«Τα παιδιά χρειάζονται εκπαιδευτικούς και όχι οθόνες!» σχολίασε μεταξύ άλλων το ΚΚΕ, όταν ο πρωθυπουργός παρουσίασε το ψηφιακό σχολείο από ένα Γυμνάσιο που μέχρι και τον περασμένο Δεκέμβρη είχε ακόμα κενά σε καθηγητές! Η υποβάθμιση της δημόσιας Εκπαίδευσης και η υποχρηματοδότησή της είναι «κανονικότητα» σε όλη την ΕΕ. Με άλλα λόγια, και στην Εκπαίδευση η Ελλάδα είναι ...Ευρώπη, κρίνοντας από τα παραδείγματα άλλων χωρών, όπου τα προβλήματα για εκατομμύρια μαθητές και τις οικογένειές τους είναι κοινά.
Ενδεικτική είναι η κατάσταση στη Γαλλία, μια χώρα - μέλος του G7 και μία από τις ισχυρότερες στρατιωτικές δυνάμεις του πλανήτη, που κατέχει όμως πανευρωπαϊκή αρνητική πρωτιά στον αριθμό μαθητών ανά τάξη! Συγκεκριμένα, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία του γαλλικού υπουργείου Παιδείας, στα δημοτικά της Γαλλίας ο μέσος όρος (μ.ό.) μαθητών ανά τμήμα είναι 22,1 (19 στην ΕΕ) και στα γυμνάσια 25,6 (21 στην ΕΕ).
Τραγική είναι η κατάσταση και στα νηπιαγωγεία, όπου το 2021, εκθέσεις του «Κέντρου Παρατήρησης της Κοινωνίας» κατέγραφαν 22,4 μαθητές (μ.ό.) ανά τμήμα. Οι συντάκτες της έρευνας διευκρινίζουν μάλιστα ότι σε μεγάλο ποσοστό η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, υπολογίζοντας ότι στο 1/3 των νηπιαγωγείων υπάρχουν τμήματα όπου στοιβάζονται 25 νήπια...
Τα αστικά επιτελεία - με τα δικά τους βέβαια κριτήρια - καταγράφουν σημαντική υποχώρηση στο μορφωτικό επίπεδο του μαθητικού πληθυσμού της χώρας. Ο ΟΟΣΑ, για παράδειγμα, μιλάει για «ιστορική» μείωση του επιπέδου των μαθητών κάτω των 15 χρονών και επισημαίνει ότι «το 2022, το 67% των μαθητών (από 17% το 2018) εκπαιδεύονταν σε σχολεία όπου η ικανότητα παροχής εκπαίδευσης παρεμποδιζόταν από την έλλειψη διδακτικού προσωπικού σύμφωνα με τον διευθυντή».
Μια εξήγηση γι' αυτό δίνουν οι κρατικοί προϋπολογισμοί για την Παιδεία: Στο όνομα της «δημοσιονομικής σταθερότητας», τον Σεπτέμβρη του 2023 προβλεπόταν η κατάργηση 2.500 μόνιμων θέσεων εκπαιδευτικών, ενώ και την προηγούμενη χρονιά είχαν καταργηθεί 1.500 θέσεις. Η κυβέρνηση επικαλείται το δημογραφικό και ισχυρίζεται ότι τον ερχόμενο Σεπτέμβρη τα σχολεία θα ανοίξουν με 83.000 λιγότερους μαθητές. Αντί όμως να βελτιώσει την αναλογία μαθητών ανά τάξη, καταργεί θέσεις εκπαιδευτικών και την κάνει ακόμα χειρότερη!
Τα ολιγομελή τμήματα είναι βασική διεκδίκηση των εκπαιδευτικών. «Αυτό που χρειαζόμαστε (ως εκπαιδευτική κοινότητα), είναι πιο ολιγομελή τμήματα. Αυτό μας λείπει στην πραγματικότητα. Αντί για τμήματα "καθορισμένου επιπέδου", διασφαλίστε μας τα μέσα για να μην είναι οι τάξεις τόσο υπερφορτωμένες...», δήλωσε σε γαλλικό ειδησειογραφικό δίκτυο ένας δάσκαλος, μετά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης ότι σχεδιάζει τη δημιουργία «τμημάτων με βάση το επίπεδο (των μαθητών)» («groupes de niveau»), για να στηριχτούν τάχα οι πιο «αδύναμοι».
Μια ανάλυση στο εκπαιδευτικό περιοδικό «Conversation» επισήμαινε μετά τις κυβερνητικές εξαγγελίες ότι «οι "τάξεις επιπέδου" μπορεί να διευρύνουν το χάσμα μεταξύ μαθητών που εκπαιδεύονται σε τάξεις "χαμηλού επιπέδου" σε σύγκριση με αυτούς που περιλαμβάνονται σε τάξεις "υψηλού επιπέδου"», καθώς «οι δάσκαλοι θα έτειναν να μειώσουν το επίπεδο των απαιτήσεων από μαθητές σε τάξεις που θεωρούνται αδύναμες (...) Επιπλέον, έχει αποδειχθεί ότι όσο υψηλότερες είναι οι προσδοκίες των εκπαιδευτικών σχετικά με το επίπεδο των μαθητών τους, τόσο περισσότερο οι διδακτικές πρακτικές τους υποστηρίζουν τα κίνητρα και τη μάθηση των μαθητών τους...».
Αλλά και τα σωματεία των εκπαιδευτικών διαφωνούν με αυτή τη νέα μορφή διαφοροποίησης και διαχωρισμού των μαθητών, επειδή θα αυξήσει τις ανισότητες στη μόρφωση. Αντί για «τάξεις επιπέδου» διεκδικούν «να διαμορφωθούν ολιγομελή τμήματα μαθητών για να δουλεύονται οι συγκεκριμένες ανάγκες που έχουν τα μέλη κάθε ομάδας σε γνώσεις».
Αυτή είναι λοιπόν η «κανονικότητα» της Εκπαίδευσης στην Γαλλία και σε όλη την ΕΕ. Κι αυτή η «κανονικότητα» θα βρίσκεται εδώ και στις 10 του Ιούνη, πιο επιθετική και πιο επικίνδυνη για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς. Θα επιτρέψουν με την ψήφο τους να σπάνε τα μούτρα τους τα παιδιά, σε ένα σχολείο που εξοντώνει αντί να μορφώνει; Θα επιτρέψουν να συνεχίζεται το αίσχος με τα 25άρια τμήματα, τα κενά μέχρι τα μέσα της χρονιάς, τους αναπληρωτές - γυρολόγους των σχολείων, τις άθλιες και επικίνδυνες σχολικές υποδομές;
`Η θα στείλουν μήνυμα και από την κάλπη των ευρωεκλογών ότι αυτή η άθλια κατάσταση δεν μπορεί να γίνει άλλο ανεκτή και πως ήρθε η ώρα να δυναμώσει η αγωνιστική απάντηση, με πιο ισχυρό ΚΚΕ στο πλευρό γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών, για Παιδεία των σύγχρονων αναγκών, αποκλειστικά δημόσια και δωρεά, με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου