Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2022

Εγκλημα διαρκείας και στη θάλασσα

 

Πυρασφάλεια: Ανεπαρκής. Καθαριότητα: Βρώμικο.

 Υγειονομικές εγκαταστάσεις: Δεν τηρούνται σωστά.

 Εξαερισμός: Οχι όπως απαιτείται

Ενα από τα βασικά συμπεράσματα που αναδείχθηκαν από την πολύνεκρη τραγωδία στο πλοίο «Norman Atlantic» στις 28/12/2014 ήταν ότι η δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων (αριθμός και ειδικότητες πληρώματος) στα πλοία της γραμμής Ελλάδας - Ιταλίας, με νόμους όλων των κυβερνήσεων και της ΕΕ, σε συνδυασμό με τους ανεπαρκείς ελέγχους των ελεγκτικών μηχανισμών, τη μετατροπή των Νηογνωμόνων σε Ανώνυμες Εταιρείες, όπου συμμετέχουν ως μέτοχοι και επιχειρηματίες, και τα επιβεβαιωμένα προβλήματα στον σχεδιασμό της διαχείρισης και διάσωσης των επιβαινόντων, αυξάνουν τους κινδύνους να επαναληφθεί μια ανάλογη ή και χειρότερη τραγωδία.

Αυτό ακριβώς συνέβη 8 χρόνια μετά με το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «EUROFERRY OLYMPIA», με σημαία Ιταλίας, που άρπαξε φωτιά εν πλω. Εκτός από τον έναν νεκρό, στο φλεγόμενο γκαράζ του αγνοούνται άλλοι 10 επιβάτες - οδηγοί, τρεις από τους οποίους είναι Ελληνες.

* * *

Πρόκειται και εδώ για πλοίο επικίνδυνο. Δεν υπάρχει επιθεώρηση που να έγινε, τουλάχιστον από το 2018 μέχρι τη «μοιραία» μέρα, όπου να μην έχει καταγραφεί παρατήρηση για πρόβλημα στα συστήματα πυρασφάλειας και πυρόσβεσης. Παρ' όλα αυτά ταξίδευε ανενόχλητο, με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας από τις αρμόδιες αρχές και τους Νηογνώμονες. Ο τελευταίος έλεγχος έγινε στις 16 Φλεβάρη, δύο μέρες πριν αρπάξει φωτιά. Οι παρατηρήσεις, εκτός από τα προβλήματα στα συστήματα πυρασφάλειας, αφορούσαν επίσης τις συνθήκες υγιεινής, ακόμα και του φαγητού, που χαρακτηρίζονταν «απαράδεκτες» και επιβεβαίωναν ότι το πλοίο ήταν «υποσυντήρητο». Παρ' όλα αυτά, πήρε άδεια απόπλου.

Η οργανική του σύνθεση ήταν «κομμένη και ραμμένη» σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92, που εξειδικεύει τη Συνθήκη του Μάαστριχτ στη θάλασσα και «απελευθερώνει» τις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Στο όνομα της «απελευθέρωσης», ο κανονισμός προβλέπει η οργανική σύνθεση να αποτελείται από έναν μικρό αριθμό ναυτεργατών με εργασιακά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα. Από κει και πέρα το πλήρωμα διαμορφώνεται κατά την κρίση του πλοιοκτήτη, με πανσπερμία άθλιων όρων απασχόλησης και αμοιβής.

* * *

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος στον οποίο ανήκει το πλοίο πρωτοστάτησε στην εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ στη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία, δρομολογώντας το πλοίο «CRUISE EUROPA» με σημαία Ιταλίας. Από την πρώτη στιγμή τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ είχαν προειδοποιήσει ότι το πλοίο αυτό αποτελούσε τον «πολιορκητικό κριό» για τη μείωση των οργανικών συνθέσεων σε όλα τα πλοία της συγκεκριμένης γραμμής και συνολικά στην ακτοπλοΐα, υποβαθμίζοντας την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Το 2013 η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ ψήφισε τον νόμο 4150/2013, τον οποίο διατήρησε σε πλήρη ισχύ η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ο νόμος ενεργοποιήθηκε στις 7/7/2013 με 6 καρμπόν Υπουργικές Αποφάσεις για 6 πλοία της γραμμής Πάτρα - Ιταλία, από τα οποία πετάχτηκαν στη στεριά 210 από τους 500 ναυτολογημένους ναυτεργάτες. Οι ειδικότητες που επλήγησαν περισσότερο ήταν αυτές των γενικών υπηρεσιών (καμαρότοι, μάγειροι κ.λπ.). Τώρα αυτό το καθεστώς, και με αφορμή την πανδημία, έχει επεκταθεί σε όλες τις ειδικότητες.

Οι οργανικές συνθέσεις είναι άρρηκτα δεμένες με την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Η μείωσή τους σημαίνει ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών. Ταυτόχρονα, οι ναυτεργάτες που λείπουν από το πλοίο έχουν συγκεκριμένο πόστο (υποδιαίρεση) σε κατάσταση κρίσης, που αφορά και τον χειρισμό των σωστικών μέσων. Με τη μείωση των οργανικών συνθέσεων όλα αυτά «τελειώνουν».

* * *

Η μειωμένη οργανική σύνθεση ήταν μία από τις βασικές αιτίες που συνέβαλαν στην πολύνεκρη τραγωδία του επιβατηγού πλοίου «Norman Atlantic». Τώρα, με την πυρκαγιά στο «EUROFERRY OLYMPIA», το ερώτημα που θέτουν από την πρώτη στιγμή τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία είναι αν η οργανική σύνθεση του πλοίου ήταν επαρκής για να καλυφθούν οι ανάγκες και η προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Καμία απάντηση δεν έχουν πάρει μέχρι τώρα. Αντίθετα, αυτό που διαφάνηκε εξαρχής ήταν η προσπάθεια κυβέρνησης, ΜΜΕ και των άλλων αστικών κομμάτων για συγκάλυψη.

Στο διά ταύτα, ο νεκρός και οι αγνοούμενοι του «EUROFERRY OLYMPIA» είναι η νέα ανθρωποθυσία στον βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών από τις κυβερνήσεις των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και την ΕΕ. Αποτελεί μέρος του επαναλαμβανόμενου προδιαγεγραμμένου εγκλήματος της «απελευθέρωσης» των θαλάσσιων συγκοινωνιών ακόμα και από τα στοιχειώδη μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, γιατί αντιμετωπίζονται ως κόστος και βαρίδι στα κέρδη. Εκεί βρίσκεται η αιτία μίας ακόμα καταστροφής και ο πραγματικός ένοχος όπου πρέπει να συγκεντρώσουν τα αγωνιστικά τους πυρά οι ναυτεργάτες, οι εργαζόμενοι, ο λαός...


Α. Ζ.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου