Στο «βωμό» μονοπωλιακών ομίλων και ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών
Τις πραγματικές στοχεύσεις και τον αντιλαϊκό χαρακτήρα του νομοσχεδίου που συζητιέται στη Βουλή ανέδειξαν οι βουλευτές του ΚΚΕ
INTIME NEWS
|
Το
νομοσχέδιο έχει τίτλο «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που
έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος
Α.Ε. - Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής
διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις». Προβλέπει ότι οι Οργανισμοί των
λιμανιών αυτών έχουν πλέον τη δυνατότητα, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, να συνάπτουν
συμβάσεις υποπαραχώρησης με «τρίτους», το «δικαίωμα της εκμετάλλευσης
συγκεκριμένων ή συνδυασμένων επιχειρησιακών μονάδων, ή και λιμενικών
λειτουργιών και υπηρεσιών των λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων».
Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν το νομοσχέδιο, διαφωνώντας με το «μοντέλο» με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει τις δικές τους ιδιωτικοποιήσεις, ενώ σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια διαγκωνίζονταν με την κυβέρνηση για το ποιος είναι ικανότερος να δημιουργήσει «φιλικό περιβάλλον» για τους επενδυτές.
Χαρακτηριστικά, ο εισηγητής της ΝΔ, Γ. Πλακιωτάκης, υπερασπίστηκε τις ιδιωτικοποιήσεις που δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση, όπως η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στην COSCO. Από τη σκοπιά των συμφερόντων τμημάτων του κεφαλαίου ήταν και η διαφωνία της ναζιστικής Χρυσής Αυγής, που καταψήφισε επειδή «δίνετε 10 περιφερειακά λιμάνια με κερδοφορία και προϋποθέσεις λιμενικού Cluster». «Παρών» ψήφισε η Ενωση Κεντρώων.
Οι
βουλευτές του ΚΚΕ καταψήφισαν το νομοσχέδιο και ανέδειξαν τον αντιλαϊκό
χαρακτήρα των ιδιωτικοποιήσεων, με όποια μορφή κι αν προωθούνται.
Απέναντι «στο δίλημμα υποπαραχώρηση ή ιδιωτικοποίηση», που προσπάθησαν να προβάλουν σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, «το ΚΚΕ καταδικάζει και τις δύο μορφές και καλεί τους εργαζόμενους να καταδικάσουν αυτές τις πολιτικές», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση, για λογαριασμό της αστικής τάξης, που θέλει τη μετατροπή της χώρας σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και Ενέργειας, «έχει αναλάβει δεσμεύσεις απέναντι στα ιμπεριαλιστικά κέντρα για παραχώρηση λιμανιών, προκειμένου να ικανοποιηθούν και οι στρατιωτικοί σχεδιασμοί στην ευρύτερη περιοχή». Εφερε μάλιστα ως παράδειγμα τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης, που 20 χρόνια μετά το βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας έχουν μετατραπεί σε ορμητήρια των ιμπεριαλιστών.
Εξηγώντας το γιατί υπάρχει τόσος καβγάς για τα λιμάνια, επισήμανε ότι αυτά «αποτελούν σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων μεταφορών, παίζουν σημαντικότατο ρόλο στη μεταφορική αλυσίδα, αποτελούν κομβικά σημεία διασύνδεσης με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες και τις αεροπορικές γραμμές». Γι' αυτό ανταγωνίζονται αμερικανικοί, κινεζικοί και άλλοι όμιλοι για το ποιος θα τα βάλει στο χέρι, υπενθυμίζοντας το ενδιαφέρον που έχει εκφράσει ο Αμερικανός πρέσβης, Τζ. Πάιατ, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Σημείωσε ότι παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση βαθαίνει και η άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων, ενώ επισήμανε, δείχνοντας πόσο «δίκαιη» είναι η ανάπτυξη της κυβέρνησης, ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα είναι υποπαραχωρησιούχοι δεν θα πληρώνουν ούτε δημοτικά τέλη! Αναδεικνύοντας ότι η κυβέρνηση για τα συμφέροντα του κεφαλαίου δεν διστάζει να θέσει σε κίνδυνο ακόμα και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, αναφέρθηκε στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου, που επιτρέπει στον ιδιοκτήτη 24 μέτρων τουριστικού πλοίου να μην έχει οργανωμένο πλήρωμα.
Ο Χρ. Κατσώτης τόνισε ότι για το ΚΚΕ, το λιμενικό σύστημα της χώρας μπορεί να παίξει αποτελεσματικό ρόλο για την ανάπτυξη προς όφελος του λαού, με κοινωνικοποίηση των βασικών συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής στους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, με κεντρικά σχεδιασμένη οργάνωσή της που θα υπηρετεί την κατανομή για τη λαϊκή ευημερία.
Η Διαμάντω Μανωλάκου
επισήμανε ότι η ιδιωτικοποίηση των λιμενικών υποδομών, που συνεχίζει η
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παίρνοντας τη σκυτάλη από τις κυβερνήσεις της ΝΔ
και του ΠΑΣΟΚ, «έχει δραστικά αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά
στρώματα». Εφερε ως παράδειγμα τη μέχρι τώρα εμπειρία της COSCO, που
«οδηγεί στη δραστική αύξηση του κόστους μεταφορών, σε βάναυσες
εργασιακές συνθήκες για τους εργαζόμενους, ενώ ο τρόπος μετακίνησης
εμπορευμάτων και προσώπων καθορίζεται από μια χούφτα μονοπωλιακούς
ομίλους που ελέγχουν πού και πότε θα κατευθύνονται ο τουρισμός, οι
εμπορευματικές ροές και άλλα».
Δείχνοντας τη βαρβαρότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι στο λιμάνι του Πειραιά σημείωσε ότι ακόμα και εργατικά «ατυχήματα» δεν καταγράφονται γιατί ο επιχειρηματικός όμιλος «τα παρουσιάζει ότι έγιναν εκτός χώρου δουλειάς».
Οπως ανέφερε, «η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί τις μεγάλες αντιφάσεις της πολιτικής της, αφού αφενός επιδιώκει να αναδειχθεί σε σημαιοφόρο των σχεδίων των ΝΑΤΟ - ΗΠΑ σε Βαλκάνια, Ανατολική Μεσόγειο και αφετέρου μετατρέπει τη χώρα σε βασική πύλη μεταφοράς των εμπορευμάτων της Κίνας στην ΕΕ. Ομως, όσο οξύνεται ο οικονομικός και πολιτικός ανταγωνισμός μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και ΕΕ, τόσο περιπλέκονται ζητήματα που προσπαθεί η κυβέρνηση να τα λύσει, υπηρετώντας τα συμφέροντα της ελληνικής άρχουσας τάξης. Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια δεν εγκρίθηκε το σύνολο των επενδύσεων του master plan της COSCO για το λιμάνι από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων».
«Τα
ίδια έκανε και το ΠΑΣΟΚ όταν έλεγε ότι το management μένει στο Δημόσιο ή
"ο ΟΤΕ μια μετοχή", ενώ στην πράξη έστρωνε το έδαφος της πλήρους
ιδιωτικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών», ανέφερε ο Μανώλης Συντυχάκης,
αναδεικνύοντας τι «αξία» έχουν οι διακηρύξεις της κυβέρνησης ότι με τις
υποπαραχωρήσεις ο έλεγχος μένει στο Δημόσιο. Οπως ανέφερε, γνώμονας της
πολιτικής και των επιλογών της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η κερδοφορία
του κεφαλαίου και σε αυτήν τη φάση η υποπαραχώρηση είναι πιο συμφέρουσα
γιατί «ελαττώνει σημαντικά το επενδυτικό κόστος».
«Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν συναντιέται με τις λαϊκές ανάγκες και προτεραιότητες», επισήμανε και έκανε ειδική αναφορά στο λιμάνι του Ηρακλείου, που είναι ένα από τα 10 που θα ιδιωτικοποιηθούν, σημειώνοντας ότι αυτό που θέλουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι είναι, καταρχάς η υποπαραχώρηση της κρουαζιέρας, και κατά δεύτερο λόγο ο τομέας της εμπορευματικής δραστηριότητας, υπογραμμίζοντας πως ενώ πράγματι θα μπορούσε το σχέδιο αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης και του ίδιου του λιμανιού να αποτελέσει ανάσα για τους κατοίκους της πόλης και πόλο έλξης στους επισκέπτες της, «οι αστικές κυβερνήσεις και το κράτος τους σχεδιάζουν την ιδιωτικοποίησή του, για λογαριασμό των επιχειρηματικών ομίλων».
Επισήμανε ότι ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και τα άλλα αστικά κόμματα έχουν ίδια πολιτική υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων και τόνισε ότι «σήμερα, είναι ανάγκη, όσο ποτέ άλλοτε, αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ στις επερχόμενες εκλογές, για ισχυρή λαϊκή αντιπολίτευση, ως προϋπόθεση ανασύνταξης του κινήματος και οργάνωσης της λαϊκής αντεπίθεσης».
Ριζοσπάστης Παρασκευή 22 Φλεβάρη 2019
Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν το νομοσχέδιο, διαφωνώντας με το «μοντέλο» με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει τις δικές τους ιδιωτικοποιήσεις, ενώ σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια διαγκωνίζονταν με την κυβέρνηση για το ποιος είναι ικανότερος να δημιουργήσει «φιλικό περιβάλλον» για τους επενδυτές.
Χαρακτηριστικά, ο εισηγητής της ΝΔ, Γ. Πλακιωτάκης, υπερασπίστηκε τις ιδιωτικοποιήσεις που δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση, όπως η παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στην COSCO. Από τη σκοπιά των συμφερόντων τμημάτων του κεφαλαίου ήταν και η διαφωνία της ναζιστικής Χρυσής Αυγής, που καταψήφισε επειδή «δίνετε 10 περιφερειακά λιμάνια με κερδοφορία και προϋποθέσεις λιμενικού Cluster». «Παρών» ψήφισε η Ενωση Κεντρώων.
Το λιμενικό σύστημα μπορεί να υπηρετήσει τις λαϊκές ανάγκες στο πλαίσιο της εργατικής εξουσίας και οικονομίας
Απέναντι «στο δίλημμα υποπαραχώρηση ή ιδιωτικοποίηση», που προσπάθησαν να προβάλουν σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, «το ΚΚΕ καταδικάζει και τις δύο μορφές και καλεί τους εργαζόμενους να καταδικάσουν αυτές τις πολιτικές», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση, για λογαριασμό της αστικής τάξης, που θέλει τη μετατροπή της χώρας σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και Ενέργειας, «έχει αναλάβει δεσμεύσεις απέναντι στα ιμπεριαλιστικά κέντρα για παραχώρηση λιμανιών, προκειμένου να ικανοποιηθούν και οι στρατιωτικοί σχεδιασμοί στην ευρύτερη περιοχή». Εφερε μάλιστα ως παράδειγμα τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης, που 20 χρόνια μετά το βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας έχουν μετατραπεί σε ορμητήρια των ιμπεριαλιστών.
Εξηγώντας το γιατί υπάρχει τόσος καβγάς για τα λιμάνια, επισήμανε ότι αυτά «αποτελούν σημαντικό τμήμα των θαλάσσιων μεταφορών, παίζουν σημαντικότατο ρόλο στη μεταφορική αλυσίδα, αποτελούν κομβικά σημεία διασύνδεσης με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες και τις αεροπορικές γραμμές». Γι' αυτό ανταγωνίζονται αμερικανικοί, κινεζικοί και άλλοι όμιλοι για το ποιος θα τα βάλει στο χέρι, υπενθυμίζοντας το ενδιαφέρον που έχει εκφράσει ο Αμερικανός πρέσβης, Τζ. Πάιατ, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Σημείωσε ότι παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση βαθαίνει και η άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων, ενώ επισήμανε, δείχνοντας πόσο «δίκαιη» είναι η ανάπτυξη της κυβέρνησης, ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα είναι υποπαραχωρησιούχοι δεν θα πληρώνουν ούτε δημοτικά τέλη! Αναδεικνύοντας ότι η κυβέρνηση για τα συμφέροντα του κεφαλαίου δεν διστάζει να θέσει σε κίνδυνο ακόμα και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, αναφέρθηκε στο άρθρο 10 του νομοσχεδίου, που επιτρέπει στον ιδιοκτήτη 24 μέτρων τουριστικού πλοίου να μην έχει οργανωμένο πλήρωμα.
Ο Χρ. Κατσώτης τόνισε ότι για το ΚΚΕ, το λιμενικό σύστημα της χώρας μπορεί να παίξει αποτελεσματικό ρόλο για την ανάπτυξη προς όφελος του λαού, με κοινωνικοποίηση των βασικών συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής στους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, με κεντρικά σχεδιασμένη οργάνωσή της που θα υπηρετεί την κατανομή για τη λαϊκή ευημερία.
Η ιδιωτικοποίηση έχει δραστικά αρνητικές συνέπειες για τα λαϊκά στρώματα
Δείχνοντας τη βαρβαρότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι στο λιμάνι του Πειραιά σημείωσε ότι ακόμα και εργατικά «ατυχήματα» δεν καταγράφονται γιατί ο επιχειρηματικός όμιλος «τα παρουσιάζει ότι έγιναν εκτός χώρου δουλειάς».
Οπως ανέφερε, «η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί τις μεγάλες αντιφάσεις της πολιτικής της, αφού αφενός επιδιώκει να αναδειχθεί σε σημαιοφόρο των σχεδίων των ΝΑΤΟ - ΗΠΑ σε Βαλκάνια, Ανατολική Μεσόγειο και αφετέρου μετατρέπει τη χώρα σε βασική πύλη μεταφοράς των εμπορευμάτων της Κίνας στην ΕΕ. Ομως, όσο οξύνεται ο οικονομικός και πολιτικός ανταγωνισμός μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και ΕΕ, τόσο περιπλέκονται ζητήματα που προσπαθεί η κυβέρνηση να τα λύσει, υπηρετώντας τα συμφέροντα της ελληνικής άρχουσας τάξης. Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια δεν εγκρίθηκε το σύνολο των επενδύσεων του master plan της COSCO για το λιμάνι από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων».
Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν συναντιέται με τις λαϊκές ανάγκες
«Η καπιταλιστική ανάπτυξη δεν συναντιέται με τις λαϊκές ανάγκες και προτεραιότητες», επισήμανε και έκανε ειδική αναφορά στο λιμάνι του Ηρακλείου, που είναι ένα από τα 10 που θα ιδιωτικοποιηθούν, σημειώνοντας ότι αυτό που θέλουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι είναι, καταρχάς η υποπαραχώρηση της κρουαζιέρας, και κατά δεύτερο λόγο ο τομέας της εμπορευματικής δραστηριότητας, υπογραμμίζοντας πως ενώ πράγματι θα μπορούσε το σχέδιο αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης και του ίδιου του λιμανιού να αποτελέσει ανάσα για τους κατοίκους της πόλης και πόλο έλξης στους επισκέπτες της, «οι αστικές κυβερνήσεις και το κράτος τους σχεδιάζουν την ιδιωτικοποίησή του, για λογαριασμό των επιχειρηματικών ομίλων».
Επισήμανε ότι ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και τα άλλα αστικά κόμματα έχουν ίδια πολιτική υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων και τόνισε ότι «σήμερα, είναι ανάγκη, όσο ποτέ άλλοτε, αποφασιστικής ενίσχυσης του ΚΚΕ στις επερχόμενες εκλογές, για ισχυρή λαϊκή αντιπολίτευση, ως προϋπόθεση ανασύνταξης του κινήματος και οργάνωσης της λαϊκής αντεπίθεσης».
Ριζοσπάστης Παρασκευή 22 Φλεβάρη 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου