Με
το ...πρωτόκολλο του κουκουλώματος, τη μεταφορά του κόστους των
διαγνωστικών τεστ στους εργαζόμενους, την επαναφορά της τηλεργασίας και
την αποφυγή των απαραίτητων μέτρων προστασίας της υγείας στους χώρους
δουλειάς διαχειρίζεται η εργοδοσία την έξαρση της πανδημίας.
Μεταφέρουν στους εργαζόμενους ευθύνη και κόστος των τεστ
INTIME NEWS
|
Με αντίστοιχο τρόπο, μεγάλη βιομηχανική μονάδα τροφίμων στον Εβρο ενημέρωσε τους εργαζόμενους ότι όποιος παρευρίσκεται σε κοινωνικές εκδηλώσεις ή πηγαίνει διακοπές θα μπορεί να επιστρέφει στη δουλειά μόνο εφόσον προσκομίζει αρνητικό τεστ ή μπαίνει σε καραντίνα 14 ημερών. Εκτός από το κόστος που επωμίζονται, οι εργαζόμενοι απειλούνται με απόλυση αν δεν ενημερώσουν για την παρουσία τους σε κάποια εκδήλωση την υπεύθυνη προσωπικού.
Το πρωτόκολλο του ...«δεν τρέχει τίποτα»
Την ίδια τακτική ακολούθησε μεγάλο πολυκατάστημα στο κέντρο της Αθήνας. Στην επιβεβαίωση θετικού κρούσματος σε εργαζόμενο στην καθαριότητα δεν ενημέρωσε παρά τους πιο κοντινούς συναδέλφους του, ενώ δεν σταμάτησε να λειτουργεί ούτε μέρα.
Στα Γιάννενα, χρειάστηκε η παρέμβαση του Εργατικού Κέντρου για να υποβληθούν σε τεστ οι εργαζόμενοι σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, μετά τη διάγνωση συναδέλφου τους ως θετικού στον ιό. Η εργοδοσία απαντούσε στην ανησυχία και στο αίτημά τους να υποβληθούν σε τεστ πως δεν υπάρχει κίνδυνος αφού φορούσαν μάσκα, ζητούσε να αποκρύψουν το περιστατικό ακόμα και από το οικογενειακό τους περιβάλλον, ενώ δεν ανέστειλε τη λειτουργία του υποκαταστήματος.
Στην επαναφορά της τηλεργασίας εξαντλούνται τα μέτρα προστασίας
Ειδικότερα στην περίπτωση των τραπεζών, η μη λήψη μέτρων στα καταστήματα, κι ενώ στο τέλος του μήνα αναμένεται αυξημένη προσέλευση συνταξιούχων, διαμορφώνει επικίνδυνες συνθήκες. Οι εργοδότες ζητούν αρνητικό μοριακό τεστ, αναλαμβάνοντας το κόστος, από το προσωπικό που επιστρέφει μετά την άδειά του, μόνο αν γυρίζει από περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο. Από το μέτρο αυτό εξαιρούνται όσοι δεν έχουν φύγει με άδεια, όσοι επιστρέφουν από άλλες περιοχές, αλλά και όσοι δουλεύουν με ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Στο μεταξύ, στις εγκυκλίους που μοιράζουν στο προσωπικό προβλέπουν σε κάποιες περιπτώσεις δουλειά «εξ αποστάσεως για μία τουλάχιστον βδομάδα», χωρίς αυτό να συνδυάζεται απαραίτητα με την προσκόμιση αρνητικού τεστ.
Εκτεθειμένοι εργαζόμενοι και επιβάτες στις αστικές συγκοινωνίες
Οι εταιρείες ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ έχουν ανακοινώσει ότι οι εργαζόμενοι θα υποβάλλονται σε διαγνωστικό έλεγχο για τον ιό με έξοδα των εταιρειών «σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται αναγκαίο». Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι δεν προβλέπεται κανένας έλεγχος για το προσωπικό που δουλεύει σε εργολάβους, σε πόστα όπως η συντήρηση αλλά και οι βλάβες. Η ανάγκη για διενέργεια τεστ σε τακτά διαστήματα αφορά όλο το προσωπικό, ανεξάρτητα από εργασιακή σχέση.
Δεν περιορίζεται σε όσους επιστρέφουν από την άδεια, αλλά αφορά και τους εργαζόμενους που έρχονται καθημερινά σε επαφή με το επιβατικό κοινό. Ιδιαίτερα στην περίπτωση των λεωφορείων και τρόλεϊ, η θέση των οδηγών χωρίζεται από μια αλυσίδα ή ένα νάιλον από το υπόλοιπο λεωφορείο, χωρίς να απομονώνεται. Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στις γραμμές του αεροδρομίου, που μεταφέρουν κατά κύριο λόγο τουρίστες, άτομα που έχουν ταξιδέψει και προσωπικό που δουλεύει στο αεροδρόμιο. Οι οδηγοί στις γραμμές αυτές όχι απλά δεν έχουν μια απομονωμένη θέση από τους επιβάτες που μεταφέρουν, αλλά πρέπει να έρθουν σε άμεση επαφή με κάθε έναν, αφού έχουν το καθήκον της έκδοσης εισιτηρίων!
Οι δραματικές ελλείψεις σε προσωπικό και οχήματα παραμένουν, αναγκάζοντας τους εργαζόμενους καθημερινά να στοιβάζονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για να πάνε και να γυρίσουν από τη δουλειά τους. Από το στόλο, που αριθμεί περίπου 1.100 λεωφορεία και τρόλεϊ, στην κυκλοφορία μπορούν να βγαίνουν γύρω στα 800 - 820, αφού για τα υπόλοιπα δεν υπάρχουν οδηγοί. Οι τελευταίες προσλήψεις προσωπικού έγιναν το 2008, δηλαδή πριν από 12 ολόκληρα χρόνια. Οπως εκτιμούν εργαζόμενοι, απαιτούνται τουλάχιστον 1.500 οχήματα, με τον υπολογισμό αυτό να αφορά τις «κανονικές συνθήκες» και όχι αυτές της πανδημίας, όπου πρέπει να τηρούνται αποστάσεις ανάμεσα στους επιβάτες.
Από το Μάρτη μέχρι σήμερα οι δυνάμεις της ΔΑΣ ΟΑΣΑ έχουν προχωρήσει σε παρεμβάσεις στο υπουργείο, στην ΟΣΥ και στη ΣΤΑΣΥ, διεκδικώντας προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με πλήρη δικαιώματα, επισκευή και ανανέωση του στόλου με αγορά οχημάτων, καμία επιχειρηματική δράση στην αστική συγκοινωνία, μείωση της τιμής των εισιτηρίων κατά 50%.
Αντί η κυβέρνηση να ικανοποιήσει τα αιτήματα αυτά, εξαγγέλλει «λύσεις» για την «αναβάθμιση» των συγκοινωνιών κομμένες και ραμμένες στο στόχο της επέκτασης της επιχειρηματικής δράσης, όπως η ενοικίαση παλιών οχημάτων (δεκαετίας) μέσω leasing, η σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ μέσω ΣΔΙΤ και προσλήψεις προσωπικού, χωρίς να διευκρινίζει με τι εργασιακές σχέσεις.
Ευ. Χ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου