«Αποκλίσεις από την τρέχουσα μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική (σ.σ. πρωτογενή πλεονάσματα) θα
ναρκοθετούσαν τα οφέλη στη δημοσιονομική αξιοπιστία. Καθυστερήσεις στις
μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, της
ανταγωνιστικότητας και της ευρωστίας των τραπεζών θα δημιουργούσαν
καθοδικά ρίσκα για την προβλεπόμενη ανάκαμψη των επενδύσεων».
Αυτό τονίζει ο ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία στο πλαίσιο της έκθεσης που δημοσιοποίησε χτες για τις οικονομικές προοπτικές των κρατών - μελών του, με φόντο βέβαια την επιβράδυνση της ανάκαμψης που εκδηλώνεται στην Ευρωζώνη και γενικότερα στην παγκόσμια οικονομία.
Επιβεβαιώνεται έτσι ότι σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από αντιλαϊκούς διαχειριστές, η προοπτική της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας έρχεται να πατήσει στο έδαφος των αναδιαρθρώσεων και βέβαια στη διατήρηση του πυρήνα των αντιλαϊκών μέτρων.
«Ενα το κρατούμενο» είναι η επίτευξη των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπονται στη συμφωνία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς». Αναφορικά με το ζήτημα της διανομής του διαθέσιμου «δημοσιονομικού χώρου» και των υπερπλεονασμάτων που φορτώνονται στις πλάτες του λαού, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι «τα μελλοντικά δημοσιονομικά μέτρα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις, στις υποδομές και τις δεξιότητες, στην καταπολέμηση της φτώχειας και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και των ελέγχων των δημοσίων δαπανών», «φωτογραφίζοντας» τα νέα πακέτα στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων και τα μέτρα «διαχείρισης» της ακραίας φτώχειας, που θα φουντώνει όσο προχωρά η αντιλαϊκή πολιτική.
Ειδικότερα:
-- Ο ρυθμός ανάκαμψης για το 2019 αναμένεται στο 2,1% και για το 2020 στο 2% το 2020.
-- Η αύξηση των επενδύσεων (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου) εκτιμάται για το 2019 μόλις στο 1,2% και για το 2020 στο 8,4%. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «η αναμενόμενη τόνωση των επενδύσεων ακολουθεί την αναμενόμενη πρόοδο στη μείωση των κόκκινων δάνειων, στις ιδιωτικοποιήσεις και στην υλοποίηση ξένων επενδυτικών έργων».
Αναφορικά με τους πλειστηριασμούς για τα «κόκκινα» δάνεια και το νομοθετικό έργο για τη διάλυση της προστασίας στην πρώτη κατοικία κ.λπ., ο ΟΟΣΑ έρχεται να επιβραβεύσει την κυβέρνηση διαπιστώνοντας ότι «οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί γίνονται πιο συχνοί, ενώ έχουν αυξηθεί και οι κατασχέσεις».
-- Για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού εκτιμάται ότι «η αύξηση θα μειώσει τη φτώχεια σε εργαζόμενους, αλλά κινδυνεύει να υποκινήσει την ανεπίσημη εργασία και να επιβραδύνει την ενίσχυση της απασχόλησης, με δεδομένη την αδύναμη παραγωγικότητα».
Τέλος, εντοπίζονται «κίνδυνοι» στο σκέλος των κρατικών δαπανών, κυρίως από δικαστικές αποφάσεις, αλλά και σ' αυτό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους σε ιδιώτες.
Το παγκόσμιο ΑΕΠ αναμένεται να ενισχυθεί φέτος κατά 3,2%, που αποτελεί τον χαμηλότερο ρυθμό από το 2016. Για το 2020, και με την προϋπόθεση ότι οι ΗΠΑ και η Κίνα θα υπαναχωρήσουν από τις πρόσφατες αυξήσεις δασμών, η ενίσχυση της παγκόσμιας οικονομίας θα μπορούσε να φτάσει σε 3,4%.
Οι προβλεπόμενοι ρυθμοί στην Ευρωζώνη για το 2019 διαμορφώνονται σε 1,2% και για το 2020 σε 1,4%, στη γερμανική οικονομία μόλις σε 0,7% και 1,2% αντίστοιχα, ενώ στην ιταλική οικονομία προβλέπεται στασιμότητα για το 2019. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, όλες οι χώρες της Ευρωζώνης «πρέπει να επιδιώξουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις».
Σε ό,τι αφορά την εμβάθυνση της ΟΝΕ, υπογραμμίζεται ότι η «ταχύτερη πρόοδος στην ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης και στην ανάπτυξη κοινών δημοσιονομικών εργαλείων θα ενίσχυε την ικανότητα της ζώνης του ευρώ να αντισταθεί στην επόμενη κρίση».
Μεταξύ άλλων ο ΟΟΣΑ για το 2019 και το 2020 προβλέπει για τις ΗΠΑ 2,3% και 1,9% και για την Κίνα 6,3% και 6,1%. Τέλος, για την Τουρκία προβλέπεται πτώση 2,6% το 2019, με ανάκαμψη 1,6% το 2020.
Αυτό τονίζει ο ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία στο πλαίσιο της έκθεσης που δημοσιοποίησε χτες για τις οικονομικές προοπτικές των κρατών - μελών του, με φόντο βέβαια την επιβράδυνση της ανάκαμψης που εκδηλώνεται στην Ευρωζώνη και γενικότερα στην παγκόσμια οικονομία.
Επιβεβαιώνεται έτσι ότι σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από αντιλαϊκούς διαχειριστές, η προοπτική της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας έρχεται να πατήσει στο έδαφος των αναδιαρθρώσεων και βέβαια στη διατήρηση του πυρήνα των αντιλαϊκών μέτρων.
«Ενα το κρατούμενο» είναι η επίτευξη των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπονται στη συμφωνία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς». Αναφορικά με το ζήτημα της διανομής του διαθέσιμου «δημοσιονομικού χώρου» και των υπερπλεονασμάτων που φορτώνονται στις πλάτες του λαού, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι «τα μελλοντικά δημοσιονομικά μέτρα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις, στις υποδομές και τις δεξιότητες, στην καταπολέμηση της φτώχειας και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και των ελέγχων των δημοσίων δαπανών», «φωτογραφίζοντας» τα νέα πακέτα στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων και τα μέτρα «διαχείρισης» της ακραίας φτώχειας, που θα φουντώνει όσο προχωρά η αντιλαϊκή πολιτική.
Ειδικότερα:
-- Ο ρυθμός ανάκαμψης για το 2019 αναμένεται στο 2,1% και για το 2020 στο 2% το 2020.
-- Η αύξηση των επενδύσεων (ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου) εκτιμάται για το 2019 μόλις στο 1,2% και για το 2020 στο 8,4%. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, «η αναμενόμενη τόνωση των επενδύσεων ακολουθεί την αναμενόμενη πρόοδο στη μείωση των κόκκινων δάνειων, στις ιδιωτικοποιήσεις και στην υλοποίηση ξένων επενδυτικών έργων».
Αναφορικά με τους πλειστηριασμούς για τα «κόκκινα» δάνεια και το νομοθετικό έργο για τη διάλυση της προστασίας στην πρώτη κατοικία κ.λπ., ο ΟΟΣΑ έρχεται να επιβραβεύσει την κυβέρνηση διαπιστώνοντας ότι «οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί γίνονται πιο συχνοί, ενώ έχουν αυξηθεί και οι κατασχέσεις».
-- Για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού εκτιμάται ότι «η αύξηση θα μειώσει τη φτώχεια σε εργαζόμενους, αλλά κινδυνεύει να υποκινήσει την ανεπίσημη εργασία και να επιβραδύνει την ενίσχυση της απασχόλησης, με δεδομένη την αδύναμη παραγωγικότητα».
Τέλος, εντοπίζονται «κίνδυνοι» στο σκέλος των κρατικών δαπανών, κυρίως από δικαστικές αποφάσεις, αλλά και σ' αυτό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους σε ιδιώτες.
Ευρωζώνη - παγκόσμια οικονομία
Οι προβλεπόμενοι ρυθμοί στην Ευρωζώνη για το 2019 διαμορφώνονται σε 1,2% και για το 2020 σε 1,4%, στη γερμανική οικονομία μόλις σε 0,7% και 1,2% αντίστοιχα, ενώ στην ιταλική οικονομία προβλέπεται στασιμότητα για το 2019. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, όλες οι χώρες της Ευρωζώνης «πρέπει να επιδιώξουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις».
Σε ό,τι αφορά την εμβάθυνση της ΟΝΕ, υπογραμμίζεται ότι η «ταχύτερη πρόοδος στην ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης και στην ανάπτυξη κοινών δημοσιονομικών εργαλείων θα ενίσχυε την ικανότητα της ζώνης του ευρώ να αντισταθεί στην επόμενη κρίση».
Μεταξύ άλλων ο ΟΟΣΑ για το 2019 και το 2020 προβλέπει για τις ΗΠΑ 2,3% και 1,9% και για την Κίνα 6,3% και 6,1%. Τέλος, για την Τουρκία προβλέπεται πτώση 2,6% το 2019, με ανάκαμψη 1,6% το 2020.
Ριζοσπάστης Τετάρτη 22 Μάη 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου