Πέμπτη, 7 Ιουνίου 2018

«ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ» 2019 - 2022


Με ορυμαγδό αντιλαϊκών μέτρων στρώνουν το χαλί για την ανάκαμψη του κεφαλαίου
 
 
Την ενσωμάτωση ολόκληρης της γκάμας με τα αντιλαϊκά μέτρα και των τριών μνημονίων, με την προσθήκη, βέβαια, και αυτών που έχουν προνομοθετηθεί για τη διετία 2019 - 2020 (περαιτέρω κατακρεούργηση συντάξεων και αφορολόγητου ορίου), προβλέπει το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής» (ΜΠΔΣ) 2019 - 2022, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, αύριο, Παρασκευή, ταυτόχρονα με το νέο εφαρμοστικό πολυνομοσχέδιο με τις δεκάδες αντιλαϊκές παρεμβάσεις του 4ου κύκλου της «αξιολόγησης».
 Σε αυτό το φόντο, μόνιμο χαρακτήρα αποκτούν όλα τα αντιλαϊκά μέτρα που εφαρμόστηκαν από την προηγούμενη φάση της καπιταλιστικής κρίσης, με γνώμονα την απογείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς της επόμενης περιόδου και μάλιστα σε συνθήκες σχετικής ανάκαμψης του παραγόμενου ΑΕΠ, κι ενώ υπάρχουν εκτιμήσεις για την προσέλκυση ικανής μάζας από νέες κερδοφόρες επενδύσεις. Τα πάντα υποτάσσονται στην ενίσχυση της δημιουργίας συνθηκών κερδοφορίας για τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, στο έδαφος της αντιλαϊκής πολιτικής.

Την ίδια ώρα, πίσω από τις προβλέψεις και τα δημοσιονομικά μεγέθη του νέου πολυετούς κρατικού προϋπολογισμού (2019 - 2022) «φιγουράρει» το «εθνικό» σχέδιο για τη λεγόμενη «αναπτυξιακή στρατηγική», με έμφαση στην τόνωση των επενδύσεων, στον εξαγωγικό προσανατολισμό των επιχειρηματικών ομίλων που παράγουν «διεθνώς ανταγωνιστικά εμπορεύσιμα αγαθά». Σε κάθε περίπτωση, η διεύρυνση της αντιλαϊκής κλιμάκωσης που προδιαγράφεται στο ΜΠΔΣ εντάσσεται στη στρατηγική ανάκαμψης του εγχώριου κεφαλαίου.


Οι βασικοί άξονες
 
Σύμφωνα με τους στόχους και του «Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου»:
  • Τα πρωτογενή πλεονάσματα ακολουθούν σταθερά ανοδική τροχιά από το 3,56% του ΑΕΠ το 2018, σε 3,96% το 2019, 4,15% το 2020, 4,53% το 2021 και 5,19% το 2022. Οπως προκύπτει με βάση τις προβλέψεις για τα ΑΕΠ, το έτος 2022 τα «πλεονάσματα» θα έχουν σπάσει «κοντέρ», φτάνοντας στο αστρονομικό ύψος των 10,8 δισ. ευρώ, ως αποτέλεσμα βέβαια της προσθήκης αντιλαϊκών μέτρων με φόντο τους ρυθμούς ανάκαμψης.
  • ΑΕΠ. Κατά μέσο όρο οι προβλεπόμενοι ρυθμοί ανάκαμψης διαμορφώνονται σε 2,16%, αλλά με τάσεις επιβράδυνσης μετά το 2019. Σύμφωνα με το ΜΠΔΣ το ΑΕΠ προβλέπεται για το 2018 στο 2%. Στη συνέχεια: 2019: 2,4%, 2020: 2,3%, 2021: 2,3%, 2022: 1,8%.
  • Κρατικές δαπάνες: Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση του «Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου», οι «δαπάνες τα τελευταία έτη, στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, έχουν καταστεί μέγεθος σχεδόν πλήρως ελέγξιμο από τις εκάστοτε κυβερνήσεις». Παράλληλα, όπως τονίζει, «η εφαρμογή της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης (δηλαδή η απόδοση των προηγούμενων και των επόμενων μέτρων) μπορεί να συντελέσει στη σταθεροποίηση του απόλυτου ύψους της συνταξιοδοτικής δαπάνης και το σταδιακό περιορισμό της σε χαμηλότερα επίπεδα ως ποσοστό του ΑΕΠ».
Εξάλλου, το «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσίασε η κυβέρνηση και το οποίο έρχεται να «κουμπώσει» με το ΜΠΔΣ «φόρα παρτίδα» τονίζει: «Από το 2025 και μετά, η κρατική χρηματοδότηση θα καλύπτει μόνο την εθνική σύνταξη (4,8% του ΑΕΠ) και δεν θα είναι απαραίτητη πρόσθετη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι το έλλειμμα θα έχει εξαλειφθεί».
  • Κρατικά έσοδα: Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών, η μάζα των εσόδων από 86,16 δισ. το 2019 θα διογκωθεί σε 87,48 δισ. το 2020, φτάνοντας στα 91,6 δισ. το 2022. Τα παραπάνω έρχονται να «κουμπώσουν» με το νέο σφαγείο στο αφορολόγητο όριο. Μάλιστα, σύμφωνα με τις κυβερνητικές προβλέψεις, η διόγκωση των άμεσων φόρων «φυσικών προσώπων» (μισθωτοί, συνταξιούχοι κ.ά.) θα φτάσει κατά μέσο όρο στο ετήσιο ρυθμό 6,1% στην 5ετία 2018 - 2022, ενώ οι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ και άλλα χαράτσια στη λαϊκή κατανάλωση) θα διογκώνονται κατά μέσο όρο με ετήσιο ρυθμό 1,3%.
Παράλληλα, το «αναπτυξιακό σχέδιο» της κυβέρνησης, αποτιμώντας το αντιλαϊκό έργο της περιόδου 2010 - 2018, επισημαίνει ότι οι «παρεμβάσεις» ήδη φτάνουν στο 36,5% του ΑΕΠ ή σε περίπου 67 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα κάθε είδους αντιλαϊκά μέτρα (κατακρεούργηση κοινωνικών κονδυλίων, δυνάμωμα της φοροληστείας απέναντι στο λαό), αποδεικνύοντας για μια ακόμα φορά ότι ο πυρήνας τους θα παραμείνει και για την «επόμενη μέρα» ως εφαλτήριο της καπιταλιστικής ανάκαμψης.
  • Επενδύσεις. Βασικός πυλώνας της ανάκαμψης, σύμφωνα με το ΜΠΔΣ, εμφανίζεται η τόνωση των νέων επενδύσεων. Οι ετήσιες μεταβολές αναμένονται για το 2019 σε 12,1%, το 2020 9,4%, το 2021 7,7% και το 2022 5,7%.
Σύμφωνα με το «αναπτυξιακό σχέδιο», ένα από τα εργαλεία για την τόνωση της καπιταλιστικής κερδοφορίας είναι η διόγκωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), δηλαδή του πακτωλού που κατευθύνεται προς τους μονοπωλιακούς ομίλους. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους οι σχετικές δαπάνες από 6,75 δισ. ευρώ το 2018 θα φτάσουν τα 7,3 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση για την περίοδο 2019 - 2022, συνολικά τα επόμενα 5 χρόνια 45 - 50 δισ. ευρώ από το ΠΔΕ και από τη «συνεργασία της κυβέρνησης με τα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα», ενώ παράλληλα θα «τρέχει» η κατακρεούργηση των συντάξεων και του αφορολόγητου ορίου. Το «αναπτυξιακό σχέδιο» κάνει και ειδική αναφορά στα εργαλεία χρηματοδότησης, όπως το λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ», οι χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ, την ΕΤΕπ, την EBRD κ.ά.

Οι «παραδοχές» της αντιλαϊκής πολιτικής
 
Οι μακροοικονομικές προβλέψεις του ΜΠΔΣ στηρίζονται στις εξής «αρχικές παραδοχές»:

-- Στην «ομαλή ολοκλήρωση του ισχύοντος προγράμματος». Μεταξύ άλλων, αφορούν στην ψήφιση της δέσμης με τα δεκάδες αντιλαϊκά προαπαιτούμενα της 4ης «αξιολόγησης».

-- Στη διατύπωση δεσμευτικής πολιτικής απόφασης για το πλέγμα και το χρονοδιάγραμμα των ρυθμίσεων που θα καταστήσουν το κρατικό χρέος «βιώσιμο». Την ίδια ώρα, η «ελάφρυνση» - επιμήκυνση του κρατικού χρέους αποτελεί βασικό μοχλό των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων σε ορίζοντα δεκαετιών.

-- Στην εφαρμογή «λεπτομερούς αναπτυξιακού σχεδίου για την ελληνική οικονομία». Θυμίζουμε ότι το «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσίασε η κυβέρνηση αποτελεί τη βάση για περαιτέρω επεξεργασίες και εξειδικεύσεις, με γνώμονα τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων, όπως προβλέπει το πρόσφατο «συμπληρωματικό μνημόνιο» με την Ευρωζώνη. 
Αυτό, με τη σειρά του, επίσης επιβεβαιώνει ολόπλευρα την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής, με γνώμονα την παραγωγή «πρωτογενών πλεονασμάτων» στο 3,5% του ΑΕΠ στους κρατικούς προϋπολογισμούς μέχρι το 2022.

Στη μέγγενη του κρατικού χρέους
 
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Μ. Σεντένο, σε επιστολή του προς τους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, περιγράφοντας τα βήματα για το κλείσιμο της 4ης «αξιολόγησης» και των άλλων παρεμβάσεων, επισημαίνει ότι το Γιούρογκρουπ κάλεσε τις ελληνικές αρχές να ολοκληρώσουν τα «προαπαιτούμενα» έως την επόμενη συνεδρίαση, στις 21 Ιούνη.

Σε ό,τι αφορά την «ελάφρυνση» του κρατικού χρέους επανέλαβε πως οι τυχόν ρυθμίσεις «θα εφαρμοστούν στο τέλος του προγράμματος» και στο βαθμό που αυτό κριθεί αναγκαίο, με προϋπόθεση βέβαια και την επιτυχή ολοκλήρωση του «προγράμματος».

Ριζοσπάστης  Πέμπτη 7 Ιούνη 2018

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου