Δευτέρα 25 Μαΐου 2020

«Στους δήμους τα σχολεία»! – Tο χρονικό ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος



«Μεταρρύθμιση σοκ στη δημόσια διοίκηση. Στους δήμους κέντρα υγείας και σχολεία». Έτσι παρουσιάζουν τα ΝΕΑ του Σαββατοκύριακου την είδηση. Κανένα «σοκ» όμως δεν πρέπει να προκαλεί στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ούτε η είδηση, ούτε ο ρόλος του «λαγού» που (άλλη μια φορά) παίζει η εφημερίδα αυτή. 

«Μεταρρύθμιση σοκ στη δημόσια διοίκηση. Στους δήμους κέντρα υγείας και σχολεία». Έτσι παρουσιάζουν τα ΝΕΑ του Σαββατοκύριακου την είδηση. Κανένα «σοκ» όμως δεν πρέπει να προκαλεί στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ούτε η είδηση, ούτε ο ρόλος του «λαγού» που (άλλη μια φορά) παίζει η εφημερίδα αυτή. 

1995: ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΟΟΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 

Μια έκθεση από αυτές που έχουν καθιερωθεί, για να παίρνει το Υπουργείο Παιδείας τη «γραμμή» για τα μέτρα που του επιβάλλει η νέα τάξη για την παιδεία. Έγραφε λοιπόν για το θέμα:


«Πιστεύουμε ότι το υπουργείο θα μπορούσε να πειραματιστεί με την τοπική διαχείριση των σχολείων. Υπάρχουν διάφορα μοντέλα. Το μέγιστο που έχει υιοθετηθεί σε τοπικό επίπεδο, προτείνει τη σύσταση σχολικής επιτροπής αποτελούμενης από αιρετούς γονείς, δασκάλους, εκπροσώπους της τοπικής αρχής και των διδασκόντων. Η επιτροπή αυτή θα είναι επιφορτισμένη με το διορισμό των εκπαιδευτικών υπό τον όρο ότι θα προσλαμβάνονται αυτοί με τα καταλληλότερα προσόντα, μετά από σχετική προκήρυξη στον τύπο»… «Η τοπική αρχή θα μπορεί έτσι: Να καθορίσει τις εκπαιδευτικές ανάγκες της περιοχής, τους πόρους για την κάλυψη των μισθών του διδακτικού και υπαλληλικού προσωπικού, την συντήρηση των κτηρίων, την παροχή συμβουλών και ενδουπηρεσιακής κατάρτισης. Να εξασφαλίζει κατάλληλη εκπαίδευση στα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Να φροντίζει για την αξιολόγηση των σχολείων». 

ΟΤΑΝ ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΑΝΕΛΑΒΑΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΚΤΗΡΙΑ 

Από τότε, αυτές οι εντολές εξειδικεύτηκαν, προπαγανδίστηκαν και κάποιες υλοποιήθηκαν. Το πέρασμα των σχολικών κτιρίων και του λειτουργικού κόστους στους δήμους, υιοθετήθηκε από όλες τις πολιτικές δυνάμεις και από την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (πλην ΚΚΕ βέβαια). Κι αυτό έγινε, χωρίς να τους δώσει πρόσθετα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τους έδωσε μόνο τη δυνατότητα επιπλέον δημοτικής φορολόγησης σε βάρος των δημοτών τους. Τα αποτελέσματα: Όπου γίνεται σεισμός οι δήμοι τρέχουν και δε φτάνουν. Οι διευθυντές των σχολείων έγιναν υδραυλικοί, μαραγκοί κι ηλεκτρολόγοι. Κάθε Σεπτέμβρη δεν έχουν τα σχολεία πετρέλαιο, καθαρίστριες και φύλακες. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ούτε χαρτί για φωτοτυπίες. Κι οι γονείς πληρώνουν για όλα. «Στο 15% σχεδόν των δημόσιων σχολείων της Νέας Υόρκης δεν υπάρχουν μόνιμες καθαρίστριες κι έτσι οι δάσκαλοι αναγκάζονται να σφουγγαρίζουν οι ίδιοι τα πατώματα»…  έγραφε ο Μάικλ Μουρ στο βιβλίο του «Ηλίθιοι λευκοί» (Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ 2003). Όταν τα λέγαμε, κάποιοι εκπαιδευτικοί μας θεωρούσαν υπερβολικούς. Τώρα απλώς σφουγγαρίζουν, με χλωρίνες που φέρνουν οι γονείς. 

ΟΙ ΠΑΙΔΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Όσο για το τι σημαίνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να κάνει προσλήψεις και να πληρώνει τους εκπαιδευτικούς, δε χρειάζεται να πάτε πολύ μακριά. Το κάνουν ήδη οι περισσότεροι δήμοι στους παιδικούς σταθμούς: Συμβάσεις που δεν καλύπτουν ολόκληρη τη σχολική χρονιά. Ρουσφετολογία του χειρίστου είδους. Κορίτσια απλήρωτα για μήνες. Και στο τέλος δουλειά τσάμπα για να κρατάνε την καρέκλα μήπως και βγει κάποιο νέο πρόγραμμα όπως τους υποσχέθηκε ο «δικός τους» στο δήμο. Αλλά εκβιασμοί και στους γονείς για να πάρουν το παιδάκι στο σταθμό, αφού δε φτάνουν οι θέσεις και μένουν κάθε χρόνο εκτός χιλιάδες μικρά. 

ΤΑΞΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΒΑΡΗ 

Η ουσία της μεταρρύθμισης φυσικά, είναι η ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, που θα έχουν και περιεχόμενο και πρόγραμμα και υποδομές ανάλογες με τα οικονομικά του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας. Ο Μάικλ Μουρ πάλι σε ένα από τα παραδείγματά του, περιγράφει ότι σε σχολεία φτωχών περιοχών στις ΗΠΑ, οι σχολικές επιτροπές αποφασίζουν με βάση τα οικονομικά τους ποιων μαθημάτων καθηγητές μπορούν να προσλάβουν και ποια μαθήματα δε θα διδαχτούν καθόλου μέσα στη χρονιά. Επίσης προφανής στόχευση της μεταρρύθμισης είναι η απαλλαγή του κράτους από κάθε δαπάνη για τα σχολεία. Μέχρι τώρα εφαρμόστηκε στα κτίρια και τον εξοπλισμό. Τώρα είναι η σειρά των μισθών, των βιβλίων κλπ. 



ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΑΝ ΚΑΤΙ ΝΑ ΔΙΕΨΕΥΣΕ

Ο Υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος είπε:

«Είναι διακηρυγμένη κυβερνητική προτεραιότητα η μεταρρύθμιση της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και της ενίσχυσης του ρόλου της Αυτοδιοίκησης. Για το σκοπό αυτό στο υπουργείο Εσωτερικών δημιουργήθηκε πριν 4 μήνες επιτροπή εμπειρογνωμόνων και ακαδημαϊκών, που επεξεργάζεται τις προτάσεις για το περιεχόμενο αυτής της σημαντικής μεταρρύθμισης. Σε αυτό το χρονικό διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί δεκάδες συσκέψεις και συνεδριάσεις και έχουν κατατεθεί πολυάριθμες προτάσεις, ιδέες και απόψεις. Η επιτροπή ωστόσο δεν έχει ολοκληρώσει το έργο της και δεν έχει καταθέσει το σχετικό πόρισμά της στο Υπουργείο. Συνεπώς το σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Το επόμενο διάστημα και αφού ολοκληρωθεί το έργο της επιτροπής, θα γίνει ολοκληρωμένη ενημέρωση, προετοιμασία και αξιόπιστος διάλογος με τους αρμοδίους κυβερνητικούς φορείς για να οριστικοποιηθεί το περιεχόμενο της μεταρρύθμισης και να δρομολογηθούν οι διαδικασίες νομοθέτησης κι εφαρμογής της». 

Τίποτα πιο επιβεβαιωτικό δεν υπάρχει από αυτή τη δήθεν διάψευση. Τα ΝΕΑ πασάρουν την είδηση κι ο υπουργός βρίσκει την ευκαιρία να διαψεύσει ότι έχουν έτοιμη τη διάταξη… αλλά και να διαφημίσει ότι τη φτιάχνουν και θα τη νομοθετήσουν. Κι είμαστε σίγουροι ότι η επιτροπή τελικά θα καταλήξει στη «διακηρυγμένη θέση» (των ΟΟΣΑ, ΕΕ, κλπ.). Όπως και ότι «οι διαδικασίες νομοθέτησης» θα δρομολογηθούν μάλλον κατά το δεκαπενταύγουστο (κατά την πεπατημένη). Το κίνημα των εκπαιδευτικών και των γονιών ας επαγρυπνεί. 


Υ.Γ. Θυμάμαι στην μεγάλη απεργία των δασκάλων το 2006, που το ΠΑΜΕ επέμενε να συμπεριληφθούν αυτά όλα στο πλαίσιο αιτημάτων της απεργίας («ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ») αλλά οι άλλες δυνάμεις (όλες) αρνούνταν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου