«Αγωγός» νέων κινδύνων με τη σφραγίδα ενεργειακών κολοσσών και σχεδιασμών ΗΠΑ - ΝΑΤΟ
Eurokinissi
|
Σε απόδειξη μάλιστα της αστικής
διακομματικής συναίνεσης και σε αυτό το ζήτημα, στη φιέστα παρευρέθηκαν
και οι αρμόδιοι πρώην υπουργοί των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, Γ.
Μανιάτης και Γ. Σταθάκης αντίστοιχα.
Ακολούθησαν δηλώσεις των τριών ηγετών, στις οποίες δεν έλειψαν οι διαβεβαιώσεις ότι στόχος είναι να προχωρήσει ο ευρωατλαντικός σχεδιασμός για «μείωση της ενεργειακής εξάρτησης» της ΕΕ και των Δυτικών Βαλκανίων από το ρωσικό φυσικό αέριο, όπως και τα σχέδια των επιχειρηματικών ομίλων των τριών χωρών για γεωστρατηγική τους αναβάθμιση. Δεν έλειψαν επίσης - παρά τις κάλπικες διακηρύξεις κυβερνητικών κύκλων ότι η υπογραφή για τον αγωγό διασφαλίζει τάχα τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου απέναντι στις διεκδικήσεις της τουρκικής αστικής τάξης - τα μηνύματα προς Αγκυρα ότι «η πόρτα είναι ανοιχτή» για τη συμμετοχή της στο έργο, αλλά και συνολικά για «διευθετήσεις» για τη μοιρασιά του ενεργειακού πλούτου.
Συγκεκριμένα, ο Κυρ. Μητσοτάκης τόνισε ότι η συμφωνία είναι «επιστέγασμα μιας νέας εταιρικής γεωπολιτικής σχέσης» που οικοδομείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια, χαιρετίζοντας ξεχωριστά ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ που συνέβαλαν σε αυτήν την κατεύθυνση, και ισχυρίστηκε ότι ο αγωγός - «μαγνήτης» των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών - θα συμβάλει τάχα στην ειρήνη και σταθερότητα της περιοχής.
Δείχνοντας και τις επιδιώξεις της αστικής τάξης, είπε ότι ο αγωγός θα αναβαθμίσει τον περιφερειακό ρόλο Ελλάδας και Κύπρου στη Μεσόγειο, δίνοντας παράλληλα «γεωστρατηγικό βάθος» στη συνεργασία με το κράτος - δολοφόνο Ισραήλ, ενώ επικαλέστηκε τις «παραδοσιακές σχέσεις» τη χώρας με την Αίγυπτο και τον λεγόμενο «μετριοπαθή μουσουλμανικό κόσμο» «απέναντι σε αδιέξοδους αναθεωρητισμούς».
Στάθηκε επίσης στο γεγονός ότι ο αγωγός εξυπηρετεί το στόχο για επίτευξη «ενεργειακής ανεξαρτησίας» της ΕΕ και σέβεται το λεγόμενο Διεθνές Δίκαιο, προσθέτοντας σε μια τέτοια βάση ότι το έργο στηρίζεται από τις ΗΠΑ. Επικαλέστηκε γι' αυτό τον πρόσφατα ψηφισμένο στη Γερουσία νόμο «East Med Act», που αποτυπώνει το «ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την ασφάλεια στην περιοχή» και την «υποστήριξη» στην Ελλάδα ως «στρατηγικό εταίρο σε ενεργειακά ζητήματα», θέματα που όπως είπε θα συζητήσει με τον Τραμπ την επόμενη βδομάδα στην Ουάσιγκτον.
Εξέφρασε την ελπίδα σύντομα να μετάσχει στο σχέδιο και η Ιταλία και ξανάστειλε μήνυμα στην τουρκική αστική τάξη ότι ο αγωγός «δεν αποτελεί απειλή για κανέναν», ότι τα τριμερή σχήματα συνεργασίας «δεν στρέφονται κατά κανενός» και ότι η «περιφερειακή συνεργασία» με ευρωατλαντική σφραγίδα είναι «πάντοτε ανοιχτή σε όλους», με προϋπόθεση να σέβονται «το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες καλής γειτονίας».
Δεν παρέλειψε να επιστρατεύσει και τα υποτιθέμενα «οφέλη» που θα έχουν οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα, με τα γνωστά παραμύθια περί «δουλειών» και «φτηνότερου φυσικού αερίου», που έχουν βέβαια διαψευστεί κατ' επανάληψη σε όλες τις ανάλογες περιπτώσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Μπ. Νετανιάχου σημείωσε ότι «προσκαλούμε όποια χώρα το επιθυμεί να συμμετάσχει», ενώ ο Ν. Αναστασιάδης είπε ότι η υλοποίηση του αγωγού θα συμβάλει στη διασφάλιση του ενεργειακού ανεφοδιασμού της ΕΕ. Υποστήριξε κι αυτός ότι η σημασία του αναγνωρίζεται και από τις ΗΠΑ, ότι τέτοιες συνεργασίες δεν στρέφονται εναντίον της όποιας τρίτης χώρας και ότι όποια χώρα το επιθυμεί είναι «καλοδεχούμενη».
Είχαν
προηγηθεί τριμερής συνάντησή τους, όπως και διμερείς Μητσοτάκη -
Αναστασιάδη και Αναστασιάδη - Νετανιάχου, και γεύμα Μητσοτάκη -
Νετανιάχου, στο οποίο παρευρέθηκε και ο Ελληνας υπουργός Εξωτερικών Ν.
Δένδιας.
Για τη συνάντηση Μητσοτάκη - Νετανιάχου, από πλευράς Μεγάρου Μαξίμου αναφέρεται ότι «επιβεβαίωσαν τη στενή σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ισραήλ και συζήτησαν την εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας σε πολλά μέτωπα, όπως η αμυντική βιομηχανία, οι επενδυτικές ροές και ο τουρισμός».
Στο περιθώριο της υπογραφής της συμφωνίας, νωρίς το απόγευμα πραγματοποιήθηκε τριμερής συνάντηση και των υπουργών Ενέργειας, όπου σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές συζητήθηκαν τα θέματα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ και το επικείμενο (15 - 16 Γενάρη) «East Med Gas Forum», με στόχο τη μετεξέλιξή του σε μόνιμο οργανισμό συνεργασίας.
Είχε προηγηθεί το μεσημέρι στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η υπογραφή του Προσυμφώνου Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της «Energean Oil & Gas», για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού.
Επιπλέον, ο Ν. Δένδιας είχε χτες τηλεφωνική επικοινωνία με τον ύπατο εκπρόσωπο της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική και την Πολιτική Ασφαλείας, Γ. Μπορέλ. Επισήμως η συνομιλία εστιάστηκε στις τελευταίες εξελίξεις στη Λιβύη, ενώ ο υπουργός ενημέρωσε σχετικά με την υπογραφή της συμφωνίας για τον «East Med».
Στο
μεταξύ, και οι κυβερνητικοί κύκλοι παραδέχονταν χτες πως η υπογραφή για
τον αγωγό έχει περισσότερο πολιτικό - «συμβολικό» περιεχόμενο, αφού η
κατασκευή του ή όχι (σε βάθος 6 - 10 χρόνων, αν τελικά πραγματοποιηθεί)
πέρα από τους γεωπολιτικούς παράγοντες θα εξαρτηθεί και από την
οικονομική του «βιωσιμότητα».
Είναι άλλωστε κοινό μυστικό ότι από τα σχέδια που έχουν πέσει στο τραπέζι για τη μεταφορά των κοιτασμάτων της ΝΑ Μεσογείου προς το ευρωπαϊκό σύστημα φυσικού αερίου, πρόκειται για το πιο απαιτητικό, σύνθετο και κοστοβόρο σχέδιο.
Ενδεικτικά είναι και τα στοιχεία από τις προκαταρκτικές μελέτες που διέρρεαν οι κυβερνητικοί κύκλοι, σύμφωνα με τα οποία το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του «East Med» εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu. Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (LNG) μέσω Αιγύπτου κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, με την Αίγυπτο βέβαια να διαθέτει και το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην περιοχή. Μακράν το μικρότερο κόστος μεταφοράς είναι μέσω αγωγού προς την Τουρκία, οπότε και προβλέπεται κόστος της τάξης των 0,97 δολαρίων ανά MMBtu.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά στοιχεία του αγωγού, σύμφωνα με τις προβλέψεις θα έχει συνολικό μήκος 1.872 χλμ., εκ των οποίων περίπου 1.335 χλμ. υποθαλάσσιο τμήμα και μάλιστα σε πολύ μεγάλα βάθη, έως και τριών χιλιομέτρων, και 537 χλμ. χερσαίο. Η αρχική του δυναμικότητα ορίζεται στα 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φυσικού αερίου ετησίως, με προοπτική να αυξηθεί έως 20 ΔΚΜ το χρόνο, και ο προϋπολογισμός του έχει υπολογιστεί μεταξύ 5,2 δισ. και 5,9 δισ. ευρώ.
Ριζοσπάστης Παρασκευή 3 Γενάρη 2020
Ακολούθησαν δηλώσεις των τριών ηγετών, στις οποίες δεν έλειψαν οι διαβεβαιώσεις ότι στόχος είναι να προχωρήσει ο ευρωατλαντικός σχεδιασμός για «μείωση της ενεργειακής εξάρτησης» της ΕΕ και των Δυτικών Βαλκανίων από το ρωσικό φυσικό αέριο, όπως και τα σχέδια των επιχειρηματικών ομίλων των τριών χωρών για γεωστρατηγική τους αναβάθμιση. Δεν έλειψαν επίσης - παρά τις κάλπικες διακηρύξεις κυβερνητικών κύκλων ότι η υπογραφή για τον αγωγό διασφαλίζει τάχα τα κυριαρχικά δικαιώματα Ελλάδας και Κύπρου απέναντι στις διεκδικήσεις της τουρκικής αστικής τάξης - τα μηνύματα προς Αγκυρα ότι «η πόρτα είναι ανοιχτή» για τη συμμετοχή της στο έργο, αλλά και συνολικά για «διευθετήσεις» για τη μοιρασιά του ενεργειακού πλούτου.
Συγκεκριμένα, ο Κυρ. Μητσοτάκης τόνισε ότι η συμφωνία είναι «επιστέγασμα μιας νέας εταιρικής γεωπολιτικής σχέσης» που οικοδομείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια, χαιρετίζοντας ξεχωριστά ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ που συνέβαλαν σε αυτήν την κατεύθυνση, και ισχυρίστηκε ότι ο αγωγός - «μαγνήτης» των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών - θα συμβάλει τάχα στην ειρήνη και σταθερότητα της περιοχής.
Δείχνοντας και τις επιδιώξεις της αστικής τάξης, είπε ότι ο αγωγός θα αναβαθμίσει τον περιφερειακό ρόλο Ελλάδας και Κύπρου στη Μεσόγειο, δίνοντας παράλληλα «γεωστρατηγικό βάθος» στη συνεργασία με το κράτος - δολοφόνο Ισραήλ, ενώ επικαλέστηκε τις «παραδοσιακές σχέσεις» τη χώρας με την Αίγυπτο και τον λεγόμενο «μετριοπαθή μουσουλμανικό κόσμο» «απέναντι σε αδιέξοδους αναθεωρητισμούς».
Στάθηκε επίσης στο γεγονός ότι ο αγωγός εξυπηρετεί το στόχο για επίτευξη «ενεργειακής ανεξαρτησίας» της ΕΕ και σέβεται το λεγόμενο Διεθνές Δίκαιο, προσθέτοντας σε μια τέτοια βάση ότι το έργο στηρίζεται από τις ΗΠΑ. Επικαλέστηκε γι' αυτό τον πρόσφατα ψηφισμένο στη Γερουσία νόμο «East Med Act», που αποτυπώνει το «ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την ασφάλεια στην περιοχή» και την «υποστήριξη» στην Ελλάδα ως «στρατηγικό εταίρο σε ενεργειακά ζητήματα», θέματα που όπως είπε θα συζητήσει με τον Τραμπ την επόμενη βδομάδα στην Ουάσιγκτον.
Εξέφρασε την ελπίδα σύντομα να μετάσχει στο σχέδιο και η Ιταλία και ξανάστειλε μήνυμα στην τουρκική αστική τάξη ότι ο αγωγός «δεν αποτελεί απειλή για κανέναν», ότι τα τριμερή σχήματα συνεργασίας «δεν στρέφονται κατά κανενός» και ότι η «περιφερειακή συνεργασία» με ευρωατλαντική σφραγίδα είναι «πάντοτε ανοιχτή σε όλους», με προϋπόθεση να σέβονται «το Διεθνές Δίκαιο και τους κανόνες καλής γειτονίας».
Δεν παρέλειψε να επιστρατεύσει και τα υποτιθέμενα «οφέλη» που θα έχουν οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα, με τα γνωστά παραμύθια περί «δουλειών» και «φτηνότερου φυσικού αερίου», που έχουν βέβαια διαψευστεί κατ' επανάληψη σε όλες τις ανάλογες περιπτώσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Μπ. Νετανιάχου σημείωσε ότι «προσκαλούμε όποια χώρα το επιθυμεί να συμμετάσχει», ενώ ο Ν. Αναστασιάδης είπε ότι η υλοποίηση του αγωγού θα συμβάλει στη διασφάλιση του ενεργειακού ανεφοδιασμού της ΕΕ. Υποστήριξε κι αυτός ότι η σημασία του αναγνωρίζεται και από τις ΗΠΑ, ότι τέτοιες συνεργασίες δεν στρέφονται εναντίον της όποιας τρίτης χώρας και ότι όποια χώρα το επιθυμεί είναι «καλοδεχούμενη».
Τριμερής και διμερείς
Για τη συνάντηση Μητσοτάκη - Νετανιάχου, από πλευράς Μεγάρου Μαξίμου αναφέρεται ότι «επιβεβαίωσαν τη στενή σχέση ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ισραήλ και συζήτησαν την εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας σε πολλά μέτωπα, όπως η αμυντική βιομηχανία, οι επενδυτικές ροές και ο τουρισμός».
Στο περιθώριο της υπογραφής της συμφωνίας, νωρίς το απόγευμα πραγματοποιήθηκε τριμερής συνάντηση και των υπουργών Ενέργειας, όπου σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές συζητήθηκαν τα θέματα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ και το επικείμενο (15 - 16 Γενάρη) «East Med Gas Forum», με στόχο τη μετεξέλιξή του σε μόνιμο οργανισμό συνεργασίας.
Είχε προηγηθεί το μεσημέρι στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η υπογραφή του Προσυμφώνου Συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της «Energean Oil & Gas», για την προμήθεια φυσικού αερίου μέσω του αγωγού.
Επιπλέον, ο Ν. Δένδιας είχε χτες τηλεφωνική επικοινωνία με τον ύπατο εκπρόσωπο της ΕΕ για την Εξωτερική Πολιτική και την Πολιτική Ασφαλείας, Γ. Μπορέλ. Επισήμως η συνομιλία εστιάστηκε στις τελευταίες εξελίξεις στη Λιβύη, ενώ ο υπουργός ενημέρωσε σχετικά με την υπογραφή της συμφωνίας για τον «East Med».
«Συμβολικού περιεχομένου» υπογραφή
Είναι άλλωστε κοινό μυστικό ότι από τα σχέδια που έχουν πέσει στο τραπέζι για τη μεταφορά των κοιτασμάτων της ΝΑ Μεσογείου προς το ευρωπαϊκό σύστημα φυσικού αερίου, πρόκειται για το πιο απαιτητικό, σύνθετο και κοστοβόρο σχέδιο.
Ενδεικτικά είναι και τα στοιχεία από τις προκαταρκτικές μελέτες που διέρρεαν οι κυβερνητικοί κύκλοι, σύμφωνα με τα οποία το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του «East Med» εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu. Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (LNG) μέσω Αιγύπτου κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, με την Αίγυπτο βέβαια να διαθέτει και το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην περιοχή. Μακράν το μικρότερο κόστος μεταφοράς είναι μέσω αγωγού προς την Τουρκία, οπότε και προβλέπεται κόστος της τάξης των 0,97 δολαρίων ανά MMBtu.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά στοιχεία του αγωγού, σύμφωνα με τις προβλέψεις θα έχει συνολικό μήκος 1.872 χλμ., εκ των οποίων περίπου 1.335 χλμ. υποθαλάσσιο τμήμα και μάλιστα σε πολύ μεγάλα βάθη, έως και τριών χιλιομέτρων, και 537 χλμ. χερσαίο. Η αρχική του δυναμικότητα ορίζεται στα 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (ΔΚΜ) φυσικού αερίου ετησίως, με προοπτική να αυξηθεί έως 20 ΔΚΜ το χρόνο, και ο προϋπολογισμός του έχει υπολογιστεί μεταξύ 5,2 δισ. και 5,9 δισ. ευρώ.
Ριζοσπάστης Παρασκευή 3 Γενάρη 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου