Δευτέρα, 17 Φεβρουαρίου 2020

Τι προβλέπει το νέο αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο που θωρακίζει τον νόμο Κατρούγκαλου και στρώνει το έδαφος για τα επόμενα χτυπήματα


Φωτό αρχείου 
Φωτό αρχείου

Κατατέθηκε στη Βουλή το απόγευμα της Δευτέρας 17 Φλεβάρη το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης, για το οποίο οι εργαζόμενοι σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα αντιδρώντας προχωρούν σε απεργία την Τρίτη 18 Φλεβάρη.

Το σχέδιο νόμου για το Ασφαλιστικό κατατέθηκε χωρίς ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με το κείμενο που είχε δοθεί στη «διαβούλευση», δικαιώνοντας την ονομασία που έχει ήδη «κερδίσει» ως νόμος-λαιμητόμος Κατρούγκαλου - Βρούτση.

Με τις διατάξεις του θωρακίζεται ο νόμος Κατρούγκαλου, διατηρούνται σε ισχύ οι βασικές ανατροπές όλων των προηγούμενων νόμων και μαζί οι τεράστιες περικοπές στις συντάξεις της τελευταίας δεκαετίας, όπως και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, ενώ ταυτόχρονα επιλύονται τα όποια νομικά κενά για την απρόσκοπτη εφαρμογή όλων των παραπάνω.

Επιπλέον, το σχέδιο νόμου στα βήματα του 4387/2016 και των τριών προηγούμενων μνημονίων εξασφαλίζει τη διαρκή και σταδιακή μείωση της συνολικής συνταξιοδοτικής δαπάνης ως ποσοστού του ΑΕΠ και τη μεγάλη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης που, όπως προέβλεπε και ο νόμος Κατρούγκαλου, περιορίζεται αυστηρά στη χρηματοδότηση της λεγόμενης εθνικής σύνταξης.


Σε αυτό το έδαφος και με κινήσεις που εντάσσονται στο νομοσχέδιο, όπως η ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ, ανοίγει ο δρόμος και για τα επόμενα χτυπήματα, για την πλήρη παράδοση της Ασφάλισης στις ιδιωτικές ασφαλιστικές και τον χρηματιστηριακό τζόγο, αρχίζοντας από τις επικουρικές συντάξεις, με βάση και με το σχέδιο επόμενων παρεμβάσεων που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση για το τρέχον έτος.

Νόμος Κατρούγκαλου με «επουσιώδεις τροποποιήσεις σε συγκεκριμένες διατάξεις»...

Στο μεταξύ, παρά τα ...«αποκαλυπτήρια», η κυβέρνηση συνεχίζει την άθλια προπαγάνδα της για δήθεν ευεργετήματα σε συνταξιούχους και ασφαλισμένους. Με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, παραμονές της 24ωρης απεργίας και της κατάθεσης του νόμου-λαιμητόμου σε «νέα έκδοση», ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης επαναφέρει τις γνωστές αλχημείες ότι τάχα για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια «δεν μειώνονται οι συντάξεις», ενώ σε αντίθεση με όσα ανοιχτά παραδεχόταν μέχρι τώρα, ότι δηλαδή ο νόμος αυτός αποτελεί συνέχεια των παρεμβάσεων μιας ολόκληρης δεκαετίας των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, όψιμα ανακάλυψε πως ...«αφήνει στο παρελθόν τον νόμο Κατρούγκαλου και δημιουργεί ένα ελκυστικό, ανταποδοτικό ασφαλιστικό σύστημα».

Οι ισχυρισμοί αυτοί δεν έχουν βέβαια καμιά σχέση με την πραγματικότητα, καθώς το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε όχι μόνο κρατά σε ισχύ όλους τους βασικούς πυλώνες και την αρχιτεκτονική του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά οι διατάξεις του έχουν εμβαλωματικό χαρακτήρα σε αυτόν, αφού αποσπασματικά εντάσσονται στα άρθρα του που ήδη ισχύουν.

Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έγγραφη γνώμη που ο επίτροπος Επικρατείας διατύπωσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο γνωμοδότησε, «με το επίμαχο νομοσχέδιο υιοθετούνται σε γενικό πλαίσιο οι ρυθμίσεις του ν.4387/2016 και επέρχονται επουσιώδεις τροποποιήσεις αυτού σε συγκεκριμένες διατάξεις που κρίθηκαν αντισυνταγματικές...».

Στο ίδιο απατηλό τροπάριο, ο Γ. Βρούτσης επανέλαβε τα περί «υψηλότερων παροχών», υπονοώντας όσους εργαζόμενους έχουν πάνω από 9.000 ημέρες ασφάλισης, όταν με την τεράστια «ευελιξία» που έχουν διασφαλίσει στο κεφάλαιο όλες οι κυβερνήσεις και με τον αριθμό των ανέργων να βρίσκεται σταθερά πάνω από το 1 εκατομμύριο, ήδη 10 χρόνια τώρα, φρόντισαν να κάνουν «άπιαστο όνειρο» μια τέτοια δυνατότητα.

Γι' αυτό όσο κι αν κοπιάζουν τα κυβερνητικά επιτελεία, δεν μπορούν να κρύψουν ότι αυτό που νομοθετεί η ΝΔ είναι η «ενισχυμένη» βερσιόν του νόμου-λαιμητόμου του ΣΥΡΙΖΑ.

Αυτά που πραγματικά προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου - Βρούτση είναι τα εξής:

  • Παραμένουν σε ισχύ οι τεράστιες περικοπές από το 2010 σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, στις αναπηρικές, στις συντάξεις χηρείας και στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων.
  • Ενταφιάζονται οριστικά η 13η και η 14η σύνταξη, μαζί και το ΕΚΑΣ.
  • Διατηρείται και η κατάργηση του οικογενειακού επιδόματος 10% για σύζυγο και 5% για κάθε παιδί μέχρι 18 ετών ή μέχρι 24 αν σπουδάζει, όπως ήδη έχει νομοθετηθεί. Δεν υπάρχει καμία στήριξη για τους χαμηλοσυνταξιούχους, ακόμα και η κουτσουρεμένη λεγόμενη 13η σύνταξη εξαφανίζεται... Διατηρείται η κατάργηση και των «κατώτατων ορίων» στις συντάξεις.
  • H «εθνική σύνταξη» παραμένει στα 340 έως 384 ευρώ, με 15 και 20 χρόνια εργασίας αντίστοιχα, ενώ το κράτος εγγυάται μόνο αυτή. Όποιος λάμβανε πάνω από δύο συντάξεις θα λαμβάνει μόνο μία «εθνική». Ακόμα και αυτά τα μίζερα ποσά περικόπτονται για μεγάλο αριθμό αναπήρων (ανάλογα με το βαθμό αναπηρίας) και για άλλους ασφαλισμένους οι οποίοι δεν έχουν 40 χρόνια παραμονής στη χώρα.
  • Όλες οι αυξήσεις στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης παραμένουν, όπως και το ανώτατο όριο στα 67 χρόνια, με προοπτική αύξησης ανάλογα με το «προσδόκιμο ζωής».
  • Οι συντελεστές αναπλήρωσης για τη συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή για όσους έχουν από 4.500 έως 9.000 ένσημα, παραμένουν οι ίδιοι που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου. Σε συνδυασμό με τη μείωση του συντάξιμου μισθού (που πλέον υπολογίζεται ως ο μέσος όρος αποδοχών σε ολόκληρο τον εργάσιμο βίο) οδηγούν σε συντάξεις πείνας.
  • Ακόμα όμως και γι' αυτούς τους ασφαλισμένους που καταφέρνουν να συμπληρώνουν πάνω από 9.000 ένσημα, η αύξηση των συντελεστών δεν οδηγεί σε ικανοποιητικές συντάξεις ούτε σε αναπλήρωση των τεράστιων περικοπών που επέφεραν ο νόμος Κατρούγκαλου και οι προηγούμενοι αντιασφαλιστικοί νόμοι.
  • Παραμένει σε ισχύ για τους παλιούς συνταξιούχους η θανατηφόρα «προσωπική διαφορά» του νόμου Κατρούγκαλου. Οι παλιοί συνταξιούχοι που έχουν συνολικά μέχρι 30 χρόνια εργασίας και 9.000 ένσημα, οι οποίοι αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία, δεν θα πάρουν ούτε ευρώ αύξηση. Η σύνταξή τους παραμένει ίδια, όπως επανυπολογίστηκε με τα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του Ν. 4387/2016. Ακόμα και σε όσους συνταξιούχους με πάνω από 9.000 ένσημα προκύψει μια μικρή αύξηση, αυτή θα αποδοθεί σε βάθος πενταετίας...
  • Απάτη αποδεικνύεται ο ισχυρισμός για «ελεύθερη επιλογή» εισφορών από τους αυτοαπασχολούμενους, τους επιστήμονες και τους αγρότες. Το νέο σύστημα οδηγεί σε αύξηση εισφορών (με την αυξημένη υποχρεωτική 1η κλάση) για το 80% των ασφαλισμένων αυτών των κλάδων (πρώην ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ), ενώ οι μελλοντικές συντάξεις τους παραμένουν συντάξεις πτωχοκομείου.
  • Για τις επικουρικές συντάξεις, σε όσους συνταξιούχους είχαν πρόσθετη μείωση από την απαράδεκτη περικοπή του νόμου Κατρούγκαλου, δηλαδή όταν το άθροισμα κύριας και επικουρικής σύνταξης ήταν πάνω από 1.300 ευρώ (περίπου 250.000 δικαιούχοι), τα ποσά που έχουν περικοπεί δεν θα δοθούν αναδρομικά, από το καλοκαίρι του 2016 που έγινε η περικοπή, αλλά από τον Οκτώβρη του 2019. Σε ισχύ παραμένουν όλες οι υπόλοιπες περικοπές στις επικουρικές και στα εφάπαξ από το 2010. Ο υπολογισμός τους για τον χρόνο ασφάλισης μετά το 2014 γίνεται με τη λεγόμενη νοητή κεφαλαιοποίηση και οδηγεί σε μειώσεις. Ο χρόνος ασφάλισης πριν από το 2014 υπολογίζεται με συντελεστή μειωμένο κατά 50%. Οι επικουρικές και τα εφάπαξ θα συνεχίσουν να μειώνονται.
  • Όλες οι συντάξεις παραμένουν παγωμένες τουλάχιστον μέχρι το 2022. Μετά το 2022, η ονομαστική τους αύξηση δεν θα ξεπερνά τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (επίσημο πληθωρισμό).
  • Για φέτος, η συνολική δαπάνη για τις συντάξεις μειώνεται κατά 221 εκατ. ευρώ. Επίσης, υπάρχει δέσμευση πως η συνολική δαπάνη ως ποσοστό του ΑΕΠ θα συνεχίσει να μειώνεται, από το 17,3% του ΑΕΠ το 2016, όταν ψηφίστηκε ο νόμος Κατρούγκαλου, στο 13% του ΑΕΠ το 2025 και στο 12,5% το 2030.
  • Η ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ ανοίγει το δρόμο στην παράδοση της Κοινωνικής Ασφάλισης στα νύχια των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών, αρχίζοντας από τις επικουρικές. Βάζουν στο χέρι και τα αποθεματικά του ΕΤΕΑΕΠ, περίπου 8 δισ. ευρώ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου