Νέα
απίθανα προνόμια και προκλητικές παροχές προς τους εφοπλιστές σε
«ζεστό» χρήμα, που φτάνουν ακόμα και στην επιδότηση του κόστους των
καυσίμων για τα πλοία τους, έρχεται να προσφέρει η κυβέρνηση της ΝΔ,
στέλνοντας βέβαια και αυτόν το λογαριασμό στο λαό. Οι σχετικές
ανακοινώσεις έγιναν χτες από τον υπουργό Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκη, στη
διάρκεια συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες, ο οποίος
παράλληλα προανήγγειλε ότι «ψήνεται» χρηματοδότηση και για την ανανέωση
του στόλου τους.
Πιο ειδικά, η κυβέρνηση της ΝΔ σπεύδει να επιταχύνει την προώθηση των αξιώσεων που έχουν θέσει οι εφοπλιστές, πιάνοντας τη σκυτάλη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αποδείχθηκε και αυτή παραπάνω από... γενναιόδωρη. Συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση, σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις:
-- «Αυξάνεται κατά 45% ο ετήσιος προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές». Το κατώτερο ποσό του «τζάμπα» και «ζεστού» χρήματος που θα τσεπώσουν οι εφοπλιστές από την ένταση της άγριας λεηλασίας του λαϊκού εισοδήματος θα διαμορφωθεί στα 130 εκατ. ευρώ το χρόνο, από τα 90 και 100 εκατ. ευρώ που είχε φτάσει την επιδότηση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Σημειώνεται ότι τα ποσά που αναφέρονται (τα 100 εκατ. πριν και τα 130 τώρα) είναι η «τιμή εκκίνησης» των επιδοτήσεων, καθώς ουδέποτε δίνονται στοιχεία για τις απευθείας αναθέσεις δρομολογίων ανάμεσα σε υπουργείο και εταιρείες.
-- «Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020». Αυτό σημαίνει πρακτικά επιδότηση του κόστους των καυσίμων για τις εταιρείες με το πρόσχημα οι αυξημένες τιμές των νέων καυσίμων να μην επιβαρύνουν τον νησιώτη. Μάλιστα, ο υπουργός άσκησε και κριτική στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θυμίζοντας ότι «είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων, πλην όμως δεν προέβη ποτέ σε κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση».
-- Οι επιδοτήσεις των «άγονων γραμμών», «πέραν - σύμφωνα με τον Γ. Πλακιωτάκη - της γενναίας χρηματοδοτικής ενίσχυσης», από φέτος εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο «πληρώνει» σύμφωνα με το συνολικό «φυσικό έργο» που επιτελείται. Ετσι, εξασφαλίζεται ότι οι εφοπλιστές θα παίρνουν τα «χοντρά» ποσά των επιδοτήσεων για τις «άγονες γραμμές» ακόμα και αν δεν εκτελέσουν το επιδοτούμενο δρομολόγιο, δηλαδή θα πληρώνονται κανονικά ακόμα και αν αφήνουν τα νησιά ακάλυπτα. Η σχετική ρύθμιση ήδη ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες στη Βουλή από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ.
-- «Παρέχεται η δυνατότητα επέκτασης των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη». Δηλαδή, οποιαδήποτε γραμμή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ανά πάσα ώρα άγονη. Για παράδειγμα, αν οι εφοπλιστές, σκόπιμα, δεν δρομολογήσουν πλοίο για οποιαδήποτε γραμμή ακόμα και σε μία από τις πιο επικερδείς, όπως π.χ. Πειραιάς - Ρόδος, αυτή θα χαρακτηριστεί άγονη και οι εφοπλιστές θα επιδοτούνται για να δρομολογήσουν πλοίο! Μάλιστα, ο Γ. Πλακιωτάκης σχολίασε σχετικά ότι «πλέον το πρόγραμμα χρηματοδότησης γίνεται πιο ευέλικτο. Αν και εφόσον προκύπτουν έκτακτες ανάγκες αυτές θα μπορούν να ικανοποιούνται χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και αυτό μπορεί να αφορά είτε νέες γραμμές είτε έκτακτες περιπτώσεις».
Ο ίδιος επανέλαβε ότι το υπουργείο «σχεδιάζει κίνητρα για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων για ναυπηγήσεις ακτοπλοϊκών πλοίων», καθώς «ο μέσος όρος ηλικίας του ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 28 έτη, άρα μακροπρόθεσμα θα προκύψουν προβλήματα αντικατάστασης των πλοίων. Είναι ζήτημα που θα εξεταστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων».
Ολα αυτά τα προκλητικά προνόμια και τις σκανδαλώδεις χρηματοδοτήσεις των εφοπλιστών ο υπουργός τα βάφτισε «ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου μεταφορικού έργου» και «δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης»...
Ριζοσπάστης Πέμπτη 19 Σεπτέμβρη 2019
Πιο ειδικά, η κυβέρνηση της ΝΔ σπεύδει να επιταχύνει την προώθηση των αξιώσεων που έχουν θέσει οι εφοπλιστές, πιάνοντας τη σκυτάλη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αποδείχθηκε και αυτή παραπάνω από... γενναιόδωρη. Συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση, σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις:
-- «Αυξάνεται κατά 45% ο ετήσιος προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές». Το κατώτερο ποσό του «τζάμπα» και «ζεστού» χρήματος που θα τσεπώσουν οι εφοπλιστές από την ένταση της άγριας λεηλασίας του λαϊκού εισοδήματος θα διαμορφωθεί στα 130 εκατ. ευρώ το χρόνο, από τα 90 και 100 εκατ. ευρώ που είχε φτάσει την επιδότηση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Σημειώνεται ότι τα ποσά που αναφέρονται (τα 100 εκατ. πριν και τα 130 τώρα) είναι η «τιμή εκκίνησης» των επιδοτήσεων, καθώς ουδέποτε δίνονται στοιχεία για τις απευθείας αναθέσεις δρομολογίων ανάμεσα σε υπουργείο και εταιρείες.
-- «Λαμβάνεται ειδική πρόνοια για την ενσωμάτωση του αυξημένου κόστους για τα νέα καύσιμα από 1/1/2020». Αυτό σημαίνει πρακτικά επιδότηση του κόστους των καυσίμων για τις εταιρείες με το πρόσχημα οι αυξημένες τιμές των νέων καυσίμων να μην επιβαρύνουν τον νησιώτη. Μάλιστα, ο υπουργός άσκησε και κριτική στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θυμίζοντας ότι «είχε δεσμευθεί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους των καυσίμων, πλην όμως δεν προέβη ποτέ σε κάποια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση».
-- Οι επιδοτήσεις των «άγονων γραμμών», «πέραν - σύμφωνα με τον Γ. Πλακιωτάκη - της γενναίας χρηματοδοτικής ενίσχυσης», από φέτος εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο «πληρώνει» σύμφωνα με το συνολικό «φυσικό έργο» που επιτελείται. Ετσι, εξασφαλίζεται ότι οι εφοπλιστές θα παίρνουν τα «χοντρά» ποσά των επιδοτήσεων για τις «άγονες γραμμές» ακόμα και αν δεν εκτελέσουν το επιδοτούμενο δρομολόγιο, δηλαδή θα πληρώνονται κανονικά ακόμα και αν αφήνουν τα νησιά ακάλυπτα. Η σχετική ρύθμιση ήδη ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες στη Βουλή από τη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ.
-- «Παρέχεται η δυνατότητα επέκτασης των άγονων γραμμών, όπου και όταν υπάρχει ανάγκη». Δηλαδή, οποιαδήποτε γραμμή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ανά πάσα ώρα άγονη. Για παράδειγμα, αν οι εφοπλιστές, σκόπιμα, δεν δρομολογήσουν πλοίο για οποιαδήποτε γραμμή ακόμα και σε μία από τις πιο επικερδείς, όπως π.χ. Πειραιάς - Ρόδος, αυτή θα χαρακτηριστεί άγονη και οι εφοπλιστές θα επιδοτούνται για να δρομολογήσουν πλοίο! Μάλιστα, ο Γ. Πλακιωτάκης σχολίασε σχετικά ότι «πλέον το πρόγραμμα χρηματοδότησης γίνεται πιο ευέλικτο. Αν και εφόσον προκύπτουν έκτακτες ανάγκες αυτές θα μπορούν να ικανοποιούνται χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και αυτό μπορεί να αφορά είτε νέες γραμμές είτε έκτακτες περιπτώσεις».
Ο ίδιος επανέλαβε ότι το υπουργείο «σχεδιάζει κίνητρα για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων για ναυπηγήσεις ακτοπλοϊκών πλοίων», καθώς «ο μέσος όρος ηλικίας του ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 28 έτη, άρα μακροπρόθεσμα θα προκύψουν προβλήματα αντικατάστασης των πλοίων. Είναι ζήτημα που θα εξεταστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων».
Ολα αυτά τα προκλητικά προνόμια και τις σκανδαλώδεις χρηματοδοτήσεις των εφοπλιστών ο υπουργός τα βάφτισε «ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου μεταφορικού έργου» και «δίχτυ κοινωνικής και αναπτυξιακής προστασίας για την αντιμετώπιση της νησιωτικότητας και της άρσης της απομόνωσης»...
Ριζοσπάστης Πέμπτη 19 Σεπτέμβρη 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου