Έκθεση UNICEF, ένας στους πέντε 15χρονουςΣουηδούς υστερεί στην ανάγνωση
Γράφει
ο Πάνος Αλεπλιώτης //
Σε
προηγούμενη ανάρτηση είχαμε περιγράψει την δημιουργία ενός άδικου για τα
παιδιά της εργατικής τάξης σχολικού συστήματος που κατέστρεψε το ενιαίο σχολείο
κατά τα πρότυπα της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας (DDR) και έριξε
την Σουηδία στις κάτω θέσεις της παγκόσμιας Σχολικής αξιολόγησης.
Το Σχολικό
εκπαιδευτικό σύστημα είναι υπευθυνότητα των Δήμων και χρηματοδοτείται από την
δημοτική φορολογία που διαχωρίζει τους Δήμους σε «φτωχούς» και «πλούσιους» και
στηρίζεται:
- στην ελευθερία ύπαρξης Σχολικής αγοράς και ίδρυσης ιδιωτικών επιχειρήσεων-εργολάβων, που αναλαμβάνουν από τους Δήμους με δημοπρασία την λειτουργία των σχολείων μαζί με τους μαθητές, κτίρια, δασκάλους και το υπόλοιπο προσωπικό.
- την δυνατότητα των μαθητών να επιλέγουν σχολεία και εκτός του Δήμου που ανήκουν. Δικαιούνται όμως να πάρουν μαζί τους από τον προυπολογισμό του παλιού Δήμου το σχολικό επίδομα και να το δίνουν στον καινούργιο Δήμο που διάλεξαν σχολείο ή στον εργολάβο.
Συνεπεία των
παραπάνω, οικογένειες με υψηλά εισοδήματα και υψηλότερη μόρφωση, διαλέγουν
καλά σχολεία για τα παιδιά τους, ενώ τα παιδιά της εργατικής τάξης πηγαίνουν σε
σχολεία της γειτονιάς σε υποβαθμισμένες περιοχές που δεν είναι και τα καλύτερα.
Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές με την σειρά τους διαλέγουν σε ποιο σχολείο θα
διδάξουν ανάλογα με τις προσφερόμενες αποδοχές και το καλύτερο εργασιακό
περιβάλλον, αποφεύγοντας τους “φτωχούς” σε προϋπολογισμό Δήμους με “φτωχά”
σε εξοπλισμό σχολεία. Εκεί καταλήγουν εκπαιδευτικοί που στερούνται εξειδίκευσης
με ετήσιες συμβάσεις.
Η έκθεση
της UNICEF «An Unfair Start – Inequality in Children´s Education in Rich
Countries» που κυκλοφόρησε πρόσφατα έχει και την Ελλάδα στην 21η θέση
και φέρνει την Σουηδία στην 25 θέση, στα θέματα
εκπαιδευτικής ισότητας, κάτω από πολλές χώρες με χειρότερη οικονομική
κατάσταση.
Η έκθεση
δείχνει ότι οι διαφορές στα αποτελέσματα μεταξύ μαθητών με τις καλύτερες και
χειρότερες επιδόσεις στην Σουηδία αυξάνονται όσο μεγαλώνει η ηλικία τους.
Σχεδόν ένας στους πέντε 15 χρονους, εκτιμάται ότι δεν έχει βασικές γνώσεις στην
ΑΝΑΓΝΩΣΗ που να του επιτρέπει να συμμετέχει επαρκώς στην κοινωνική ζωή.
Η μεγάλη
προσέλευση μεταναστών των τελευταίων χρόνων δεν αρκεί σαν εξήγηση. Θα έπρεπε
σύμφωνα με την έκθεση να μπορεί η Σουηδία να επιδείξει ποιοτική διασφάλιση στην
εκπαίδευση που να αντιμετωπίζει παρόμοια ζητήματα. Άλλοι παράγοντες που
επιρρεάζουν την τελική κατάταξη της Σουηδίας είναι το επάγγελμα των γονέων και
οι ποιοτικές διαφορές μεταξύ των σχολείων.
Το παρελθόν
και η καταγωγή των παιδιών καθορίζει την εκπαιδευτική ισοτιμία, λέει η
Christina Heilborn, υπεύθυνη της Unicef στην Σουηδία, ενώ θάπρεπε να εξασφαλίζεται την
ίδια ποιοτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά. Η ίση
αντιμετώπιση ευνοεί όλα τα παιδιά χωρίς να ρίχνει την ποιότητα αυτών που
υπερέχουν στους βαθμούς, συνεχίζει!
Η έκθεση
καταλήγει με προτάσεις για να αυξηθεί η ισότιμη απόδοση εκπαίδευσης στο σουηδικό
σχολείο:
- αυξημένη κρατική ευθύνη για ένα ισότιμο σχολείο, έτσι ώστε όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση σε εκπαίδευση υψηλής ποιότητας που να μπορεί να αντισταθμίσει τις δυσμενείς συνθήκες.
- η πρόσβαση σε ισότιμη εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλα τα παιδιά, με έγκαιρη και στοχευμένη βοήθεια στα παιδιά που είναι πιο ευάλωτα.
- τα παιδιά θα πρέπει να συμμετέχουν στις δράσεις που τά αφορούν.
Το μοντέλο
αυτό της Σχολικής Αγοράς που υπάρχει μόνο στην Χιλή, κληρονομιά των Rose και
Milton Friedman από την εποχή του Πινοσέτ αλλά που ενέπνευσε και την Σουηδία
από τις αρχές της δεκαετίας του 90 έχει καταστρέψει την ισοτιμία μεταξύ των
μαθητών και των σχολείων. Οι προσπάθειες που γίνονται στην Χιλή να
απεγκλωβιστούν από αυτό το μοντέλο είναι θετικές διαπιστώνει η Έκθεση και καλεί
την Σουηδία με τα παραπάνω στην ουσία να εγκαταλήψει την Σχολική αγορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου