Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023

«Πράσινοι μύθοι»

 

 

Ο μύθος της «πράσινης» και «ψηφιακής» ανάπτυξης, που θα φέρει τάχα καλύτερες θέσεις εργασίας και θα μειώσει τις τιμές των εμπορευμάτων, καταρρέει σαν πύργος στην άμμο...

ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, που ανταγωνίζονται σε δεσμεύσεις προς το κεφάλαιο για επιτάχυνση της «πράσινης» μετάβασης, προετοιμάζουν μια νέα, πιο βάρβαρη «κανονικότητα» για τον λαό, με ακριβότερα προϊόντα, «πράσινα» χαράτσια και πακτωλούς ενισχύσεων στο κεφάλαιο, που τα πληρώνουν τα λαϊκά νοικοκυριά.

Οι ...ψηφιακές απολύσεις είναι η «μάστιγα» της «νέας» εποχής. Η υποχώρηση της κερδοφορίας για 229 τεχνολογικούς κολοσσούς μετά την πανδημία οδήγησε στις αρχές του χρόνου σε περίπου 70.000 απολύσεις μέσα σε έναν μήνα! Αλλες 90.000 απολύσεις είχαν γίνει μόνο τον Νοέμβρη του 2022.

Πολυεθνικά μεγαθήρια, με δισ. δολάρια τζίρους, από τη μια επενδύουν τεράστια ποσά σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη και από την άλλη απολύουν μέχρι και το μισό προσωπικό, για να θωρακίσουν την ανταγωνιστικότητα και την τιμή της μετοχής τους στο καντράν του χρηματιστηρίου.

Μήπως όμως η περισσότερο «πράσινη» οικονομία θα μας εξασφαλίσει τουλάχιστον φτηνότερα εμπορεύματα; Ξεκινώντας από τις απογειωμένες τιμές του φυσικού αερίου και των καυσίμων, η απάντηση είναι αβίαστα «όχι».

Και καμία «εισαγόμενη» ακρίβεια δεν φταίει γι' αυτό, με τον τρόπο που προσπαθεί να τη δικαιολογήσει η κυβέρνηση, σκιαμαχώντας και εδώ με τον ΣΥΡΙΖΑ στην πλάτη του λαού.

Τον μήνα που πέρασε, για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1990 η χώρα μας δεν εισήγαγε ούτε δράμι ρωσικού φυσικού αερίου, αλλά στους λογαριασμούς της λαϊκής κατανάλωσης δεν πρόκειται να δούμε «φως».

Το ακριβότερο LNG εκτοξεύει τις τιμές, ενώ και οι ρήτρες για τη χαμηλότερη κατανάλωση πληρώνονται ξανά από τον λαό! Τα πάντα δηλαδή για να θωρακίζεται η κερδοφορία των ενεργειακών ομίλων, που έχει χτυπήσει ιστορικά υψηλά!

Αλλο παράδειγμα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, όπου εν μέσω σκληρού ανταγωνισμού προχωρά ταχύτατα η προσαρμογή στην «πράσινη» τεχνολογία, με επενδύσεις δισ. ευρώ στην έρευνα και στην ηλεκτροκίνηση.

Πώς μεταφράζεται όμως αυτό για την τσέπη των εργαζομένων; Τα αυτοκίνητα γίνονται πανάκριβα και είναι αμφίβολο αν στο μέλλον θα έχει τη δυνατότητα ένας βιοπαλαιστής να αποκτήσει ένα δικό του αμάξι χωρίς να χρεωθεί για χρόνια στις τράπεζες.

Είναι ενδεικτικό ότι οι «πράσινες» προδιαγραφές, με βάση τον νέο κανονισμό της ΕΕ για το «Euro 7», θα αυξήσουν από 3.000 έως 5.000 ευρώ τις τιμές των μικρών αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης!

Σε χώρες όπως η Νορβηγία καταγράφηκε τον προηγούμενο χρόνο αύξηση στις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων μέχρι και 63%, συνέπεια των «πράσινων» φόρων που επιβάλλει το κράτος ως «αντικίνητρο» για τα μη ηλεκτρικά οχήματα, ενώ και τα ηλεκτροκίνητα είναι επίσης πανάκριβα.

Μέσα από κάθε παράδειγμα επιβεβαιώνεται ότι οι σιδερένιοι νόμοι του καπιταλισμού δεν αναστέλλονται στον ...ψηφιακό κόσμο του κεφαλαίου.

Και ότι η τεράστια κρατική - ευρωπαϊκή βοήθεια, που συνοδεύει το «όραμά» τους για έναν πιο «πράσινο» κόσμο, μοναδικό στόχο έχει να ανοίξει κερδοφόρους δρόμους για κεφάλαια που έχουν σωρευτεί σε προηγούμενους κύκλους ανάπτυξης και τώρα λιμνάζουν.

Αυτόν ακριβώς τον σκοπό εξυπηρετούν το Ταμείο Ανάκαμψης και ο σχεδιασμός της «πράσινης» και «ψηφιακής» μετάβασης, που αποτελούν το πρόγραμμα της επόμενης κυβέρνησης, όποια κι αν θα είναι αυτή. Γι' αυτό η πολιτική των ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ το μόνο που εγγυάται είναι νέα κέρδη στο κεφάλαιο και μεγαλύτερη φτώχεια - σχετική και απόλυτη - στον λαό.

Θα τους περάσει; Η απάντηση από τη σκοπιά των λαϊκών συμφερόντων δεν μπορεί παρά να είναι ένα στεντόρειο «όχι». Προϋπόθεση όμως γι' αυτό είναι να δυναμώσει η σύγκρουση με τη στρατηγική του κεφαλαίου, με τον δρόμο ανάπτυξης που είτε «πράσινος» είτε «μαύρος» προϋποθέτει νέες, ακόμα μεγαλύτερες θυσίες για τον λαό.

Τη μαχητική σύγκρουση μ' αυτήν την αντιλαϊκή στρατηγική και τα κόμματά της μόνο ένα πιο δυνατό ΚΚΕ μπορεί να την εγγυηθεί. Γιατί βρίσκεται στην αντίπερα όχθη και παλεύει για έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης, όπου η οικονομία θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Για να ανοίξει αυτός ο δρόμος σήμερα, ο λαός πρέπει να πει «τέρμα στις θυσίες για τα κέρδη, να πληρώσει το κεφάλαιο»! Και αυτό να εκφραστεί και στην κάλπη, με μια πιο αδύναμη αντιλαϊκή κυβέρνηση την επόμενη μέρα και ένα πιο ισχυρό ΚΚΕ!

  • Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τη στήλη «Η Αποψή μας», του «Ριζοσπάστη», Τετάρτη 15 Φλεβάρη 2023
902gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου