Τετάρτη 5 Αυγούστου 2020

ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2020 «Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα... »




Eurokinissi
Σε εξέλιξη βρίσκεται η προσπάθεια της κυβέρνησης να καλλιεργήσει μια πλασματική εικόνα σχετικά με την ετοιμότητά της για την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο. Ωστόσο, από τις απαντήσεις των αρμόδιων υπουργών σε σχετική Ερώτηση του ΚΚΕ που κατατέθηκε στις 30 Απρίλη, γινόταν αντιληπτό ότι η κυβέρνηση έπαιζε στην κυριολεξία με τη φωτιά.
 
Η πραγματικότητα, έτσι όπως διαμορφώθηκε μέσα από τις καταστροφικές συνέπειες των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν κυρίως στην Πελοπόννησο, αποκαλύπτει ότι όχι μόνο δεν προχώρησε σε παρεμβάσεις που έχουν ανάγκη η πυροπροστασία και η δασοπροστασία της χώρας, αλλά ακροβατεί στην κόψη του ξυραφιού με μόνο αβαντάζ τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν μέχρι πριν από λίγες μέρες.

Ποια είναι όμως τα βασικά της επιχειρήματα για την ετοιμότητα που επικαλείται; Η ενίσχυση των εναέριων μέσων με επιπλέον ενοικίαση 6 ιδιωτικών ελικοπτέρων, η δημιουργία 82 νέων δομών με την ίδρυση 80 εποχικών κλιμακίων και 2 αερομεταφερόμενων μονάδων, καθώς και η μεγαλύτερη διάθεση προσωπικού από κάθε άλλη αντιπυρική περίοδο περί τους 16.310 πυροσβέστες.
Ας δούμε όμως τι έπραξε...

Πρόληψη και χρηματοδότηση
 
Τι έκανε η κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση των προληπτικών παρεμβάσεων, την έγκαιρη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, τη συντήρηση και δημιουργία δασικών και αγροτικών δρόμων, τις αποψιλώσεις και τους καθαρισμούς σε δάση, άλση, πάρκα και οικοπεδικούς χώρους, την τοποθέτηση υδατοδεξαμενών, πυροσβεστικών κρουνών και υδροδοτικών δικτύων εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων; Ο,τι και οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Απολύτως τίποτε πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Μετά δε την έναρξή της, ασθμαίνοντας χορήγησε σε 326 δήμους μόλις 18.400.000 ευρώ και στις δασικές υπηρεσίες μόλις 4.454.105 ευρώ για παρεμβάσεις στο 65% των εδαφών της χώρας!



Φρόντισε, όμως, η μετατόπιση των ευθυνών για ζητήματα πρόληψης να εντοπίζεται μόνο σε επίπεδο ατομικής ευθύνης, εμπλουτίζοντας το σχετικό νομοθετικό οπλοστάσιο για την επιβολή τσουχτερών προστίμων. Η παντελής απουσία προληπτικών παρεμβάσεων φάνηκε με τον πιο τραγικό τρόπο στις πρόσφατες μεγάλες πυρκαγιές της Κορίνθου και της Ηλείας, όπου κάθε μορφής βλάστηση αποτελούσε μία συμπαγή και μη διακοπτόμενη μάζα.

Για τη χρηματοδότηση του συνόλου των λειτουργικών αναγκών του κρατικού κατασταλτικού μηχανισμού πυροπροστασίας, που αφορά την ετοιμότητα του Πυροσβεστικού Σώματος, φρόντισε να «ενισχυθούν» με μόλις 272.000 ευρώ επιπλέον οι πιστώσεις του 2020 σε σχέση με το 2019. Μείωσε κατά 1.839.851 ευρώ τις πιστώσεις για τη συντήρηση, την επισκευή και τα καύσιμα ενός πεπαλαιωμένου και επιβαρυμένου με βλάβες στόλου 3.350 οχημάτων. Διατήρησε το επίπεδο μείωσης του μέσου όρου των πιστώσεων για τα τελευταία 11 χρόνια (2010 - 2020) στο 22%, με συνολική αφαίρεση από έναν τόσο νευραλγικό τομέα όπως το ΠΣ 1.207.993.093 ευρώ.
Εναέρια μέσα
 
Σε αντίθεση με τον επικουρικό ρόλο που έχουν στην καταστολή των δασικών πυρκαγιών, γίνεται σκόπιμη υπερπροβολή της συμβολής τους, για να προσπερνά την αναγκαιότητα για ενίσχυση των επίγειων δυνάμεων σε μέσα, υποδομές και προσωπικό. Παράλληλα, αξιοποιώντας την άσχημη κατάσταση που βρίσκονται λόγω παλαιότητας και υπερχρήσης τα εναπομείναντα μέσα του εθνικού εναέριου στόλου, την οποία δημιούργησε η απραξία όλων των κυβερνήσεων μειώνοντας σταδιακά την αριθμητική τους ετοιμότητα, αυξάνει αντιστρόφως ανάλογα τη συμμετοχή των ιδιωτικών.

Ετσι, για φέτος, από τα 18 εναπομείναντα CANADAIR, μόλις τα 9 είναι σε ετοιμότητα και τα ιδιωτικά από 15 ελικόπτερα (9 μεσαίου και 6 βαρέος τύπου) που είχαν ενοικιαστεί πέρυσι, φέτος αυξάνονται σε 21 (12 μεσαίου και 9 βαρέος τύπου) καθώς και οι πιστώσεις για την ενοικίασή τους κατά 34% ή 5.800.000 ευρώ.

Δημιουργία νέων δομών
 
Για να αντιληφθούμε πόσο «ασφαλής» και «καινοτόμος» είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας:

Πρώτη φορά στα χρονικά των αντιπυρικών περιόδων, ενώ πλέον βρισκόμαστε στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου, ακόμη δεν είχε μέχρι πριν από λίγες μέρες ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της με την πλήρη στελέχωση των 96 συνολικά δομών που δημιουργούνται για την αντιπυρική περίοδο, ήτοι: Τα 13 πεζοπόρα, το ΜΕΤΠΕ, τα 80 εποχικά κλιμάκια και τα 2 αερομεταφερόμενα τμήματα. Ενας σχεδιασμός που βασίζεται κυρίως στο ξεσπίτωμα με τη διασπορά εκατοντάδων πυροσβεστών σε όλα τα σημεία της χώρας και την παράλληλη αποδυνάμωση των 265 περίπου υφιστάμενων πυροσβεστικών δομών και στη μέχρι τελικής πτώσης υπερεργασία τους. Για του λόγου το αληθές, μόλις στις 22 Ιούλη εκδόθηκε ακόμη μία σχετική διαταγή για μετακινήσεις εποχικών πυροσβεστών για την κάλυψη κυρίως εποχικών κλιμακίων.

Εφαρμόζεται για ακόμη μία φορά η δοκιμασμένη από το παρελθόν καταστροφική τακτική της αιφνίδιας δημιουργίας δεκάδων νέων δομών, με την παράλληλη διασπορά των υπαρχουσών πυροσβεστικών δυνάμεων χωρίς αντίστοιχες προσλήψεις. Αδιάψευστος μάρτυρας η τραγική εμπειρία που αποκτήθηκε μετά τη μεταφορά της δασοπυρόσβεσης στο Πυροσβεστικό Σώμα από την πρώτη κιόλας χρονιά, το 1998, με 5 πυροσβέστες νεκρούς και 929.010 στρέμματα καμένων δασικών εκτάσεων. Καθώς επίσης και το 2017, με τη δημιουργία των 25 συνολικά πυροσβεστικών υπηρεσιών και κλιμακίων για την εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων, όπως των περιφερειακών αεροδρομίων της «Fraport» και των ιδιωτικών οδικών αξόνων.

Η αποκοπή των 700 περίπου μάχιμων πυροσβεστών για τη στελέχωσή τους από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό έπαιξε καταλυτικό ρόλο στις καταστροφικές πυρκαγιές στα Ιόνια νησιά, στη Λακωνία και τα Κύθηρα το καλοκαίρι του 2017 και στον όλεθρο που ακολούθησε στο Μάτι, με τα 102 θύματα, το 2018. Ούτε φυσικά ευσταθεί το επιχείρημα ότι για πρώτη φορά ρίχνεται στη μάχη μεγάλος αριθμός πυροσβεστών περί τους 16.310 (συμπεριλαμβανομένων των 1.300 νεοπροσληφθέντων εποχικών πυροσβεστών χωρίς εκπαίδευση και εμπειρία μέσα στην αντιπυρική περίοδο), για τον απλούστατο λόγο ότι 1.700 περίπου μάχιμοι μόνιμοι πυροσβέστες είναι εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού, αφού στελεχώνουν τις 26 ιδιωτικών συμφερόντων υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένου και του «Ελ. Βενιζέλος»), τα 7 πολεμικά αεροδρόμια, τους 6 πυροσβεστικούς λιμενικούς σταθμούς, τον κρατικό αερολιμένα Ηρακλείου, τις υποστηρικτικές και επιτελικές υπηρεσίες του ΠΣ και κατά το ήμισυ τη δύναμη των 9 ΒΙΠΕ.

To άλλοθι των εμπρησμών και η απόδοση ευθυνών
 
Σε πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Προστασίας του Πολίτη γίνεται λόγος για διερεύνηση ενδεχόμενου οργανωμένου σχεδίου εμπρησμών. Τι δεν ανέφερε όμως;

Οτι το χέρι των εμπρηστών και των οικονομικών συμφερόντων, που κρύβονται από πίσω τους, το οπλίζει όλο το αντιδασικό πλαίσιο που φροντίζει και αυτή η κυβέρνηση όχι μόνο να διατηρείται αυτούσιο, αλλά και να εκσυγχρονίζεται, όπως έκανε και με τον «περιβαλλοντικό» νόμο 4685/2020.

Βούτυρο στο ψωμί όλων των αστικών κομμάτων που κυβέρνησαν διαχρονικά και είχαν την ευθύνη του σχεδιασμού για την πυροπροστασία της χώρας, αποτελούν οι πρόσφατες αποκαλύψεις και τα αλληλομαχαιρώματα του δικού τους επιλεγμένου υπηρεσιακού ανώτατου και ανώτερου προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα. Οι όποιες ευθύνες προκύπτουν σε επίπεδο διαχείρισης και αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών θα αξιοποιηθούν δεόντως για το ξέπλυμα των δικών τους πολιτικών ευθυνών και τη συνέχιση του καταστροφικού τους σχεδιασμού, με την ακόμη μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της πυροπροστασίας και της δασοπροστασίας. Αλλά και την εμπλοκή των δομών και των φορέων της πολιτικής προστασίας στους σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ, έτσι όπως προβλέπονται από τον πρόσφατο νόμο 4662/2020.

«Βολεύουν» λοιπόν και οι πρόσφατες εξελίξεις καθώς και ο προσανατολισμός των διωκτικών αρχών μόνο σε αυτό το επίπεδο ευθυνών. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι όλες οι κυβερνήσεις από το 1993 μέχρι και το 2019 εφάρμοσαν αυτές τις αντιδασικές πολιτικές, αφού γύρισαν αρχικά την πλάτη στο ομόφωνο πόρισμα της διακομματικής επιτροπής του 1992 για τη σύσταση του ενιαίου φορέα δασοπροστασίας.

Αυτό όμως που προκύπτει από την ίδια την πραγματικότητα, είναι ότι τα αστικά κόμματα βαρύνονται για την απώλεια των 7.075.939,5 στρεμμάτων καμένων δασικών εκτάσεων και των 245 συνανθρώπων μας (194 πολίτες, 39 πυροσβέστες και 12 πιλότοι) όλα αυτά τα χρόνια. Επίσης, για την καταστροφή χιλιάδων λαϊκών περιουσιών και απροσδιόριστου ζωικού και αγροτικού κεφαλαίου.

Υπάρχει διέξοδος
 
Μη μας διαφεύγει, όμως, ότι απ' όλη αυτή την τραγική κατάσταση που υφίσταται για τρεις σχεδόν δεκαετίες στη χώρα μας, επιβεβαιώνεται συνεχώς η τεκμηριωμένη θέση του ΚΚΕ, ότι για τις τρομακτικές συνέπειες που αντιμετωπίζει ο λαός δεν ευθύνεται η όποια κλιματική αλλαγή ή το μοντέλο διαχείρισης, αλλά ο καπιταλιστικός τρόπος ανάπτυξης της οικονομίας της χώρας.

Μέσα σε αυτό το απάνθρωπο οικονομικό μοντέλο, δεν μπορούν να καλυφθούν βασικές λαϊκές ανάγκες, να προστατευθούν και να διαχειριστούν η γη, το φυσικό περιβάλλον, τα δάση, οι πόλεις, η φυτική και ζωική παραγωγή και γενικά αυτή η τεράστια περιουσία υπέρ του λαού. Αυτό θα γίνει εφικτό μόνο όταν ο ίδιος ο λαός πάρει την υπόθεση στα χέρια του και μέσα από τον κεντρικό σχεδιασμό της λαϊκής εξουσίας που θα επιβάλει με τους αγώνες του, θα είναι σε θέση να γευτεί αποκλειστικά ο ίδιος όλο αυτόν τον πλούτο που υπάρχει στο περιβάλλον και που παράγει με τη σκληρή εργασία του.

Το ΚΚΕ διαχρονικά παλεύει σ' αυτό το μετερίζι και γι' αυτό πρέπει να ενισχυθεί από το λαό και τους πυροσβέστες, που είναι αυτοί που ρίχνονται στη μάχη με τη φωτιά.

Μιχάλης ΜΙΧΑΗΛ
Ανθυποπυραγός ε.α.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου