Ολο και πιο κερδισμένοι βγαίνουν οι χορηγοί μετά από κάθε διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων, επιβεβαιώνοντας ότι αυτοί είναι οι πραγματικοί «πρωταθλητές» πίσω από τις επιδόσεις των αθλητών και τα μετάλλια. Με τις ευλογίες της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ), τρεις από τους βασικούς σπόνσορες, η «Moet Hennessy Louis Vuitton», ευρέως γνωστή ως LVMH, η «Coca-Cola» και η «Samsung», εξασφάλισαν μια πρωτοφανή χορηγική τοποθέτηση των προϊόντων τους στους Αγώνες του Παρισιού.
Για παράδειγμα, στο Παρίσι έχει εγκαινιαστεί ένα νέο «πρωτόκολλο», η επίσημη «σέλφι της νίκης». Τι ακριβώς είναι αυτή; Κάθε χάλκινος Ολυμπιονίκης, στο τέλος του εθνικού ύμνου για τον νικητή, λαμβάνει από τους διοργανωτές ένα χρυσαφί smartphone της «Samsung», για να βγάλει φωτογραφία με τον εαυτό του και τους άλλους δύο νικητές, το οποίο επιστρέφει στη διοργάνωση. Τα μετάλλια μεταφέρονται σε δίσκους Louis Vuitton, ενώ κατά την τελετή έναρξης, αθλητές έπιναν νερό σε χρυσαφί μπουκάλια της «Coca-Cola».
Αν και τα παραπάνω αποτελούν τις πιο «χτυπητές» περιπτώσεις, το «πάρτι» των χορηγών, που αποτελούνται από πολυεθνικές - μεγαθήρια, δεν περιορίζεται σε αυτές. Στο πλαίσιο της αχαλίνωτης εμπορευματοποίησης του αθλητισμού, της υποταγής στο κέρδος και στα πάσης φύσης επιχειρηματικά συμφέροντα, με αποκορύφωμα τις διοργανώσεις παγκόσμιας εμβέλειας, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, οι χορηγοί κατατάσσονται σε κατηγορίες ανάλογα με τα συμβόλαια που έχουν συνάψει με τη ΔΟΕ, αποκομίζοντας τα ανάλογα οφέλη - κέρδη.
Η ομάδα των 16 κορυφαίων χορηγών είχαν καταβάλει στη ΔΟΕ 2,3 δισ. δολάρια για αποκλειστικά παγκόσμια δικαιώματα μάρκετινγκ την περίοδο 2017 - 2021, που κάλυπτε μια χειμερινή και μια θερινή διοργάνωση. Το ποσό αυτό ήταν υπερδιπλάσιο του ποσού για την προηγούμενη περίοδο. Τα ποσά για την τρέχουσα περίοδο, που περιλαμβάνουν και τους Ολυμπιακούς του Παρισιού, δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά. Ο προϋπολογισμός για τους Αγώνες του Παρισιού ήταν 4,38 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται από την υποστήριξη των χορηγών, την πώληση εισιτηρίων και τη χορηγία των τηλεοπτικών δικαιωμάτων.
Οι χορηγοί διακρίνονται σε κατηγορίες, με βασικότερες τους «διεθνείς» και τους «τοπικούς/εθνικούς». Οι διεθνείς χορηγοί είναι μέρος του προγράμματος «The Olympic Partner» (TOP) και υποστηρίζουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ οι τοπικοί/εθνικοί χορηγοί υποστηρίζουν συγκεκριμένες διοργανώσεις των Αγώνων. Οι κύριοι χορηγοί περιλαμβάνουν πολυεθνικούς γίγαντες, όπως οι «Airbnb», «Alibaba», «Allianz», «Atos», «Bridgestone», «Coca-Cola», «Mengniu Dairy», «Deloitte», «Intel», «Omega», «Panasonic», P&G, «Samsung», «Toyota» και «Visa». Οι Premium Partners περιλαμβάνουν εταιρείες όπως οι «Accor», «Carrefour», EDF, Groupe BPCE, LVMH, «Orange» και «Sanofi», ενώ υπάρχουν ακόμη και οι «Επίσημοι Προμηθευτές».
Οι επιχειρηματικοί όμιλοι βγαίνουν ποικιλοτρόπως κερδισμένοι από τις χορηγίες τους. Αρχικά εξασφαλίζουν μια μοναδική ευκαιρία διαφήμισης και προβολής. Ορισμένοι, όπως για παράδειγμα η «Coca-Cola», εξασφαλίζουν ότι τα προϊόντα τους θα είναι τα μοναδικά που θα πωλούνται στις εκδηλώσεις, ενώ η «Omega» είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής ρολογιών και πινάκων αποτελεσμάτων. Ομως, όπως δείχνει το παράδειγμα της LVMH, οι επιχειρηματικοί όμιλοι - χορηγοί έχουν λόγο για πολύ περισσότερα στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος Μπερνάρ Αρνό, επικεφαλής της LVMH, απέκτησε τον τίτλο του «premium sponsor» των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, καταβάλλοντας 150 εκατ. ευρώ. Οι φίρμες του ομίλου του Αρνό ανέλαβαν να σχεδιάσουν τα μετάλλια των αγώνων, τις στολές των Γάλλων αθλητών στις τελετές έναρξης των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων, αλλά και το ...μπαούλο μεταφοράς της Ολυμπιακής Φλόγας. Το ταξίδι της Ολυμπιακής Φλόγας στη Γαλλία έγινε με επίσημο χορηγό την εταιρεία καλλυντικών του ομίλου, ενώ οι λαμπαδηδρόμοι πέρασαν από τους αμπελώνες και τα οινοποιεία του ομίλου, τα οποία φυσικά εξασφάλισαν και τη διανομή της σαμπάνιας για τις VIP εκδηλώσεις!
Ομως, ο Αρνό, κατά τις διαπραγματεύσεις του με τη ΔΟΕ, έθεσε ακόμα έναν όρο για να «δέσει» η χορηγική συμφωνία. Ξεκαθάρισε πως για να δώσει τα χρήματα, θα πρέπει πρώτα να «ενημερωθεί» για την «καλλιτεχνική ιδέα» της τελετής έναρξης.
Η τελετή έναρξης, την αφίσα της οποίας σχεδίασαν ο Τομά Ζολί, καλλιτεχνικός διευθυντής της τελετής έναρξης, και ο Τιερί Ρεμπούλ, εκτελεστικός διευθυντής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών τελετών έναρξης και λήξης του Παρισιού, περιλάμβανε επίσης την Lady Gaga, την Celine Dion, την Γαλλίδα Aya Nakamura και τη μετζο-σοπράνο Αξέλ Σεν Σιρέλ. Η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων δεν παρέλειψε να επισημάνει στα ΜΜΕ, με τον «οδηγό» που απέστειλε σε αυτά λίγες ώρες πριν από την τελετή έναρξης, ότι οι σταρ ήταν ντυμένοι με δημιουργίες του οίκου «Dior», που επίσης ανήκει στον όμιλο LVMH, ενώ ένα από τα βίντεο που αναμεταδόθηκαν στην υφήλιο κατά την τελετή έναρξης, ήταν αφιερωμένο στα εργαστήρια της Louis Vuitton, ακόμη μίας φίρμας του ομίλου.
Οταν οι Ζολί και Ρεμπούλ παρουσίασαν τα σχέδιά τους στη ΔΟΕ, στις 12 Απρίλη, όπως εξήγησαν στη γαλλική εφημερίδα «Le Monde», σε αυτά είχαν λάβει υπόψη τις επιθυμίες «ιδιωτών εταίρων», περιλαμβανομένου του πανίσχυρου σπόνσορα Αρνό, καθώς «τα χρήματα των Ολυμπιακών Αγώνων είναι ιδιωτικά». Ισως έτσι να εξηγείται ως έναν βαθμό και ο ...«νέος διαφωτισμός» (σύμφωνα με ισχυρά συγκροτήματα του Τύπου, παγκοσμίως και στη χώρα μας) που παρακολουθήσαμε στην τελετή έναρξης, αφού ο «ατομικός δικαιωματισμός», τον οποίο αποθέωσαν οι εμπνευστές της τελετής, βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των μεγαλύτερων και γνωστότερων πολυεθνικών της υφηλίου, που τυγχάνει να είναι και «χρυσοί» χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου