Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2021

Το κεφάλαιο «πάει ταμείο»...


ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ - ΠΑΚΕΤΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΟΜΙΛΩΝ
 

Σειρά από επιθετικές «προσφορές» προς τους επιχειρηματικούς ομίλους και τους επενδυτές περιέχουν οι διατάξεις του νομοσχεδίου «στρατηγικές επενδύσεις και βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω της επιτάχυνσης διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικές επενδύσεις», που δόθηκε την περασμένη βδομάδα σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

Ουσιαστικά πρόκειται για κωδικοποίηση των λεγόμενων «αναπτυξιακών νόμων» τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης όσο και της σημερινής, αλλά και άλλων διάσπαρτων διατάξεων που έχουν στόχο την προσέλκυση νέων κερδοφόρων επενδύσεων με φοροαπαλλαγές, ελαφρύνσεις, κρατικές ενισχύσεις, επιδοτήσεις και λοιπά προνόμια.

Με τις νέες διατάξεις γίνονται βελτιωτικές παρεμβάσεις για να καταστούν «περισσότερο ελκυστικά τα καθεστώτα ενισχύσεων του νόμου 4399/2016», δηλαδή του αναπτυξιακού νόμου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης. Αναπροσαρμόζονται δηλαδή τα επενδυτικά κίνητρα και πεδία με βάση και τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, που συνδυάζονται με κλιμάκωση των αντιλαϊκών «προαπαιτούμενων».

Το «εγχειρίδιο» του επενδυτή

Μεταξύ άλλων, οι διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν:

1. «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας». Θα υλοποιούνται από «διακεκριμένες νομικές οντότητες» και αφορούν ιδιαίτερα επιχειρηματικούς ομίλους που «προωθούν την πράσινη οικονομία, την καινοτομία, την τεχνολογία καθώς και την οικονομία χαμηλού ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ενισχύουν σημαντικά την ελληνική οικονομία και την ανταγωνιστικότητα αυτής σε διεθνές επίπεδο».

Οι εν λόγω επιχειρηματικοί όμιλοι μπορούν να ενισχυθούν με ένα ή περισσότερα από τα προβλεπόμενα κίνητρα ή συνδυαστικά. Αφορά κατά βάση επενδύσεις στην «πράσινη» και «ψηφιακή» οικονομία και για την ένταξή τους στο καθεστώς των ενισχύσεων από την ΕΕ, προβλέπεται η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων μέχρι 31/12/2025, δηλαδή με χρονικό ορίζοντα το υπερμνημόνιο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στις στρατηγικές επενδύσεις με τα ιδιαίτερα προνόμια που προβλέπονται γι' αυτές, υπάγονται οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στις περιπτώσεις που αποτελούν «έργα καινοτόμων εφαρμογών και τεχνολογιών».

Ως καινοτόμες χαρακτηρίζονται οι επενδύσεις εγκατάστασης θαλάσσιων αιολικών και πλωτών φωτοβολταϊκών πάρκων, συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου, έργων ΑΠΕ που διασυνδέσουν περιοχές της Επικράτειας με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω υποβρύχιου καλωδίου κ.ά.

2. Φορολογικές απαλλαγές. Οπως και στους προηγούμενους νόμους, οι επενδύσεις που χαρακτηρίζονται «στρατηγικές», μπορεί με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων να λάβουν απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, για το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.
3. Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας. Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων επιτρέπεται η παραχώρηση στον φορέα της επένδυσης του δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου θαλάσσιου χώρου ή του πυθμένα.

Η διάταξη αυτή αποτελεί κυνική ομολογία ότι η εκμετάλλευση του περιβάλλοντος από επιχειρηματικά συμφέροντα, που το εκθέτει σε διαρκή κίνδυνο, όπως πρόσφατα με τις φωτιές, βρίσκεται στον πυρήνα της κυβερνητικής πολιτικής και είναι ο ηθικός αυτουργός για την καταστροφή του στο βωμό των κερδών.

Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού και υπουργών της κυβέρνησης ότι στόχος τους είναι με την «πράσινη ανάπτυξη» να προστατεύσουν δήθεν το περιβάλλον από τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, είναι μνημείο πρόκλησης και υποκρισίας. Οπως και αυτές του ΣΥΡΙΖΑ, που προσφέρει συναίνεση στην κυβέρνηση για να προχωρήσουν οι σχεδιασμοί της «πράσινης ανασυγκρότησης» πάνω στα καμένα.

4. Πολεοδομικές ρυθμίσεις. Για την πραγματοποίηση Στρατηγικών Επενδύσεων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται συγκεκριμένες και ειδικές παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ν. 4067/2012, Α' 79) «για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί προσδιορίζονται και εξειδικεύονται στο Πλαίσιο Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού».
5. Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης. Ειδικά σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ προβλέπεται: «Εάν διαπιστωθούν ανυπέρβλητα νομικά ή πραγματικά κωλύματα στη διαδικασία αδειοδότησης (...) επιτρέπεται η εγκατάστασή τους σε άλλη, ανάλογη ή ομοειδή έκταση (...)». Δηλαδή, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, οι επενδύσεις που αφορούν τις ΑΠΕ θα γίνονται βρέξει χιονίσει, ακόμα και σε εκείνες τις περιπτώσεις που υπάρχουν σοβαρά νομικά ή άλλα κωλύματα! Τέτοια είναι η πρεμούρα και η αποφασιστικότητά τους να «σπρώξουν» τις κερδοφόρες για τα μονοπώλια πράσινες επενδύσεις, που αυξάνουν κατακόρυφα το κόστος του ρεύματος για τον λαό.
6. Ενδοομιλικές υπηρεσίες για αλλοδαπές εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά για τους μητρικούς ομίλους τους στο εξωτερικό. Πρόκειται για διάταξη - καρμπόν με αυτή του αναπτυξιακού νόμου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που προβλέπει «ειδικά κίνητρα», όπως ενισχύσεις για πρόσληψη εργαζομένων, για προγράμματα κατάρτισης, για έργα έρευνας και ανάπτυξης, δαπάνες εξοπλισμού κ.ά.

Παραμένει, επίσης, η διάταξη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την «υποχρέωση» των εταιρειών να απασχολούν στην Ελλάδα προσωπικό μόλις τεσσάρων ατόμων και μάλιστα με την επιπλέον πρόβλεψη ότι ένα από αυτά μπορεί να είναι και μερικής απασχόλησης.

Η σημερινή διάταξη της κυβέρνησης ΝΔ διευκρινίζει μάλιστα ότι ο προβλεπόμενος αριθμός απασχόλησης (4 εργαζόμενοι) αφορά το σύνολο των επιχειρηματικών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα και όχι την κάθε αυτοτελή εγκατάσταση ξεχωριστά! Που σημαίνει ακόμα λιγότερες προσλήψεις και αυτές όχι απαραίτητα πλήρους απασχόλησης! Για τέτοια συμβολή της «πράσινης ανάπτυξης» στην αύξηση της απασχόλησης μιλάμε...

 Ριζοσπάστης 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου