικονομίας». Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΤτΕ, το καθαρό κεφαλαιακό απόθεμα της οικονομίας (σε σταθερές τιμές 2010), συμπεριλαμβανομένων των κατοικιών, υποχώρησε κατά 67,4 δισ. ευρώ μεταξύ 2010 και 2016.

Το «σωστό μήνυμα» αποστέλλει το Γιούρογκρουπ
 
Σε ένα τέτοιο φόντο, την ερχόμενη Δευτέρα 8 Ιούλη, μια μέρα μετά το κλείσιμο της κάλπης, συνεδριάζει το συμβούλιο Γιούρογκρουπ, στην ατζέντα του οποίου, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βρεθούν και τα ζητήματα της «αξιολόγησης» στην ελληνική οικονομία, με τα δεκάδες αντιλαϊκά προαπαιτούμενα και σε κάθε περίπτωση επίκεντρο τα «δημοσιονομικά κενά» που ήδη έχει υποδείξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές της ΕΕ, η σχετική «συζήτηση» την επόμενη μέρα των εκλογών γίνεται προκειμένου, όπως χαρακτηριστικά τονίζεται, να σταλεί το «σωστό μήνυμα», ανεξάρτητα βέβαια από την κυβέρνηση που θα προκύψει...
Τα ζητήματα της «αξιολόγησης» συζητήθηκαν στο πλαίσιο της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, που συνεδρίασε χτες στη Βαρσοβία με τη συμμετοχή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας Γ. Χουλιαράκη.

Θυμίζουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπολογίσει τα «δημοσιονομικά κενά» της περιόδου 2019-2020 από 4,6 δισ. και μέχρι 5,8 δισ. ευρώ.

Θηλιές πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία
 
Ξεκίνησε από χτες η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια, που με τη σειρά της αποτελεί έναν ακόμη κρίκο με κατεύθυνση την κλιμάκωση των πλειστηριασμών και των εκβιασμών από την πλευρά των τραπεζών, με βάση τη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που ψηφίστηκε στα τέλη Μάρτη του 2019.

Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας θα διεκπεραιώνονται οι «αιτήσεις προστασίας» λαϊκών νοικοκυριών για το επόμενο εξάμηνο, καθώς ακόμη και αυτή η διαλυμένη «προστασία» έχει ημερομηνία λήξης στις 31/12/2019.

Λεόντειοι όροι προβλέπονται και για τις ρυθμίσεις «διευκόλυνσης» που προσφέρουν οι τράπεζες σε όσους ενταχθούν στη ρύθμιση. Ενδεικτικά, η «πρόταση ρύθμισης του πιστωτή» αποτελεί «εκτελεστό τίτλο». Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση «αθέτησης των υποχρεώσεων αποπληρωμής» η τράπεζα θα μπορεί άμεσα να προχωρά σε πλειστηριασμό χωρίς τη διαμεσολάβηση των δικαστηρίων.

Οι σχετικές αιτήσεις υποβάλλονται μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (www.keyd.gov.gr).


Ριζοσπάστης   Τρίτη 2 Ιούλη 2019

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου