Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025

Καρφάκι

 

Στις 12 δισ. υπολογίζονται οι μέρες δουλειάς που χάνονται παγκοσμίως κάθε χρόνο, εξαιτίας της κατάθλιψης και του άγχους των εργαζομένων, σύμφωνα με έρευνα πολυεθνικού ομίλου που εξετάζει τις συνέπειες της επιδείνωσης της ψυχικής υγείας στην παραγωγικότητα και στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, όπου οι απώλειες υπολογίζονται σε 1 τρισ. δολάρια ετησίως! Τα ασύλληπτα αυτά νούμερα είναι αδιάψευστος μάρτυρας της ψυχολογικής πίεσης που ασκούν η εργοδοσία, το εργασιακό τους περιβάλλον, οι στοχοθεσίες και οι αξιολογήσεις, ο φόβος της απόλυσης κ.ο.κ. Ολα αυτά δηλαδή που επιδεινώνονται διαρκώς στη σύγχρονη εργασιακή ζούγκλα του καπιταλισμού, για να αυγαταίνουν τα κέρδη τους οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Με αυτό το κριτήριο άλλωστε προτείνονται και οι όποιες παρεμβάσεις από το κράτος και την εργοδοσία για την ψυχική υγεία των εργαζομένων. Οπως αναφέρει η έκθεση, οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να «εξοικονομήσουν» 122 δισ. τον χρόνο αν έπαιρναν κάποια μέτρα στήριξης για το άγχος και την κατάθλιψη που νιώθουν ολοένα και περισσότεροι εργαζόμενοι, τα οποία δεν αλλάζουν βέβαια τον χαρακτήρα της άγριας εκμετάλλευσης (όπως π.χ. η τηλεργασία, που αποδείχτηκε ότι εκτοξεύει την παραγωγικότητα, δημιουργώντας ένα πιο «οικείο» εργασιακό περιβάλλον). Διαπιστώνει μάλιστα η μελέτη ότι «κάθε δολάριο που επενδύεται σε προγράμματα ψυχικής υγείας μπορεί να αποφέρει έως και 4 δολάρια σε βελτιωμένη παραγωγικότητα και μειωμένες δαπάνες»! Με άλλα λόγια, αυτοί που καταστρέφουν (και) την ψυχική υγεία των εργαζομένων «ενδιαφέρονται» γι' αυτήν μόνο ως εκεί που δεν θίγονται τα κέρδη τους. Διαφορετικά, δεν τους καίγεται καρφάκι.

Ανέκδοτο...

Σε ανέκδοτο εξελίσσεται η αλληλογραφία Μητσοτάκη - Φον ντερ Λάιεν για τις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας. Στην τελευταία του επιστολή, ο πρωθυπουργός ζητάει περισσότερες ευρωπαϊκές δράσεις για να μειωθεί το κόστος της Ενέργειας. Μία παρόμοια είχε στείλει τον Σεπτέμβρη του 2024, κοροϊδεύοντας τον λαό ότι κάτι μπορεί να αλλάξει σε όφελός του, όταν η «πράσινη μετάβαση», το Χρηματιστήριο Ενέργειας και η «απελευθέρωση», που υλοποίησαν όλες διαδοχικά οι κυβερνήσεις, έχουν εκτοξεύσει τις τιμές της Ενέργειας - εμπόρευμα. Πάντως, η πρεμούρα του πρωθυπουργού αποκαλύπτεται εκεί που ζητάει από την ΕΕ «να διευκολύνει τις ευρωπαϊκές εταιρείες να επενδύσουν σε έργα φυσικού αερίου και υποδομών», όπως και «να υπογράψουν συμβόλαια που θα εξασφαλίζουν πρόσβαση σε παγκόσμιες προμήθειες». Εκεί είναι το ψητό. Στο πώς θα ανοίξουν ακόμα περισσότερο οι δουλειές για τους ομίλους της Ενέργειας, την ώρα που ο λαός θα συνεχίσει να βυθίζεται στην ενεργειακή φτώχεια.


... για τα σκουπίδια

Για τα λαϊκά νοικοκυριά, η επιστολή Μητσοτάκη έχει την ίδια αξία με τις δεσμεύσεις όλα τα προηγούμενα χρόνια ότι με την «πράσινη μετάβαση» θα μειωθεί η τιμή του ρεύματος και θα προστατευθεί το περιβάλλον... Είναι δηλαδή για τα σκουπίδια. Το επιβεβαιώνει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που γράφει στην πρόεδρο της Κομισιόν: «Χρειαζόμαστε μια νέα προσέγγιση για να φέρουμε φυσικό αέριο στην Ευρώπη σε ανταγωνιστική τιμή», όχι προφανώς για τα νοικοκυριά, που ζουν έναν μόνιμο εφιάλτη, αλλά για τα ευρωπαϊκά μονοπώλια, που πληρώνουν την Ενέργεια ακριβότερα από τους ανταγωνιστές τους. Για κατακλείδα, γράφει ο πρωθυπουργός: «Οι αλλαγές στο γεωπολιτικό τοπίο καθιστούν το έργο αυτό ακόμη πιο επιτακτικό. Ορθώς επικεντρωνόμαστε σε έναν κόσμο όπου το φυσικό αέριο θα παίζει μικρότερο ρόλο. Αλλά θα βασιζόμαστε στο φυσικό αέριο για τουλάχιστον δύο δεκαετίες»... Τώρα, λοιπόν, που η «πράσινη μετάβαση» και οι λεγόμενες «καθαρές» πηγές Ενέργειας υπολείπονται των προσδοκιών για την απορρόφηση κεφαλαίων που λιμνάζουν, ανεβαίνουν στις προτεραιότητες οι μεγάλες επενδύσεις στο φυσικό αέριο, το οποίο η ΕΕ έχει βαφτίσει «μεταβατικό καύσιμο», φανερώνοντας πόσο «πέτσινο» είναι το ενδιαφέρον της για το περιβάλλον.


Μονά - ζυγά

Αυξήσεις έρχονται ξανά από 1η Μάη στα ήδη πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Το νέο «τσίμπημα» αγγίζει το 12%, όπως αναφέρουν οι ακτοπλόοι, και αποδίδεται στη χρήση ακριβότερων καυσίμων «νέας τεχνολογίας», με βάση κανονισμούς της ΕΕ. Ως γνωστόν, ο λογαριασμός της «πράσινης μετάβασης» καταλήγει στους εργαζόμενους και στις λαϊκές οικογένειες, όπως συμβαίνει και σε αυτήν την περίπτωση. Και μπορεί ο υπουργός Ναυτιλίας να ρίχνει στάχτη στα μάτια, προαναγγέλλοντας συσκέψεις με τις ακτοπλοϊκές για «να προλάβουμε το καλοκαίρι», το σίγουρο όμως είναι ότι την επιβάρυνση θα τη δούμε, είτε ως ταξιδιώτες είτε ως φορολογούμενοι, για να επιδοτηθούν εκ νέου οι ακτοπλοϊκές εταιρείες. Αξέχαστα είναι άλλωστε τα μέτρα - κοροϊδία της κυβέρνησης και σε προηγούμενες τουριστικές περιόδους, με τις τιμές να αυξάνονται από χρόνο σε χρόνο. Από την «πράσινη» πίτα οι ακτοπλόοι ετοιμάζονται να μασουλήσουν τουλάχιστον 265 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου τους και την ίδια ώρα φορτώνουν στους επιβάτες το αυξημένο κόστος των καυσίμων, που λειτουργεί τάχα ως «αντικίνητρο» για να «τρέξει» πιο γρήγορα η «πράσινη μετάβαση». Οπως και να το δει κανείς, μονά - ζυγά χαμένος ο λαός από τη στρατηγική του κεφαλαίου και όλων των κομμάτων του.

 

Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου