Το Σάββατο 14 Γενάρη η μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στο έργο του από την ΚΕ του ΚΚΕ, με τη συμμετοχή σπουδαίων ερμηνευτών και τον συνθέτη να διευθύνει την ορχήστρα
Σταύρος Ξαρχάκος».
Τα παραπάνω ανέφερε ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης με αφορμή την πραγματοποίηση συναυλίας προς τιμήν του από το Κόμμα μας το Σάββατο 14 Γενάρη 2023, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) στις 19.30.
Στη μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας.
Στη συναυλία συμμετέχουν οι: Δήμητρα Γαλάνη, Μανώλης Μητσιάς, Νατάσσα Μποφίλιου, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης και Ηρώ Σαΐα.
Την ορχήστρα διευθύνει ο ίδιος ο συνθέτης.
Πράγματι, η συγκεκριμένη συναυλία είναι ένα ξεχωριστό πολιτιστικό γεγονός. Αποδεικνύει για ακόμα μια φορά την προνομιακή σχέση που έχει το ΚΚΕ με τους ανθρώπους της Τέχνης.
Αποδεικνύει ότι το ΚΚΕ μπορεί να τιμήσει την έκταση και την ένταση του έργου του Ξαρχάκου, το οποίο ξεκινά από τη δεκαετία του '60 και καταφέρνει και μιλά βαθιά στη λαϊκή ψυχή. «Απονη ζωή», «Φτωχολογιά», «Ονειρο δεμένο», «Χάθηκε το φεγγάρι», «Παράπονο», «Σαββατόβραδο στην Καισαριανή»,«Βάλε κι άλλο πιάτο στο τραπέζι», «Τα τρένα που φύγαν», «Τι έχει και κλαίει το παιδί», «Μάτια βουρκωμένα», «Ασπρη μέρα» είναι μερικά μόνο από τα τραγούδια που μας χάρισε από εκείνη τη δεκαετία και συνεχίζουν ακάθεκτα την πορεία τους, εξακολουθώντας να βρίσκονται στα χείλη και των επόμενων γενιών.
«Διόνυσε Καλοκαίρι μας», «Χρώματα», «6+6», «Θρήνος για τον Ιγνάθιο Σάντσιεθ Μεχίας» και φυσικά το εμβληματικό «Ρεμπέτικο» είναι μερικά μόνο από τα έργα του που ημερεύουν την ψυχή και αποτελούν «καταφύγιο για τον άνθρωπο».
Στη συναυλία θα ακουστούν μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά τραγούδια του συνθέτη, ερμηνευμένα από παλαιότερους και νεότερους ερμηνευτές που έχουν συνεργαστεί μαζί του, και με μια πλειάδα εξαίρετων μουσικών.
Ο Σταύρος Ξαρχάκος γεννήθηκε το 1939 στα Εξάρχεια. Η μουσική τον χαρακτηρίζει από την παιδική του κιόλας ηλικία, έγινε η καταφυγή του. Τα ακούσματά του ποικίλα και διαφορετικά, «γράφουν» μέσα του. Από τα ρεμπέτικα και τα λαϊκά τραγούδια που έπαιζε μια μικρή κομπανία μουσικών απέναντι από το σπίτι του σε ένα ταβερνάκι και τις καντάδες και τα επτανησιακά τραγούδια της Ζακυνθινής γιαγιάς του, μέχρι τα βυζαντινά τροπάρια που έψελνε στη Ζωοδόχο Πηγή στην Ακαδημίας. «Ολες αυτές οι μουσικές καταβολές, και κάποιες άλλες αργότερα, με έκαναν να διαμορφώσω έναν δικό μου μουσικό κόσμο, που σε συνδυασμό με τις μελέτες και άλλες εμπειρίες με όπλισαν με γνώση, ώστε να μπορώ να ανταποκρίνομαι σ' αυτό που χάραξα και υπηρετώ», θα πει χρόνια αργότερα ο συνθέτης, σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, στον Π. Γεραμάνη.
Οι σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών και στη συνέχεια στο Παρίσι και στο Julliard School of Music της Νέας Υόρκης, όπου μελέτησε διεύθυνση ορχήστρας με τον Λέοναρντ Μπερνστάιν, του επιτρέπουν να διαμορφώσει ένα στέρεο μουσικό υπόβαθρο. Δασκάλους του ονόμαζε τον Στράτο Παγιουμτζή, τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Νίκο Γκάτσο, την Νάντια Μπουλανζέ, τον Ντέιβιντ Ντάιαμοντ και τον Μπερνστάιν.
Πάντα ακμαίος και δημιουργικός, δεν σταματά να αναζητά τρόπους για την εξύψωση του πνευματικού επιπέδου του λαού. Χαρακτηριστική είναι η απάντησή του σε ερώτηση για το τι θα συμβούλευε έναν νέο μουσικό σήμερα: «Παραφράζοντας τον Κάλβο, "Θέλει αρετή και τόλμη το τραγούδι", γιατί αυτό διδάσκει διαχρονικά στους Ελληνες: Ελευθερία και γλώσσα!
Και θα τους υπενθύμιζα τη φράση "Μουσικήν ποίει και εργάζου!". Είναι η εντολή που έλαβε στο όνειρό του ο Σωκράτης στον πλατωνικό διάλογο του "Φαίδωνα". Δηλώνει τη σημασία της μουσικής παιδείας και γενικότερα της Τέχνης για την ανύψωση του ανθρώπου από άτομο σε πολίτη, με γνώση και ευαισθησία, με κρίση και ανθρωπιά, με εσωτερική καλλιέργεια και κοινωνική συνείδηση. Η τελευταία φράση, αφιερωμένη "στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ"».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου