EUROKINISSI |
Οι αυξήσεις θα επιβληθούν από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 31 Δεκέμβρη προς Σάββατο 1 Γενάρη.
Πιο συγκεκριμένα:
- Το κόστος της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη αυξάνεται κατά 0,70 ευρώ
- Το κόστος για Αθήνα - Πάτρα κατά 0,30 ευρώ
- Το κόστος για Αθήνα - Τρίκαλα κατά 0,35 ευρώ
- Το κόστος για Αθήνα - Ιωάννινα κατά 0,80 ευρώ
- Το κόστος της διέλευσης της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου κατά 0,20 ευρώ.
Αναπροσαρμογή στις τιμές των διοδίων της Εθνικής οδού Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - και κλάδος Λεύκτρο - Σπάρτη, από 1.1.2022, γνωστοποίησε με ανακοίνωσή της και η εταιρεία «Μορέας». Οι αυξήσεις αυτές αφορούν τα ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ υψηλότερες θα είναι οι αυξήσεις στα οχήματα 3ης και 4ης κατηγορίας (φορτηγά, λεωφορεία) αυξάνοντας τα μεταφορικά κόστη, τα οποία φυσικά θα μετακυλιστούν στις τελικές τιμές των προϊόντων.
Σε όλα τα παραπάνω αν υπολογιστεί και το κόστος καυσίμων με μέση τιμή βενζίνης στην Αθήνα πάνω από 1,6 ευρώ - στην επαρχία η τιμή αυτή αυξάνεται αισθητά, ανάλογα την περιοχή - καταλαβαίνει κανείς πόσο μεγάλο μέρος του εισοδήματος μιας μέσης εργατικής οικογένειας απορροφά μια εκδρομή εκτός πόλης.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας υπάρχουν πάνω από 50 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και περισσότεροι από 100 πλευρικοί. Και οι αυτοκινητόδρομοι που βρίσκονται αυτήν τη στιγμή υπό κατασκευή ή στο στάδιο της σύμβασης (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης και Πάτρα - Πύργος) θα είναι επίσης επιβαρυμένοι με επιπλέον σταθμούς, πλευρικούς και μετωπικούς, ενώ η συζήτηση έχει ανοίξει και για την επιβολή διοδίων ακόμη και στις αστικές μετακινήσεις, ως μέτρο «περιορισμού χρήσης ΙΧ»...
Κυβερνητικοί και επιχειρηματικοί κύκλοι επιχειρούν να δικαιολογήσουν την τιμαριθμική αναπροσαρμογή, αναφέροντας ότι μετά από δύο συνεχή έτη μειώσεων, προκύπτουν μικρές αυξήσεις τιμών σε ορισμένους σταθμούς διοδίων και σε ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Η πραγματικότητα βέβαια είναι διαφορετική αφού οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους εθνικούς οδικούς άξονες, τα προηγούμενα χρόνια, αξίωσαν και πήραν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, ως... διαφυγόντα κέρδη λόγω της πανδημίας. Δηλαδή, μπορεί να μειώθηκε ελάχιστα και περιστασιακά το κόστος διέλευσης σε κάποιους σταθμούς διοδίων, ωστόσο, τα πήραν πίσω διπλά και τρίδιπλα από την κρατική χρηματοδότηση, δηλαδή από την τσέπη του λαού. Διαχρονικά, από την κατασκευή και λειτουργία των εθνικών οδικών αξόνων, βγήκαν πολλαπλά κερδισμένοι επιχειρηματικοί όμιλοι, από την κατασκευή αλλά και την ανάληψη της ετήσιας συντήρησης.
Μέσα στην περασμένη βδομάδα οι τιμές της Ενέργειας έφτασαν σε νέα ιστορικά ύψη, αφού ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 400 ευρώ ανά μεγαβατώρα (416 ευρώ/Μwh!) στην προημερήσια αγορά, δείχνοντας ότι οι τιμές «τρέχουν με σπασμένα φρένα».
Μόνο την τελευταία βδομάδα η μέση τιμή διαμορφωνόταν στα 306 ευρώ, από 228 ευρώ τον Νοέμβρη και 198 ευρώ τον Οκτώβρη. Συνολικά, μόνο το διάστημα Γενάρη - Νοέμβρη 2021 η άνοδος στη μέση τιμή χοντρικής έχει ξεπεράσει το 300%. Ενδεικτικό είναι και το ότι πέρυσι τον Δεκέμβρη η αντίστοιχη τιμή χοντρεμπορικής ήταν ...36 ευρώ/Mwh, δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο δεκαπλασιάστηκε!
Αντίστοιχη πορεία, με δραματικές συνέπειες για τον λαό, καταγράφουν και οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, με το πρώτο αυξημένο πάνω από 30 λεπτά σε σχέση με πέρυσι και το δεύτερο να αυξάνεται μέχρι και πάνω από 20% μέσα σε μια μέρα αυτήν τη βδομάδα, φτάνοντας για πρώτη φορά να αγγίζει τα 180 ευρώ/μεγαβατώρα (176 ευρώ/Mwh). Συνολικά η τιμή του μέσα στο 2021 έχει εκτιναχτεί κατά 760%...
Πρόκειται για αυξήσεις που φορτώνονται «πάραυτα» στα λαϊκά στρώματα, μέσα από τις «ρήτρες αναπροσαρμογής χρεώσεων» και τις υπόλοιπες «ασφαλιστικές δικλίδες» κερδοφορίας που έχουν εξασφαλίσει στους ενεργειακούς ομίλους όλες διαδοχικά οι κυβερνήσεις, με τους λογαριασμούς ρεύματος ήδη από τους προηγούμενους μήνες - χωρίς δηλαδή οι τρέχουσες αυξήσεις να έχουν «ενσωματωθεί» σε αυτούς - να φτάνουν στα λαϊκά σπίτια διπλάσιοι και τριπλάσιοι, του δε φυσικού αερίου αυξημένοι πάνω από 4 φορές.
Θυμίζουμε βέβαια και το μπαράζ ανατιμήσεων σε δεκάδες είδη λαϊκής κατανάλωσης με το οποίο βρίσκονται αντιμέτωπα τα λαϊκά νοικοκυριά από τον περασμένο Σεπτέμβρη. Οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά λαϊκής κατανάλωσης διαμορφώθηκαν τον Νοέμβρη ως εξής:
- 3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, κυρίως λόγω αύξησης σε ελαιόλαδο 18,5%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,7%, ψωμί 4,3%, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής 2,4%, ζυμαρικά 3,9%, πουλερικά 5,6%, αρνί και κατσίκι 21,3%, μοσχάρι 1,5%, παρασκευάσματα με βάση το κρέας 6,1%, νωπά ψάρια 9,8%, τυριά 3,5%, πατάτες 11,9%, νωπά λαχανικά 2,5%, καφέ 3,9%, σοκολάτες - προϊόντα σοκολάτας 3,8%.
- 17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ηλεκτρισμό 37,8%, φυσικό αέριο 180,9%, πετρέλαιο θέρμανσης 45,2%, ενοίκια κατοικιών 0,3%.
- 9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε καύσιμα και λιπαντικά 24,9%, καινούργια αυτοκίνητα 6,3%.
Τα παραπάνω αποτελούν μάλιστα τον «πρόλογο» για τα ακόμα χειρότερα που είναι μπροστά, αφού, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις, από την 1/1/2022 έρχονται αυξήσεις έως και 20% σε δεκάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι και τα τρόφιμα.
Στη λίστα των ανατιμήσεων που θα γίνουν από τις αρχές του νέου έτους περιλαμβάνονται και τα εξής προϊόντα: Αλεύρι (5% - 20%), είδη ζαχαροπλαστικής (20%), καφές (3% - 10%), ρύζι Αμερικής (8%), σοκολάτες και ζαχαρώδη (5% - 7%), μαρμελάδες (4% - 10%), ελιές (5%), κονσέρβες (5%), ξίδι (8%), βρεφικό γάλα (4%), γλυκά κουταλιού (4% - 10%), σαπούνι (4%), κρασιά (3% - 10%), πατατάκια (4,5%), μπαταρίες (8%), δημητριακά (έως 6%), φρυγανιές (5,5%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου